Svenskerne forbyder gipsplader i vådrum
Fra : Kong Gulerod

Dato : 25-06-07 12:59

http://politiken.dk/tjek/bolig/goerdetselv/article325648.ece

ja det er svært at de hele tiden finder ud af noget nyt, mon ikke det også
bliver forbudt i DK?.

Fra : Holst

Dato : 25-06-07 13:20

Kong Gulerod wrote:

> http://politiken.dk/tjek/bolig/goerdetselv/article325648.ece
>
> ja det er svært at de hele tiden finder ud af noget nyt, mon ikke det også
> bliver forbudt i DK?.

Hvorfor? Der står jo, at vi i Danmark benytter en anden konstruktion.

Fra : Kong Gulerod

Dato : 25-06-07 13:27

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

| Hvorfor? Der står jo, at vi i Danmark benytter en anden konstruktion.

jo, men tror du ikke lige der grund til at undersøge tingene engang til?.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-07 17:11

Kong Gulerod wrote:

> jo, men tror du ikke lige der grund til at undersøge tingene engang
> til?.

Jo, prøv for eksempel at læse nederst på den side, du henviste til -
overskrift "Danmark har andre standarder".

Der anvendes i Danmark en anden type vådrumsgips end i Sverige. Derfor er
der ikke problemer i Danmark. Det er forklaret på siden

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-06-07 17:17

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der anvendes i Danmark en anden type vådrumsgips end i Sverige. Derfor er
> der ikke problemer i Danmark. Det er forklaret på siden

Vi bruger skam den samme gips. Forskellen ligger i at vi i Danmark ikke må
have en dampspærre i væggen, når den skal have vådrumsmembran. Det er der
åbenbart ikke noget til hinder for i Sverige.

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-07 20:42

Martin Petersen wrote:

> Vi bruger skam den samme gips.

Jeg har ikke arbejdet i byggebranchen i 30 år og dengang var der ikke noget,
der hed vådrumsgips. Jeg kan defor kun henvise til den omtalte avisartikel:

<citat>
»I Danmark har vi et krav om, at der skal være en og kun en fugtspærre på
pladerne. Men i Sverige har man i mange år bygget badeværelser med to
fugtspærrer,«
</citat>

Det læser jeg umiddelbart - men måske fejlagtigt? - som at danske
vådrumsgipsplader har en membran og de svenske har på begge sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 25-06-07 22:29

> [...]
>
> Det læser jeg umiddelbart - men måske fejlagtigt? - som at danske
> vådrumsgipsplader har en membran og de svenske har på begge sider.

Det er ganske rigtigt fejlagtigt opfattet. Gipspladerne har ikke i sig selv
nogen membran. Den smører man udenpå når konstruktionen er lavet. Balladen i
Sverige opstår, fordi de åbenbart foruden vådrumsmembranen også har en
dampspærre længere inde i konstruktionen. Altså bag gipsen. På den måde er
gipsen lukket inde mellem 2 membraner, og eventuel fugt der måtte trænge
derind kan ikke slippe ud igen.

Martin