Lakering af aluminium
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-07-07 17:50

Hej

Står med en cykel med aluminiumsstel, der har fået nogle dybe og
bredde ridser på stangen. Man kan se det rå aluminium i ridserne. Skal
have gjort noget ved det, så aluminiumet ikke begynder at oxidere.

Er det svært at lakere på aluminium ?

Hvilken type lak skal man bruge ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Max

Dato : 04-07-07 22:16

Hej Michael

> Står med en cykel med aluminiumsstel, der har fået nogle dybe og
> bredde ridser på stangen. Man kan se det rå aluminium i ridserne. Skal
> have gjort noget ved det, så aluminiumet ikke begynder at oxidere.

Det er allerede oxyderet, det gør aluminium uhyggeligt hurtigt når den
får mulighed for at komme i kontakt med den frie ilt i luften. Og vær du
glad for det, aluminiumsoxyd er rigtig god til at beskytte aluminiumen,
man udnytter faktisk den proces når man aluksere aluminium, der gør
man laget tykkere. Aluminiumsoxyd er gennemsigtig, glashård og
ikke ledene.

> Er det svært at lakere på aluminium ?

Ja, på grund af oxyden er det svært at få malingen til at hænge ordentlig
fast, der er som at male på glas.

> Hvilken type lak skal man bruge ?

Man bruger speciel behandling til den opgave.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-07-07 07:14

Max wrote:

> Man bruger speciel behandling til den opgave.

man kan anodisere... i Struer har de et ret stort anlæg til den slags, men
om de tager cykler ind er jeg ikke klar over...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Max

Dato : 05-07-07 07:55

Hej Rasmus

> man kan anodisere... i Struer har de et ret stort anlæg til den
> slags, men om de tager cykler ind er jeg ikke klar over...

Ja, det hedder også aluksering, på HAI's anlæg i Horsens
kan man sagtens aluksere en cykel, men der er ingen grund
til at gøre det.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-07-07 11:29

Max wrote:
> Hej Rasmus

> Ja, det hedder også aluksering, på HAI's anlæg i Horsens
> kan man sagtens aluksere en cykel, men der er ingen grund
> til at gøre det.

nå ok.. jeg vidste ikke det var det samme.. har aldrig hørt om aluksering...
syns nu da ellers det kunne se smart ud... især hvis cyklen kunne matche
højttalerne i stuen f.eks...

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 05-07-07 16:55

> Ja, på grund af oxyden er det svært at få malingen til at hænge ordentlig
> fast, der er som at male på glas.

Bør jeg slibe laget af oxideret aluminium ned inden jeg lakere?

> Man bruger speciel behandling til den opgave.

Har du en type lak du vil anbefale?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Max

Dato : 06-07-07 09:01

Hej Michael

> Bør jeg slibe laget af oxideret aluminium ned inden jeg lakere?

Det er netop problemet, du er for langsom, det tager brøkdele
af et sekundt for at oxyden gendannes.

> Har du en type lak du vil anbefale?

Man bruger en special primer at male med først, den ætser
aluminiumen en anelse så almindelig maling kan binde.
Men hvor man kan få det ved jeg ikke, hvis du har en
industrilaker i nærheden kan du sikkert rede dig en sjat
der, jeg har desværre ikke malerværkstedet mere.
Ellers skulle der nok være en chance for at få noget
hos en forretning der sælger maling til både.

--
Mvh Max