Aflivning af elmetræ
Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 06-07-07 22:09

Hej gruppe

Jeg et projekt kørende, der går ud på fjerne et elmetræ fra jordens overflade.
Elmetræet stod inde mellem en masse buske som jeg nødig vil af med, men elmetræet tog
udsigten og var ikke særlig køn, så derfor besluttede jeg for nogle år siden at fælde
det.
Så langt så godt, men at grave roden op dengang var udelukket da jeg derved ville
ødelægge adskillige af de buse som jeg nødigt ville af med. Så derfor lod jeg roden
stå og håbede på at træet bare ville stoppe sin vækst og at roden ville rådne.

Næste forår skød den helt vildt nede fra roden (ca. 100 nye grene). Skuddene klippede
jeg af og håbede på bæstet nu ville dø. Men nej... gennem hele den sæson klippede jeg
det ned adskillige gange, og opdagede til min rædsel at der også kom nye skud i en
radius på ca. en meter fra den oprindelige stamme.
Mange af disse skud fik jeg op med rod, og håbede dermed at stoppe væksten. Men igen
blev jeg skuffet, næste forår skød den igen, og nu endnu længere væk fra den
oprindelige stamme. Også denne sæson holdt jeg den nede med en grensaks.

Så i år besluttede jeg at nu skulle den aflives. Jeg savede den oprindelige stamme af
helt nede ved jorden, og gravede så mange rødder frem som jeg kunne finde. Derefter
borede jeg huller i stammen og rødderne. Hullerne var 25 mm. og i mange tilfælde 100
mm. dybe. Disse huller flydte jeg op med ren ufortyndet round-up. Træet sugede da
også giften og bladene begyndte at visne. Men efter de seneste dages regn er den igen
begyndt at spirre, og jeg fyldte derfor hullerne op ren kaustisk soda. Efter et par
dage begyndte træet at blive sort, og det ser ud til at det er i kraftig forrådnelse.

Her til aften kom jeg tilfældigt forbi den gamle stamme, som jeg endnu ikke havde
fået kørt væk, og til min overraskelse så jeg den visne, og tilsyneladende døde
stamme var fyldt med friske grønne skud.
Jeg er kommet i tvivl om mit projekt vil lykkedes.
Er der nogen som har gode råd ?

Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-07-07 22:30

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev

>bla. bla.andet om en Elm der kom løbende efter ham.....

Jeg tror du har gjort rigeligt. Ellers er det bare at fjerne evt. skud et år
eller to, men med den Roundupforurening, kommer der næppe mere. Evt. kan du
lægge plast og jord over, så rådner den hurtigst.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-07-07 06:52

On Fri, 6 Jul 2007 23:30:09 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg tror du har gjort rigeligt. Ellers er det bare at fjerne evt. skud et år
>eller to, men med den Roundupforurening, kommer der næppe mere. Evt. kan du
>lægge plast og jord over, så rådner den hurtigst.

Ja, man kan bore huller i roden, store huller, fylde jord over og lade
den rådne. Når der er jord over er roden mere fugtig, jo mere fugtig jo
hurtigere vil den rådne. Men så længe den ikke er død, vil den blive ved
med at skyde ligegyldigt næsten hvor meget jord man hælder op om den og
hvor meget plastik man lægger på.

Jeg har en teori om at planter med stort rodnet kan komme sig over en
behandling med roundup. Skvalderkål tager jo også stor skade af en
behandling men der skal ofte to til før de dør af det. Jeg har selv set
det samme ske for et par elmestubbe her.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens Johansen

Dato : 07-07-07 10:07

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev i > Hej gruppe

> Jeg et projekt kørende, der går ud på fjerne et elmetræ fra jordens
> overflade.

....klip

LOL
selvom det vel ikke var tiltænkt med din post, så morede jeg mig
fantastisk
Mandens kamp mod naturen

Desværre har jeg ikke bedre råd end dem du har fået - Round-Up af et par
gange, så gir den op.
/Jens

Fra : BA

Dato : 07-07-07 18:08

Jeg brugte saltsyre i samme situation. Billigere, måske bedre for naturen? -
det virkede.

--
Venlig hilsen
BA-Husmoderen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-07-07 19:01

On Sat, 7 Jul 2007 19:08:05 +0200, "BA" <paogbaKANIN@mail.dk> wrote:

>Jeg brugte saltsyre i samme situation. Billigere, måske bedre for naturen? -
>det virkede.

Billigere - måske nok. Men saltsyre er vist ikke godkendt som
bekæmpelsesmiddel.

** Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-07-07 10:29

> [...]
> rødderne. Hullerne var 25 mm. og i mange tilfælde 100 mm. dybe. Disse
> huller flydte jeg op med ren ufortyndet round-up. Træet sugede da

Og her er så fejlen. Det hjælper altså ikke at bore huller og fylde dem. Du
skal smøre det rene snit med Round Up, både når du har klippet kviste og
hele den oprindelige stamme. Hver gang du har klippet en kvist af, så smør
du snittet med Round Up - hver gang og hvert eneste snit. Så hjælper det.
Når den ikke skyder mere, så kan du dække støden med jord og den er rådnet
væk om nogle år.

Mvh Maria