Opvaskemaskine, stoppet med fedt (igen)
Fra : b. james

Dato : 28-06-07 10:31

Hej NG (igen).

Jeg fik for ca. 4 mdr. siden renset min opvaskemaskine af fagmand, men nu er
den gal igen.

Symptomet er at maskinen bruger ca. 1 time for lang tid på programmerne, og
særligt det sidste minut tager ofter ½-1 time...

Jeg tror nok det skyldes at nogle af maskinens rør er fedtet til??? Det var
i hvert fald det fagmanden sagde....

Sidst jeg spurgte denne NG var rådet, at jeg skulle prøve med noget
opvaskemaksinerens, somkan købes i "håndkøb". Det har jeg prøvet, men uden
held. Jeg har også kørt et par "kogevaske" (70 grader), men ligeledes uden
held.

Spørgsmålet er så hvad jeg skal gøre nu:
1) Fagmand igen (fagmand 3 gange om året a 800 kr bliver dyrt...)
2) Lære selv at rense? (Hvordan? (Det er en Siemens))
3) Købe en ny maskine
4) ...?

Ser frem til at høre jeres svar.

Mvh.

Thomas

Fra : Holst

Dato : 28-06-07 10:44

b. james wrote:

> 4) ...?

Vaske op i hånden!

Fra : b. james

Dato : 28-06-07 11:19

Fra : Per Thomsen

Dato : 28-06-07 12:35

> Vaske op i hånden!

Kan ikke anbefales. Har prøvet.

Per

Fra : Hauge

Dato : 28-06-07 14:11

b. james wrote:
> Spørgsmålet er så hvad jeg skal gøre nu:
> 1) Fagmand igen (fagmand 3 gange om året a 800 kr bliver dyrt...)

Måske, hvis det kan svare sig.

> 4) ...?

Generelt vaske med højere temperatur, jeg bruger altid 60/65 grader, de på
håndører det koster ekstra, er givet godt ud i længden. Jeg har aldrig haft
disse problemer.

Mvh Hauge

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-06-07 16:11

b. james wrote:
> [...]
> 1) Fagmand igen (fagmand 3 gange om året a 800 kr bliver dyrt...)
> 2) Lære selv at rense? (Hvordan? (Det er en Siemens))

skyller du af inden det kommer i? står den mange dage uden at køre?
hvilken temperatur vasker du på?

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : OK

Dato : 28-06-07 19:43

Giv den en vask (den varmeste/længste) med citronsyre i sæbeskålen. Gentag
evt 2 gange, og f.eks. hver 2. måned. Husk: intet service i maskinen imens.
Citronsyre købes f.eks. hos Matas og koster ikke ret meget.

mvh Ole

Fra : Mogens

Dato : 28-06-07 20:32

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1) Fagmand igen (fagmand 3 gange om året a 800 kr bliver dyrt...)
> 2) Lære selv at rense? (Hvordan? (Det er en Siemens))

Det er sikkert trykkammeret under sidekammeret, som fedter til. Den
rette fejlretning er udskiftning og ikke rensning. Typisk fejl af en
service-
mand, som ikke kender til sagen...

Fra : b. james

Dato : 29-06-07 11:18

> Det er sikkert trykkammeret under sidekammeret, som fedter til. Den
> rette fejlretning er udskiftning og ikke rensning. Typisk fejl af en
> service-
> mand, som ikke kender til sagen...

Ok.

Er den til selv at skifte? Hvor kan jeg købe stumper?

Mvh.

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 30-06-07 06:32

> Er den til selv at skifte? Hvor kan jeg købe stumper?

Du kan købe den hos BSH i Ballerup (Bosch Siemens Hausgeräte).
Koster i omegnen af 180 kr. Hvis en montør kan skifte den, kan
du vel også - sidder på venstre side, nederst...

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 29-06-07 13:41

Mogens wrote:

> Det er sikkert trykkammeret under sidekammeret, som fedter til. Den
> rette fejlretning er udskiftning og ikke rensning. Typisk fejl af en
> service-
> mand, som ikke kender til sagen...

mon ikke det er smart at finde grunden til tilfedtningen inden man bare
hovedløst skifter ud...

Fra : S. M

Dato : 01-07-07 20:17

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote:

> [...]
>Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
>"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre

kan også skyldes at du altid vasker op på de hurtige programmer hvor
temperaturen ikke er særlig høj og derfor ikke opløser fedtet
ordentlig, så det kommer med vandet ud af systemet.

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-06-07 20:15