Vandmætning
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-06-07 22:26

Kan man komme med et ca. gæt på, hvor meget vand der skal til at mætte
jorden så meget, at uanset mere vand, så er rodzonen 'fyldt op?

Eksempel her i haven, relativt sandet muld: Startsituationen er med
udgangspunkt 'lige før græsset lider'. Der er nu kommet 73 mm vand på tre
dage, hvor tæt er det så på mætning?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-07 23:55

Preben Riis Sørensen wrote:

> Eksempel her i haven, relativt sandet muld: Startsituationen er med
> udgangspunkt 'lige før græsset lider'. Der er nu kommet 73 mm vand på
> tre dage, hvor tæt er det så på mætning?

Jeg kan kun svare for min egen lille have (1250m²). Jeg bor stort set på
toppen af en bakke og jorden er meget sandet. I mandags havde jeg til min
store overraskelse stående vand flere steder i haven - det har jeg aldrig
oplevet før og troede det heller ikke muligt. Deraf må man vel kunne udlede,
at jorden i rodzonen er mættet godt og grundigt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : PDA

Dato : 29-06-07 06:57

> [...]
>
> Eksempel her i haven, relativt sandet muld: Startsituationen er med
> udgangspunkt 'lige før græsset lider'. Der er nu kommet 73 mm vand på tre

Du tager en liter af din jord. Putter den i en eller anden beholder hvor
vandet kan løbe fra. Så vander du til der ikke kan være mere i jorden, vejer
den, sætter den i ovnen ved 120 grader i tre timer, vejer den igen og så ved
du hvor meget vand der var i den...

Vh

PDA

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-07-07 17:03

(fra noget om frugtavl):

Jorden vil være vandmættet (naturlig vandkapacitet, markkapacitet) fra om
vinteren indtil ca. 1. april. Det tilgængelige vand er lig med differencen
mellem vandindholdet ved naturlig vandkapacitet (tension 100 cm vandsøjle,
0,1 atm., pF 2) og vandindhold ved visnegrænsen (tension 15.000 cm, 15 atm.,
pF 4,2). Den tilgængelige vandmængde vil være på 90-190 mm ned til 100 cm
dybde, 60-120 mm ned til 60 cm dybde og 30-60 mm i de øverste 30 cm. De
laveste tal gælder for grovsand, de højeste for sandblandet ler (se i øvrigt
speciallitteratur for mere udførlige oplysninger). Vandindholdet afhænger
altså meget af jordtypen.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk