bed -erfaring
Fra : Peter

Dato : 28-06-07 23:19

Hej alle
Nu "bed"er jeg til gode (og dårlige) erfaringer ang. et bed.... ligetil :)

I midten af græsplane vil jeg gerne have et rundt bed på 1,25-1,5 m i
diameter. - gerne blandet stedsegrønt og alm., dog ej rhodondendeum (dem har
jeg mange i forvejen) ,
Det må gerne være forskellige spændende nye/gl planter og højden skal ikke
være over 1 m høj.
Jeg kalder det "en bryder i græsplænen" :)
Nogle som har et foreslag til sådant et rundt bed

Mvh
Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-07 07:22

On Fri, 29 Jun 2007 00:18:49 +0200, "Peter" <noreply@dk> wrote:

> [...]

>være over 1 m høj.
>Jeg kalder det "en bryder i græsplænen" :)
>Nogle som har et foreslag til sådant et rundt bed

Når det ikke er større skal du ikke blande alt for meget, det bliver
nemt for rodet.

Jeg kan se noget med en buksbom og et par hortensia for mig ......men
der er jo tusindvis af muligheder.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 30-06-07 13:40

> On Fri, 29 Jun 2007 00:18:49 +0200, "Peter" <noreply@dk> wrote:
>

> Jeg kan se noget med en buksbom og et par hortensia for mig ......men
> der er jo tusindvis af muligheder.

En enkelt hortensia - f.eks. "Blue Wave" vil sagtens kunne fylde dette bed.
Mvh
Aksel

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-06-07 08:02

> [...]

>være over 1 m høj.
>Jeg kalder det "en bryder i græsplænen" :)
>Nogle som har et foreslag til sådant et rundt bed

Jeg mindes serien "the victorian garden" hvor han anbragte nogle
kviste eller afklippede visne buske, og derimellem plantede
forskellige klematis, som voksede op imellem grenene.
mvh Ebbe

Fra : Puk Tutein

Dato : 29-06-07 18:36

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> kviste eller afklippede visne buske, og derimellem plantede
> forskellige klematis, som voksede op imellem grenene.

I mit nye store bed i haven, har jeg blandt andet sat en thuja og så en
clematis, som godt kan lide at klatre i buske op af den. Det ser ud som om,
det godt kan gå hen og blive en success.

Fordelen er naturligvis at thuja'en er stedsegrøn og på den måde også er køn
om vinteren. Om sommeren kommer clematis'en så og pludselig blomstrer
thuja'en - eller sådan ser det i hvert fald ud.

Så vidt jeg ved kan thjua klippes i alle mulige og umulige former og altså
holdes nede i en nogenlunde fornuftig størrelse. De kan vist også
opstammes, hvis det er det man vil. Bruger man clematis type 3 så vil det
ikke betyde noget, at der bliver klippet i clematis'en. Faktisk vil den
foretrække, at blive klippet helt ned (til 20-30 cm) hvert år.

Det var måske en mulighed med sådan et forsøg?

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-06-07 19:25

"Peter" <noreply@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I midten af græsplane vil jeg gerne have et rundt bed på 1,25-1,5 m i
> diameter. - gerne blandet stedsegrønt og alm., dog ej rhodondendeum (dem

Det er ALT for lille. Vi har et på 3 m kan der lige stå 15 roser. Vi har
også et på 4 m i diameter - der kan så være 3 blodribes. Et andet bed er
godt nok kvardratisk, men måler 4*8 m, og her er en bund af stedsegrønt og 5
småbuske (storblomstret potentil og noget weigelia).

Et bed på 1,25 ville jeg sætte en opstammet rose eller opstammet syren.

Mvh Maria