Tilbehør til overfræser
Fra : Sorteper

Dato : 04-07-07 08:52

Kan man få en 19 og 21 mm. notfræserjern til denne maskine?

et andet spørgsmål

Hvad er bedst til limning af træ. Trælim, kontaktlim eller måske noget helt
tredje?

Fra : Max

Dato : 04-07-07 10:18

Hej Sorteper

> Kan man få en 19 og 21 mm. notfræserjern til denne maskine?

Hvad for en maskine

> Hvad er bedst til limning af træ. Trælim, kontaktlim eller måske
> noget helt tredje?

Det er en joke ikke ?

--
Mvh Max

Fra : Sorteper

Dato : 04-07-07 13:08

> Hej Sorteper

> Hvad for en maskine

Alpha Tools 1400E

> Det er en joke ikke ?

Nej det er det faktisk ikke. Da jeg var barn, husker jeg min vens far, som
havde et snedkerværksted. Han brugte altid kontaktlim. Det er derfor jeg er
i tvivl. Umiddelbar ville man vel sige, at trælim til træ er det bedste!

Fra : Max

Dato : 04-07-07 13:30

Hej Sorteper

> [...]
> far, som havde et snedkerværksted. Han brugte altid kontaktlim. Det
> er derfor jeg er i tvivl. Umiddelbar ville man vel sige, at trælim

Nu kommer det an på opogaven, men til trælimning må det siges
at trælim er bedst. Kontaktlim bruges ofte når emner af forskellig
materiale skal limes sammen, f.eks. laminat og træ.

--
Mvh Max

Fra : Sorteper

Dato : 05-07-07 06:43

> [...]
> at trælim er bedst. Kontaktlim bruges ofte når emner af forskellig
> materiale skal limes sammen, f.eks. laminat og træ.

I aftes havde jeg besøg af en tømrer, som fortalte mig, at "kogelim" er det
bedste.
Jeg er ved at lave en port i tykkelser på 45 + 95 mm med nogle relativ tykke
sammenføjninger. Træet er fyrtræ.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 09:41

Sorteper wrote:

> I aftes havde jeg besøg af en tømrer, som fortalte mig, at "kogelim"
> er det bedste.
> Jeg er ved at lave en port i tykkelser på 45 + 95 mm med nogle
> relativ tykke sammenføjninger. Træet er fyrtræ.

Dana laver noget. Spørg efter skum-lim i byggemarkedet. Køb kun en lille
flaske.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Sorteper

Dato : 06-07-07 12:02

> Dana laver noget. Spørg efter skum-lim i byggemarkedet. Køb kun en lille
> flaske.
> --
> Mvh
>
> Stig Bang-Mortensen

Det ser ikke ud som om Dana-lim har denne lim. Det tætteste jeg kommer denne
lim er:
http://www.danalim.dk/fileadmin/tekniske_datablade/dk/produktinformation_430_dk.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-07 13:04

Sorteper wrote:

> Det ser ikke ud som om Dana-lim har denne lim. Det tætteste jeg
> kommer denne lim er:

http://www.danalim.dk/fileadmin/tekniske_datablade/dk/produktinformation_430_dk.pdf

Her http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/traelim/traelim_pu_lys_421/

Stig Bang-Mortensen

Fra : Max

Dato : 06-07-07 13:58

Hej Sorteper

> I aftes havde jeg besøg af en tømrer, som fortalte mig, at "kogelim"
> er det bedste.

Ja, PU lim er en ok løsning til din opgave. Husk at det skummer
ved kontakt med fugtgheden i træet og er træet for tørt kan det
være nødvendig at give samlingerne lidt vand med en forstøver.

--
Mvh Max

Fra : Sorteper

Dato : 07-07-07 13:22

Men jeg læse et sted, at det helst skal være den mørke PU-lim
http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/traelim/traelim_pu_moerk_422/

men hvorfor det?

Fra : Max

Dato : 04-07-07 13:33

Hej Sorteper

De er jo ikke almindelige, det er 18, 20 og 22 mm.

> Alpha Tools 1400E

Kender den ikke, hvad skaft bruger den ?

--
Mvh Max

Fra : Sorteper

Dato : 05-07-07 07:17

> Hej Sorteper

> De er jo ikke almindelige, det er 18, 20 og 22 mm.

> Kender den ikke, hvad skaft bruger den ?
>
> --
> Mvh Max

6 og 8 mm

Fra : Sorteper

Dato : 05-07-07 09:27

> Kan man få en 19 og 21 mm. notfræserjern til denne maskine?
>
> De er jo ikke almindelige, det er 18, 20 og 22 mm.

Jeg kan sikkert også bruge 20 og 22 mm. Da det bare giver en halv millimeter
spil på hver side. En halv millimeter som kan fyldes med kogelim, som igen
hjælper med at låse emnet! Men hvor kan disse købes i løsvægt?

Fra : Max

Dato : 05-07-07 10:07

Hej Sorteper

> [...]
> millimeter spil på hver side. En halv millimeter som kan fyldes med
> kogelim, som igen hjælper med at låse emnet! Men hvor kan disse købes

Ok, bare husk at jo tyndere limfuge du har, jo stærkere limning
får du. De burde kunne fåes alle steder hvor man handler
med den slags, Stark og den slags steder. De kan ellers skaffe
dem fra Beslaco eller lignende. Bliv ikke overrasket over at prisen
nok overstiger hvad et sæt med 36 styk koster hos Harald.

--
Mvh Max