hvornår bør man rengøre sit havebassin
Fra : Jesper

Dato : 02-07-07 22:46

Hej.

På hvilken årstid er det bedst at foretage en total rensning af sit
havebassin. P.t. er der massere af flotte planter m.v., så det vil
umiddelbat være synd at gøre nu - så hvornår bør jeg tømme det for vand og
fjerne alt slam m.v. fra bunden?

mvh

Jesper

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 03-07-07 07:47

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havebassin. P.t. er der massere af flotte planter m.v., så det vil
> umiddelbat være synd at gøre nu - så hvornår bør jeg tømme det for vand og

Hej.

Brug et net til at fjerne det meste slam fra bunden, ellers til efteråret
når planterne er visnet ned, så fjern stænglerne, tøm evt. halvdelen af
vandet fra, af hensyn til vandballancen er det ikke godt at tømme det helt,
fyld op med regnvand hvis du ka' men postevand kan bruges, når du kun
efterfylder, ellers er Filtre og UV lampe et godt middel til at holde vandet
klart. Jeg har haft havebassing i mange år, i begyndelsen tømte jeg det en
gang om året, det er slet ikke nødvendig, man ødelægger mere end man gavner.
Hvis planterne er blevet for store, så del dem, forære dem væk.

Kurt J.
Odense

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-07-07 14:38

In news:db0ac$4689f0c5$55daafaf$15467@news.galnet.dk,
Kurt E. Jensen <kurtj@galnet.dk> typed:

> [...]
> året, det er slet ikke nødvendig, man ødelægger mere end man
> gavner. Hvis planterne er blevet for store, så del dem, forære dem

Hos os er det min mand der vedligeholder vores bassin, som vi også
har haft i mange år nu. I begyndelsen tømte han også bassinet hvert
år, og kom nyt vand i (Det kunne sandelig også mærkes på
vandregningen). De sidste 5 år er kun ca. 20% af vandet blevet
udskiftet hvert år, med et godt resultat. Man ødelægger (som Kurt
ganske rigtigt siger) balancen ved at tømme det totalt. Min mand har
også en bassinstøvsuger der kan tage ganske meget slam op fra
bunden. Den bruger han en gang eller to årligt, men ellers bruger
han et net til hverdag.

Du kan også købe et testsæt til at måle vandets ph-værdi med. Det
findes i flere former. Det er rart at kunne se om man har den rette
ph-værdi i bassinet. Ellers er en UV lampe og et godt filter alle
tiders til at holde vandet klart. Vi har ligeledes en
overfladeskimmer der bliver tilsluttet pumpen på bunden. Den holder
altid vandoverfladen fri for "snavs" og blade. Det er en god
investering. Du kan se den vi har her:

http://www.superkoi.dk/cms.ashx/online-butik/koishop/products/filtre/skimmer-fra-oase.html

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 04-07-07 06:31

> [...]
> pumpen på bunden. Den holder altid vandoverfladen fri for "snavs" og
> blade. Det er en god investering. Du kan se den vi har her:

Det er sikkert godt med sådan en skimmer, men når åkanderne dækker op til
70% at overfladen så syntes jeg et net er bedst.

Kurt J.
Odense

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-07-07 10:52

In news:14b7c$468b3082$55daafaf$10384@news.galnet.dk,
> [...]
> dækker
> op til 70% at overfladen så syntes jeg et net er bedst.

Det har du da helt sikkert ret i, så vil en skimmer ikke gøre så
meget gavn, men det er jo ikke sikkert at Jesper har så mange
åkander.

Fra : Jesper

Dato : 06-07-07 20:47

> [...]
>
> Det har du da helt sikkert ret i, så vil en skimmer ikke gøre så meget
> gavn, men det er jo ikke sikkert at Jesper har så mange åkander.

Tak for alle jeres svar og inputs.

Mvh

Jesper