"Laservaterpas"
Fra : Ole Jensen

Dato : 02-07-07 18:18

Hej

Jeg skal snart til at sætte af til fundament til mit nye værksted, og
kunne i den forbindelse godt bruge lidt hjælp af en laserstreg.

Det nemmeste ville selvfølgelig være en roterende laser, men jeg kan
godt nøjes med en, der kun laver en sreg.

Har du mon et forslag til hvad der kan bruges?

Jeg vil helst købe et instrument, da jeg skal bruge det flere gange over
en periode. Prisen må ligge på max 1.000 kr. ca. Og det er en
forudsætning, at jeg kan bruge det i dagslys, udendørs, og at det kan
lave en tydelig streg på en afstand op til 8 meter.

Jeg var i Bauhaus i dag. og kiggede på bl.a. Black and Decker, men de
har kun en rækkevidde op til 3-4 m.
Bauhaus har også en roterende laser, men den kunne jeg ikke læse nogen
specifikationer på.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 02-07-07 18:45

du kan leje hvad du skal bruge,det bedste ville være en landmåler de er ikke
så dyre.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-07-07 18:54

Stig Rasmussen skrev:
> det bedste ville være en landmåler de er ikke så dyre.

De er så til gengæld heller ikke nemme at have til at ligge på hylden,
så man kan hive dem frem i weekenden, og lave det man nu lige skal have
målt ud til.

Jeg er selv lidt på jagt efter det som Ole mangler, men har dog ikke
lige undersøgt markedet endnu, så jeg kan desværre ikke komme med et
link eller henvise til et produkt.

Jesper

Fra : Ivan

Dato : 03-07-07 16:12

Dav Ole

min erfaring siger mig at der ikke findes noget godt laserpas til de penge.
Jeg har taget fat og indkøbt dette:
http://www.lasershoppen.dk/?gclid=COXx5ILVi40CFShDEAodYH55jQ
Dyrt men meget godt.

Fra : Ole Jensen

Dato : 03-07-07 19:08

Ivan <virker@ikke.nu> wrote:

> min erfaring siger mig at der ikke findes noget godt laserpas til de penge.
> Jeg har taget fat og indkøbt dette:
> http://www.lasershoppen.dk/?gclid=COXx5ILVi40CFShDEAodYH55jQ
> Dyrt men meget godt.

Jeg fandt selv den siden under min søgning, men det er for dyrt for mig.

Jeg må nok klare mig med en lang retskinne og et godt vaterpas.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-07 19:26

> Jeg må nok klare mig med en lang retskinne og et godt vaterpas.

Du skal ikke kimse af low-tech løsningen med en haveslange med vand og noget
klar slange i enden ... Ude på 8meter er et vaterpas ikke særligt
præcist...

En anden simpel løsning der måske er god nok er et vaterpas til at hænge på
en muresnor. Hænger du den halvvejs og spænder snoren godt op er
nøjagtigheden også rimelig. Altså nogle "pinde" i jorden og muresnor til at
mærke op med som du får i vater en side af gangen.

Fra : Ole Jensen

Dato : 04-07-07 20:43

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
> nøjagtigheden også rimelig. Altså nogle "pinde" i jorden og muresnor til at
> mærke op med som du får i vater en side af gangen.

Begge løsninger er skam overvejet, men da jeg arbejder alene, er
vandslangeløsningen ikke mulig.

Med hensyn til snorevaterpasset, så har jeg prøvet, og jeg synes ikke
den er særlig sikker på lange afstande, men jeg kunne selvfølgelig dele
strækningen op i mindre bidder.

Det hele ville bare være så let, hvis der var en streg at tegne efter.

Fra : Leif Neland

Dato : 13-07-07 07:10

Ole Jensen wrote:

> Begge løsninger er skam overvejet, men da jeg arbejder alene, er
> vandslangeløsningen ikke mulig.

Nu har jeg ikke starten på tråden, men hvis du sætter enderne af vandslangen
på pinde, der kan sættes i jorden, eller på et stativ, så sætter du slangens
ender i dine målepunkter, går til den ene ende, og måler f.ex. 23.7 cm højde
fra referencehøjde til vandspejl, og går til den anden ende, og placerer
måler de 23,7cm ned og afsætter dit punkt der.

Det skal man ikke være flere personer til.

Leif

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-07-07 16:21

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> [...]
> måler de 23,7cm ned og afsætter dit punkt der.
>
> Det skal man ikke være flere personer til.

Nå ja - hvor nemt kan det være.

Tak for tippet.