Parre dræbersnegle sig med danske snegle?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 04-07-07 17:50

Parre dræbersnegle sig med danske snegle?

Og gør hybriderne i så fald samme skade på haven som dræbersneglene?

Jeg har hørt flere refere enten tv-udsendelser eller artikler som påstår
dette, men har ikke kunne finde noget om det.

Så hvis i har et link eller to...

Mvh

KA

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-07-07 18:58

In news:468bcfab$0$25450$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Klaus Andersen <klaus_andersen@yahoo.com> typed:
> [...]
>
> Jeg har hørt flere refere enten tv-udsendelser eller artikler som
> påstår dette, men har ikke kunne finde noget om det.

Jeg har læst en del artikler om den Iberiske skovsnegl, og jeg har
ikke i nogen af dem kunnet læse at de parrer sig med vore
almindelige snegle. De er hermafroditter, hvilket jo betyder at de
kan skifte køn og befrugte hinandens æg, og man har også fundet ud
af, at de kan være selvbefrugtende, så jeg er næsten overbevist om
at de holder sig til deres egen art, også selvom de jo overordnet
tilhører samme snegleart som vore hjemlige alm. sort og rød
skovsnegl.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Preben

Dato : 04-07-07 19:37

> [...]
>
> Jeg har hørt flere refere enten tv-udsendelser eller artikler som påstår
> dette, men har ikke kunne finde noget om det.

Så vidt jeg har forstået er det en frygt for at det kan ske eller er sket.

Mine forældre har længe haft dræbersnegle. De første par år var de sorte
skovsnegle nærmest udrydede. De blev meget sjældent set. I år (første år
i mange år) er der ufattelig mange sorte snegle.

Dræbersneglene æder jo hinanden. Men nu er det også tit man ser de sorte
skovsnegle oven i de døde dræbersnegle. Om de er ved at fortære de andre
tør jeg ikke sige, men måske der er noget om mutationssnakken!

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-07-07 09:16

Preben skrev blandt andet:

> Dræbersneglene æder jo hinanden.

Ikke nok med det. De har også ædt emnelinjen i dit indlæg.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

Fra : Preben

Dato : 06-07-07 18:59

> Ikke nok med det. De har også ædt emnelinjen i dit indlæg.

Hehe..., Ja, det er noget værre noget med de snegle.

Er ret træt af at det sker, og prøver altid at holde øje med det. Det
sker hvis afsender anvender en "forkert" encoding for emne-linien. Så
kan min newsreader ikke længere håndtere at submit'e titlen igen.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 06-07-07 15:11

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har hørt flere refere enten tv-udsendelser eller artikler som påstår
> dette, men har ikke kunne finde noget om det.

I både Norge og Sverige har man konstateret, at de kan hybridisere med den
sorte skovsnegl. Det er kort omtalt på side 5 i denne artikel:

http://www.nobanis.org/files/factsheets/Arion_lusitanicus.pdf

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist