Hvad fejler Jordbærrene?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-07-07 22:55

Har lige sagt farvel til planterne, da de var meget lette at rykke op (svag
rod). Det er gjort a 2 gange, første gang sidste år, da den ene halvdel så
svag ud og gav ringe udbytte af halvtørre bær. Turen kom nu til resten, hvad
fejlede de mon?

Tillægsspørgsmål: Hvad er flagskibet indenfor håndplæneklippere?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-07 11:34

On Tue, 3 Jul 2007 23:55:14 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>svag ud og gav ringe udbytte af halvtørre bær. Turen kom nu til resten, hvad

Var der noget at se på bladene?
Jeg ved at jordbær kan blive angrebet af nematoder, men så får de ofte
nogle firkantede-agtige pletter på bladene.

>Tillægsspørgsmål: Hvad er flagskibet indenfor håndplæneklippere?

Engang var det Gudenaa, men jeg ved ikke om de kan fåes mere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-07 22:19

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev>
> Var der noget at se på bladene?
> Jeg ved at jordbær kan blive angrebet af nematoder, men så får de ofte
> nogle firkantede-agtige pletter på bladene.

De var bare ikke så høje og frodige, men ellers ikke noget usædvanligt at
se.

De sidste jeg har tilbage er Senga Sengana, de har iøvrigt den fordel at
solsortene kun molestrerer kanterne (jeg har 1-meter bede, ikke rækker), og
de er jo lette at dække. Men udbyttet er ringe. De skal nok også skiftes.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-07-07 07:20

On Wed, 4 Jul 2007 23:18:37 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>De var bare ikke så høje og frodige, men ellers ikke noget usædvanligt at
>se.

Hvis de har nematoder, så bliver de også nogle små gnallinger. Men så er
det ikke bare lidt mindre frodige, det er ret voldsomt meget mindre
frodige.

> [...]
>de er jo lette at dække. Men udbyttet er ringe. De skal nok også skiftes.

Hvordan planter du dem i de bede? 3 rækker?
Jeg vil gerne selv have nogle jordbær, men har før i tiden ikke haft så
meget held med dem. De gror til i ukrudt.

Hvis dine jordbær er mere end 3 år gamle, så er det i hvert fald på tide
at få dem skiftet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-07-07 19:02

> [...]
> Hvis de har nematoder, så bliver de også nogle små gnallinger. Men så er
> det ikke bare lidt mindre frodige, det er ret voldsomt meget mindre

Jamen det var da også derhenad.

> Hvordan planter du dem i de bede? 3 rækker?

Bare sådan lidt med passende mellemrum, og lader dem forynge sig så det
bliver så tæt som de selv vil. Meteren er valgt fordi det er det jeg kan
skræve uden at tekstilerne bliver usømmelige, nej jeg mente: uden at
tekstilernes søm mister potensen. Der er ikke mere ukrudt end det kan
plukkes sammen med bærrene.

> Jeg vil gerne selv have nogle jordbær, men har før i tiden ikke haft så
> meget held med dem. De gror til i ukrudt.

Se ovenfor. Spar på gødningen.

> Hvis dine jordbær er mere end 3 år gamle, så er det i hvert fald på tide
> at få dem skiftet.

Jeg tror de var 5, men nu er de så også væk. Der skal vist gå 4-5 år inden
man forsøger sig igen i samme stykke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Christiansen

Dato : 05-07-07 13:10

> [...]
> og
> de er jo lette at dække. Men udbyttet er ringe. De skal nok også skiftes.

Jeg lever nye planter/bede hvet år af udløberne. Ca. 1/4 af arealet.

/Ole

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-07-07 11:48

> Tillægsspørgsmål: Hvad er flagskibet indenfor håndplæneklippere?

Har lige købt en Gudenaa GU 400, og den er perfekt.
Jeg gik i en Plæneklipper-Service, da jeg havde kørt nr. 3 fra Silvan/et
supermarked på lossepladsen - NU ville jeg have ordentlig rådgivning og en
ordentlig plæneklipper.
Og fik det.

Hilsen Inger

Fra : Ole Christiansen

Dato : 04-07-07 11:53

> [...]
> hvad
> fejlede de mon?
>
> Tillægsspørgsmål: Hvad er flagskibet indenfor håndplæneklippere?

Salige norske Helge i "grønne glæder" kaldte det nematoder.

/Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-07-07 19:07

"Ole Christiansen" <ofc@mail.tele.dk> skrev> >
> Salige norske Helge i "grønne glæder" kaldte det nematoder.

Er det Helge Petersen du mener?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Christiansen

Dato : 06-07-07 09:09

> "Ole Christiansen" <ofc@mail.tele.dk> skrev> >

> [...]
Ja.! Han er ikke død, forhåbentlig. Et udtryk jeg brugte om en svunden tid
med Helge i "Grønne glæder"

/Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-07-07 19:45

"Ole Christiansen" <ofc@mail.tele.dk> skrev

> Ja.! Han er ikke død, forhåbentlig. Et udtryk jeg brugte om en svunden tid
> med Helge i "Grønne glæder"

Nå, det var da godt at høre. Når man siger 'salig den og den', menes der
normalt at vedkommende er død.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen