Sølvfisk..
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-07-07 00:06

... ikke guldfisk!

I ved de små skinnede "satan'er" man som regel har på badeværelset om
natten...

Jeg er efterhånden begyndt at få dem i køkkenet og soveværelset
også...

Jeg kom ud i køkkenet nu her og måtte "hinke" mig igennem..

Hvad kan jeg gøre? Og hvorfor er de her?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-07-07 00:11

> Hvad kan jeg gøre? Og hvorfor er de her?

Lufte ud og gøre rent

-Leon

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-07-07 10:18

On Mon, 2 Jul 2007 01:11:02 +0200, "Leon Hulstroem"
<LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote:

>Lufte ud og gøre rent

Er lige gjort... og sker jævnligt

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 02-07-07 04:13

> [...]
> også...
>
> Jeg kom ud i køkkenet nu her og måtte "hinke" mig igennem..
>
> Hvad kan jeg gøre? Og hvorfor er de her?

Sprøjt noget fluegift ind i alle revner og sprækker. Det vil hjælpe en hel
del.
Hilsen Matthias

Fra : Hauge

Dato : 02-07-07 05:23

Martin Johansen [6000] wrote:
> Og hvorfor er de her?

Fugt som den vigtigste ting, skidt betyder ikke noget, for uden fugt lever
de ikke. Men begge dele har jo en fordel.... For dem

/Hauge

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-07-07 08:49

> [...]
> også...
>
> Jeg kom ud i køkkenet nu her og måtte "hinke" mig igennem..
>
> Hvad kan jeg gøre? Og hvorfor er de her?

Fyrene hedder egentlig "Sølvkræ", det er meget primitive insekter.
De lever af dødt materiale og kræver megen fugtighed.
Du kan enten vælge at ignorere dem - de gør ikke noget - eller
sprøjte dem med en Pyrethroid, der er godkendt til indendørs brug.
- f.eks. Trinol el. lign.
Det er er ugiftigt middel for alle andre end småkræ.

Per A. Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-07-07 10:19

> [...]
>Du kan enten vælge at ignorere dem - de gør ikke noget - eller
>sprøjte dem med en Pyrethroid, der er godkendt til indendørs brug.

Det kigger jeg nærmere på - tak

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-07-07 16:40

De er et tegn på, at det er for fugtigt hvor du bor. Så længe der er fugt,
vil de (og andet kryb) blive ved med at komme, uanset hvad du sprøjter med.

Fugten skaber også grobund for råd og skimmel som er dårligt for både hus og
helbred, så det bedste er at finde ud af hvorfor der er for fugtigt og gøre
noget ved det.

Hvis fugten skyldes utætheder i rør eller badeværelse eller fejl på tag
eller tagrender, bør fejlen udbedres inden skaden bliver kritisk for huset.
Skyldes fugten manglende ventilation og udluftning kan det relativt let
løses ved 2-3 daglige 10 minutter lange udluftninger med gennemtræk og/eller
en affugter, som kan købes fra ca. 500 kr i byggemarkeder.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-07-07 21:21

>Hvis fugten skyldes utætheder i rør eller badeværelse eller fejl på tag
>eller tagrender, bør fejlen udbedres inden skaden bliver kritisk for huset.

Der er ingen synlig fugt og huset er en nyrenovation fra A-Z så hvis
det skyldes utætheder usynlige steder så er der en bygmester der får
røde ører..

>Skyldes fugten manglende ventilation og udluftning kan det relativt let
>løses ved 2-3 daglige 10 minutter lange udluftninger med gennemtræk og/eller
>en affugter, som kan købes fra ca. 500 kr i byggemarkeder.

Ha! Vi har udluftning ca. 50% af tiden i døgnet så det kan ikke være
det :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-07-07 23:28

> Der er ingen synlig fugt og huset er en nyrenovation fra A-Z så hvis
> det skyldes utætheder usynlige steder så er der en bygmester der får
> røde ører..

Det ville ikke være første gang en renovering var udført med forkert
konstruktion eller i forkerte materialer, så jeg tror der skal mere til, for
at give nutidens håndværksmestre røde ører. Landet er fyldt med ældre huse
der har fået den store tur med friværdien i løbet af de sidste 10 år og som
nu begynder at danne kondens under det nye tag, blive opfugtet bag den nye
isolering i væggene eller som følge af for diffusionstæt facadebehandling.
Bare noget så enkelt som nyt væv og et par lag plasticmaling på en indvendig
væg giver faktisk en ret diffusionstæt overflade og et potentielt dårligere
indeklima. Mulighederne er legio.

