lægge fyrrebræddegulv rum hvor halvdelen a~
Fra : Christian

Dato : 04-07-07 23:06

Vi har overtaget et hus og køkkenet skal ideelt set have nyt
brædde/plankegulv (nuværende = plade og kork)

Udfordringen er, at ½-delen af gulvet har underlag af beton og halvdelen har
underlag af bjælker (da der er kælder under denne del). Ydermere er
beton'ens niveau 3 cm højere oppe end bjælkernes top (som jeg antager man
"bare" sømmer gulvbrædderne på)

dvs - hvis vi skal have pænt fortløbende brædde-/plankegulv i hele rummet;
kan jeg så se frem til at skulle banke betonen op, isolere, støbe ny bund,
udlægge strøer (anden rækkefølge??, dampspærre??) og derefter lægge gulvet
i hele rummet? Idet jeg ikke har banket noget af beton-gulvet op endnu, ved
jeg ikke hvor langt ned den går, om den er direkte på jord eller på
jern-skelet (huset er et typisk rødstenshus fra 1947)

har uploadet en tegning af rummet og forudsætningerne
http://www.esnips.com/doc/3fe24bae-ca42-4b70-acba-ba471fa8e6a5/køkken-forskelligt-underlag
og vil være taknemmelig for gode bud på mulige løsninger...

pfht.
Christian.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-07-07 01:35

Christian wrote:

> [...]
> Ydermere er beton'ens niveau 3 cm højere oppe end bjælkernes top (som
> jeg antager man "bare" sømmer gulvbrædderne på)

Jeg ville vælge den løsning at lægge et reglar på hver af bjælkerne og
derefter nogle brædder på betonen, parallelt med bjælkerne. Brædderne skal
så nok klodses lidt op, så de passer i højden med bjælkerne.

Så er du klar til at lægge dine gulvbrædder på den anden led.

OK, det stjæler lidt af lofthøjden, men det er den løsning, der giver det
ønskede resultat på den letteste måde uden at være direkte fusk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Christian

Dato : 09-07-07 08:19

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg ville vælge den løsning at lægge et reglar på hver af bjælkerne og
> derefter nogle brædder på betonen, parallelt med bjælkerne. Brædderne skal
> så nok klodses lidt op, så de passer i højden med bjælkerne.

problemet med den løsning er, at kombineret med ca 22 mm brædder, ser jeg
frem til en forhøjning af gulvet ifht. omkringliggende gulve med min ca 6 cm
(nivellering, strøer og brædder)....... hmmm... men jo - det er nok den
nemmeste måde at få lagt træbrædderne på!

> OK, det stjæler lidt af lofthøjden, men det er den løsning, der giver det
> ønskede resultat på den letteste måde uden at være direkte fusk.

fusk? - vil det være fusk at banke ud, isolere og lægge gulv derefter? (vil
gerne oplyses på dette punkt).

Christian.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-07 22:57

Christian wrote:

> fusk? - vil det være fusk at banke ud, isolere og lægge gulv
> derefter? (vil gerne oplyses på dette punkt).

Nej, men det er en fandens masse arbejde.

Jeg tænkte nu mere på, at jeg har set forsøg på at tilpasse højden over
bjælkerne til højden på betonen og så lægge brædder direkte på betondækket.
Det ender med at være skævt og ligge og klapre, når man går på det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-07-07 07:07

Christian wrote:
> [...]
> og vil være taknemmelig for gode bud på mulige løsninger...

under hensyntagen til den gulvretning du gerne vil have så vil jeg da
foreslå at du simpelthen forhøjer træbjælkerne med 3 cm eller hvor meget det
nu er... de er sikkert ikke helt i vatter så det kan du jo rette op på nu
ved at tilpasse de nye 3cm pinde præcist til bjælkerne med stiksav,
stemmejern og høvl... tro mig... det kan godt være det tager lidt tid at få
lavet de 3 pinde der, men intet sammenlignet med det hårde arbejde og
svineri det er at banke betongulv op, støbe nyt osv...

