Usynlige håndtag?
Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 12:00

Hej alle,

Snart er vores nye 1. sal ved at være færdig. Vi har valgt at lade skunken
være åben, da skunkstolperne står ret langt inde i rummet og så lægge gulv
helt ud i skunken. Tanken er så at vi selv skal lave forskellige former for
reoler og skabe, der passer ind under den skrå væg.

Vi vil blandt andet gerne lave nogle reoler på hjul, der kan trækkes ud af
skunken. Sådan nogle har jeg også fundet en vejledning til, hvordan man
laver på Gør Det Selvs hjemmeside. Men de er alle sammen med håndtag.
Logisk nok, for hvordan skulle man ellers kunne trække i dem.

Nu er sagen bare den, at jeg rigtig godt kunne tænke mig, at lave dem uden
håndtag, så man (hvis vi ellers laver dem godt nok), faktisk skal vide at de
er der for at kunne se det. Set fra selve rummet skulle det, hvis det er
muligt ligne en hvid væg/plade. Men altså stadig kunne trækkes ud.

Så var det jeg tænkte om man med fordel kunne bruge magneter på en eller
anden måde. Altså noget med en kraftig magnet fastsat på indersiden af
frontpladen og så en løs magnet, som man bruger som "håndtag" ude på den
anden side, når man vil trække reolen ud. Helt genialt ville det jo være,
hvis man bare kunne bruge magnetmaling på frontpladen.

Men jeg er meget i tvivl om, hvor meget sådan en magnet kan trække.
Reolerne vil jo veje noget i sig selv og vi skal blandt andet have tøj i dem
vi gerne vil lave i soveværelset, og det vejer jo også lidt. Er ideen med
magneter overhovedet brugbar?

En anden ting, jeg gerne ville var at udskifte hylderne i nogle af reolerne
med en bøjlestang. Den vil naturligvis komme til at sidde skråt og følge
den skrå væg. Men jeg forestillede mig, at hvis man nu svejsede (?) sådan
nogle små tværgående metal "pinde" på med små mellemrum, så kunne man godt
bruge det som bøjlestang. Kan man få en smed til at lave den slags stænger
med små dimser på, der forhindrer bøjlerne i bare at glide ned af stangen?

Vores skunkstolper er ca. 120 cm høje, så der er altså en del plads at gøre
godt med i skunken, og vi vil naturligvis gerne udnytte den så godt som
muligt.

Har i andre forslag til, hvordan skunken kan udnyttes også til ting, man
skal have fat i tit og ofte, så hører jeg naturligvis meget gerne om det.
Vi har overvejet noget med nogle skydedøre, men er den slags ikke meget
dyrt? Og hvordan får man det til at se pænt ud? Jeg tænker, at hvis man
har skydelåger, skal man jo have en skinne at "skyde" dem i, og den vil jo
kunne ses langs hele skunken.

Mange hilsner
Puk

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 25-06-07 15:50

On Jun 25, 1:00 pm, "Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
> vi gerne vil lave i soveværelset, og det vejer jo også lidt. Er ideen med

Jeg er ikke sikker på, om jeg helt har forstået din idé, men jeg ville
umiddelbart mene, at gængse magneter slet, slet ikke slår til i dit
tilfælde.

Der findes systemer, hvor man ligesom "skubber" frontpladen lidt ind,
og så skydes den ud mod dig. Er det ikke en bedre løsning? Det duer
også med tunge skuffer.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 17:30

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke sikker på, om jeg helt har forstået din idé, men jeg ville
> umiddelbart mene, at gængse magneter slet, slet ikke slår til i dit
> tilfælde.

Det tænkte jeg nok. Synes heller ikke det er ideelt med en magnet som man
jo så kan komme til at smide væk. Men hvis det er muligt vil jeg gerne have
det til at lige en glat væg så meget som muligt.

> Der findes systemer, hvor man ligesom "skubber" frontpladen lidt ind,
> og så skydes den ud mod dig. Er det ikke en bedre løsning? Det duer
> også med tunge skuffer.

