Tryk impræneret træ og maling, hvad gør ma~
Fra : Onix

Dato : 08-07-07 08:33

Hej

Over vejer at opsætte et hegn i sommerferien, forhavehegn, det leveres
trykimpræneret, og vi (konen) vil gerne have det i hvidt, så jeg skal i gang
med penslen. Jeg har både læst og hørt lidt forskellige udmeldinger ang.
maling.

Hvad er korrekt

1) Må jeg male det med det samme inde det opsættes?

2) eller er det rigtigt hvad jeg har hørt at man skal lade det sidde et år
før man må behandle det for ikke at riskere hele malingen går af`?

Fra : Michael

Dato : 08-07-07 09:18

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> 2) eller er det rigtigt hvad jeg har hørt at man skal lade det sidde et år
> før man må behandle det for ikke at riskere hele malingen går af`?

Hvis træet er forholdsvis nyt er det korrekt at man skal vente 1 år med at
male, men hvorfor overhovedet købe trykimprægneret når det alligevel skal
males?!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-07-07 10:34

Michael wrote:

> Hvis træet er forholdsvis nyt er det korrekt at man skal vente 1 år med at
> male, men hvorfor overhovedet købe trykimprægneret når det alligevel skal
> males?!

Et hegn kommer nok til at være meget fugtigt og stå tæt på jorden, der
vil det (så vidt jeg ved) være en fordel med trykimpr. træ. Det var
hvert fald også det jeg fik anbefalet da jeg skulle lave en ny havelåge.
Træ-pusheren fortalte også mig at man bør vente et år før man maler
det... jeg malede det dog alligevel ca. 3-4 måneder efter (lys grå) og
det står stadig fint idag (ca. 1 år efter). Malingen har ikke fået hint
af grøn farve ej heller begyndt at skalle af. Der var dog også tydelig
forskel på træet hos trælasten, noget af det var nyt og der kunne man
mærke at det var fugtigt endnu, jeg valgte dog noget som så mere tørt
ud, det kan jo være det havde stået lidt tid i trælasten.

Den smule træværk jeg har ved mit hus er alt sammet rådnet massivt fordi
det ikke har været tryk-impr. træ og det er malet, så jeg vælger trykket
træ næste gang også.

Thomas

Fra : peter

Dato : 08-07-07 11:07

On 8 Jul., 10:18, "Michael" <a...@b.dk> wrote:
> [...]
> male, men hvorfor overhovedet købe trykimprægneret når det alligevel skal

Nej, det er ikke korrekt. Alt træ skal overfladebehandles hurtigst
muligt, dvs. såsnart forholdene tillader det. Om sommeren skulle
dette ikke være et problem. Se link, spørgsmål 20:

http://www.tryktrae.dk/page.asp?sideid=122&zcs=64

Hvis overfladebehandlingen altid er 100% perfekt og iorden er
trykimprægnering overflødigt. Ellers havde det ikke været muligt at
bevare nogle meget gamle træhuse, nogle op til flere hundrede år
tilbage. På den anden side, mange træhuse er gået til pga. fugt og
råd, så det er tydeligvist ikke alle der har kunnet leve op til dette
krav. Bruger man begge dele går man populært sagt med en livrem og
seler, en ekstra sikkerhed, hvis man skulle "glemme" tilstrækkelig og
tilpas hyppig overfladebehandling

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-07-07 00:40

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ang. maling.
>
> Hvad er korrekt
>
> 1) Må jeg male det med det samme inde det opsættes?

Mal som du vil,nu, eller opsæt. men giv det grundingsolie først. Så sprækker
det ikke