måske kan du komme til at hæve de 3 bjælker der hvor de sidder fast... de
ligger vel på noget murværk...

endelig: HUSK afstand til væggen når det nye gulv lægges... især massive
planker arbejder meget og hvis det er nyt gulv i lægger så skal brædderne
ligge i rummet gerne 1 uge inden de lægges...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Christian

Dato : 09-07-07 08:24

> [...]
> planker arbejder meget og hvis det er nyt gulv i lægger så skal brædderne
> ligge i rummet gerne 1 uge inden de lægges...

Damnnn - I lader til at være enige om dette........ hmmm.... Gode
betragtninger ang træet i rummet inden lægning. Tror dog forhøjelsen bliver
for høj, hvorfor jeg nok må overveje alternativer.........

kunne man forestille sig at hælde selvnivellerende masse ud på gulvet for
derefter at lægge et flydende bræddelignende parket-gulv??

Christian.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-07-07 16:55

Christian wrote:
> [...]

du kan ikke lægge parketgulv oven på strøerne... men misforstår jeg?
vil du så kun rette op på betongulvet og lægge parket der?

desværre er der ikke så meget "selv" i selvnivelleringsmasse...
Det med træet gælder også ved parket!

Fra : Christian

Dato : 09-07-07 21:49

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> du kan ikke lægge parketgulv oven på strøerne... men misforstår jeg?
> vil du så kun rette op på betongulvet og lægge parket der?

tak for feedback (igen)....jeg har nok ikke været 100% præcis. Ovenpå den
halvdel af rummet der har et bjælkeunderlag, ligger faktisk påskruet en
slags plan cement-beton-plade (fantastisk stabil af en ½-cm-plade at være)
der også hviler på mellembrædder mellem bjælkerne. Det var så hele fladen
(betondelen og betonplade-delen) jeg ville jævne ud og lægge flydende
parket-gulv på.

> desværre er der ikke så meget "selv" i selvnivelleringsmasse...
> Det med træet gælder også ved parket!

Det med det "selv"-nivellerende har jeg godt læst en del beretninger om i
grupperne......... hmmmm - det lyder somom du har en erfaring - nogen idé om
et fornuftigt pris-leistungs-forhold eller er der nogle mærker man skal
undgå?

Christian

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-07-07 23:27

Christian wrote:
> [...]
> bjælkerne. Det var så hele fladen (betondelen og betonplade-delen)
> jeg ville jævne ud og lægge flydende parket-gulv på.

tjaaa.. det kan du da sikkert godt hvis pladerne kan holde til den ekstra
vægt...

> [...]
> om i grupperne......... hmmmm - det lyder somom du har en erfaring -
> nogen idé om et fornuftigt pris-leistungs-forhold eller er der nogle

desværre... men gør som der står på posen...
sørg for at ha en god lang aluskinne til at rette af med og marker nogle
fix-punkter inden du starter...

Fra : Anders Lund

Dato : 13-07-07 14:45

Hej
Læg 22mm. spånplade på træstrøerne med en strø-afstand på max. 60 cm.
Bjælkerne har du forinden naturligvis "lasket" således at de passer med
beton-gulvet, når gulv-spånpladerne er monteret.
I mellem strøerne kan du jo isolere.....
Herefter et flydende gulv af lamelparket/plank, som fylder inkl.
skum-underlag ca. 16-17mm.
Hvis betongulvet er ujævnt, kan du hælde selvniveaulerende spartelmasse ud,
men husk at afgrænse området, således at det ikke bare render i kælder eller
lign.. Her skal du jo justere dit bjælkelag således, at der bliver en plan
overflade til sidst.
Husk dampspærre under færdig gulv.

Følg anvisningerne på gulvet og på spartelmassen, så er du godt hjulpet.

Mvh
Anders Lund