Alt efter hvilken bygningstype der er tale om og fra hvilken periode er der
forskellige svage punkter og istandsættelsesmetoder man bør undgå, som en
ekspert i bygningsbevaring kender til, men som de fleste almindelige
håndværkere ikke har nogen speciel uddannelse i eller er ligeglade med. Mål
den relative luftfugtighed i rummene gennem nogen tid og prøv evt. at få
målt fugtprocenten i gulve og vægge og undersøg om der kan være tale om
kondensproblemer i tagkonstruktionen - det vil give et fingerpeg om der er
noget galt.

Under alle omstændigheder er der en grund til fugten. Det kan være det ene
eller det andet, eller en kombination af faktorer. Men hvis jeres livsstil
eller antal ikke forklarer en for høj fugtighed, så er det noget
byggeteknisk. Så enkelt er det!

> Ha! Vi har udluftning ca. 50% af tiden i døgnet så det kan ikke være
> det :)

Det kan være at det lige netop er dét der er problemet! 50% af tiden er ikke
en god måde at lufte ud på, fordi inventaret og dele af bygningen, om
vinteren nedkøles så meget at den varme luft derefter kondenseres på dem -
og om sommeren er det ikke hensigtsmæssigt, fordi luften udenfor indeholder
meget fugt at den tørre luft faktisk ventileres ud af boligen. Man anbefaler
2-3 gange dagligt med fuld gennentræk i 5-10 minutter.

Og selv med denne forholdsregel kan det være nødvendigt at supplere med
affugter hvis man bor flere eller huset er fugtigt eller ens daglige vaner
er fugtskabende. Fx bør man aldrig tørre tøj indendøre og man bør sørge for
god ventilation ved madlavning og i soveværelser og altid lufte ud efter bad
og lignende.

Uanset hvorfor jeres hus er fugtigt, så er det skadeligt for både bygning og
beboere, så det er en god ide at afklare hvorfor og afhjælpe det, fremfor
bare at spraye noget insektgift på karmene i håb om at fjerne et lille (og
ret ubetydeligt) symptom på dårligt indeklima.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-07 00:06

>Det ville ikke være første gang en renovering var udført med forkert
>konstruktion eller i forkerte materialer, så jeg tror der skal mere til, for
>at give nutidens håndværksmestre røde ører.

Hvis jeg først begynder, "at rulle" så får de fleste røde ører Men
jeg er så også typen der sætter hele maskineriet i gang først som
sidst :)

> [...]
>eller det andet, eller en kombination af faktorer. Men hvis jeres livsstil
>eller antal ikke forklarer en for høj fugtighed, så er det noget

Ja hvis man kan udelukke det ene så må det andet jo "træde i kraft".
Vi har haft meget regn på det seneste og det er faktisk blevet værre i
trit med regnen har faldet.

> [...]
>meget fugt at den tørre luft faktisk ventileres ud af boligen. Man anbefaler
>2-3 gange dagligt med fuld gennentræk i 5-10 minutter.

Jeg har faktisk tænkt tanken, men slået den væk med, at jeg var
tosset.

Vi vil prøve, at gå tilbage til den "normale" udluftning.

>er fugtskabende. Fx bør man aldrig tørre tøj indendøre og man bør sørge for
>god ventilation ved madlavning og i soveværelser og altid lufte ud efter bad
>og lignende.

Vi tørrer altid tøj på badeværelset for åbne vinduer og vinduerne er
åbne lang tid efter bad.

>Uanset hvorfor jeres hus er fugtigt, så er det skadeligt for både bygning og
>beboere

Det er klart - jeg har lige været efter soveværelset hvor der var
synlige angreb af fugt.

Der er bare intet synligt i køkkenet. Men det kan meget vel tænkes, at
det skyldes den megen udluftning - de sidste par måneder har vinduerne
stået åbne 100% mere eller mindre...

Eneste problem er, at jeg ikke rigtig ved hvor jeg skal starte hvis
den korrekte udluftning nu ikke hjælper... hvem faen hiver jeg fat i
for, at få noget konkret, at banke bygmester i hovedet med?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-07 00:51

>Det er klart - jeg har lige været efter soveværelset hvor der var
>synlige angreb af fugt.

Tilføjelse:

Der blev isoleret om samt installeret passiv udluftning = problem
løst.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk