Vindue af glasbyggesten
Fra : Optimus Prime

Dato : 02-07-07 12:38

Hejsa,

Jeg skal lave et vindue af glasbyggesten i en indvendig (murstens)mur -
mit spørgsmål går på overgangen mellem mursten og glasbyggesten...

River man muren ned og opbygger mursten og glasbyggesten i en samlet
arbejdsgang, eller laver man en form for karm og sætter stenene i
bagefter og dækker overgangen med gerikter, eller er der en helt 3. metode?
NB: Det vindue skal forstås sådan at der er mursten på alle 4 sider af
glasstenene når man er færdig

Umiddelbart hælder jeg mest til at mure muren op med mursten og i den
forbindelse lave et hul i muren og pudse det pænt til, så det passer til
de glasbyggesten og slutte af med et ståltegl til at bære de øverste
sten og så klare overgangen mellem mursten og glassten med en bred
gummifuge og evt. spartel-hjørner (da glasbyggestenene er tynderer end
murstensmuren.
Jeg er dog i tvivl, kan man overhovedet isætte glasstenene i hullet
bagefter (hvis det er skåret så det passer præcist), eller kræver det
man har adgang oppefra for at få den øverste række limet?

Jeg ved det kan lade sig gøre, for har set det på en del huse i
udvendige vægge

Endelig, findes der nogle gode alternativer til de svinedyre
plasticskinner man normalt køber til at montere dem i... fx. flisekryds
eller lignende?