Jo det er det nok. Regnede bare ikke med, at det kunne du til noget så
stort. Det bliver jo alligevel noget med en reol der er 120 høj (det højste
sted) og lige så bred (mange af stederne - det er lidt forskelligt hvor
langt der er mellem skunkstolperne).

Mange hilsner
Puk

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-07 15:54

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de er der for at kunne se det. Set fra selve rummet skulle det, hvis det
> er muligt ligne en hvid væg/plade. Men altså stadig kunne trækkes ud.

Hvis det er reoler på hjul, vil der vel være plads nok til, at sætte et
håndtag i bunden af dem ?

> [...]
> har skydelåger, skal man jo have en skinne at "skyde" dem i, og den vil jo

Vi boede engang i et hus, hvor der var skråvægge på loftet og derfor også
hjemmebyggede skabe. Skydelåger er dyrt, men bryder mig heller ikke om helt
fri udsigt til alt tøjet, så løsningen blev, at vi købte noget bambus-dingel
og hængte for hylderne. Det blev faktisk meget pænt og så er det billigt.
Har lige genbrugt ideen i vores nye hus, da vi havde et par irriterende
skæve skabslåger. Det var så lige noget spejlagtigt dingel- jeg fandt.
Det ser sådan her ud:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/430203524.jpg

Den løsning dur dog nok ikke, hvis det bare skal ligne en væg / plade fra
rummet af. Så er der vel kun skydelågen, der dur ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 17:39

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er reoler på hjul, vil der vel være plads nok til, at sætte et
> håndtag i bunden af dem ?

Jo men det vil jo være lidt upraktisk, at man skal bukke sig helt ned til
gulvet, hver gang man vil trække reolen ud. Tanken er jo at vores tøj skal
ligge på hylder derinde.

Lidt i stil med det her:
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=169&a=6932
Bortset fra, at jeg vil lade frontpladen gå længere op, så den møder
skråvæggen (eller næsten møder den) uden at der er nogen hylde.

De vil hos os blive ca 1,20m høje og lige så dybe (eller lidt mindre) og det
giver jo en reol der i sig selv er forholdsvis tung.

> [...]
>
> Den løsning dur dog nok ikke, hvis det bare skal ligne en væg / plade fra
> rummet af. Så er der vel kun skydelågen, der dur ?

Jeg vil godt have det lukket helt af, så du har ret, din løsning er ikke
ideel til os.
Men jeg mener nu stadig at ideen med udtræksreoler kan bruges og regner med,
at den vil være billigere end skydelåger. Men måske bliver jeg klogere.

Jeg har også overvejet noget med helt almindelige låger på hængsler. Men
fordi skunken er så dyb, vil jeg foretrække noget, jeg kan trække ud til mig
fremfor at jeg skal kravle ind i skunken.

Mange hilsner
Puk

Fra : Lars

Dato : 25-06-07 18:20

Puk Tutein skrev:

> Jeg har også overvejet noget med helt almindelige låger på hængsler. Men
> fordi skunken er så dyb, vil jeg foretrække noget, jeg kan trække ud til mig
> fremfor at jeg skal kravle ind i skunken.

Du kunne jo lade være med at trække hele skabet ud og så blot have
skuffer eller hylder på hjul/skinner inde i skabene. Så bliver det
heller ikke så tungt. Man kan sikkert også lave noget fikumdik med en
udtrækkelig bøjlestang.

Hvis du vælger at lave lågerne af noget meget spinkelt materiale, f.eks
tynd masonit kantet og forstærket med tynde lister, så kan du sikkert
godt lave din magnetløsning. Knivmagneter kan sagtens holde til det, og
de er ikke så pokker tunge. Men det bliver nok noget akavet at skulle
løfte en 120 cm høj låge, hvis du vil undgå at bukke dig ned.

Hvis det gerne må koste nogle klejner, så kan du lave en løsning med en
fjernbetjent dør- eller vinduesåbner (eller en spindelmotor a den slags
man bruger til hæve/sænke-skriveborde). Så skal du hverken bukke dig
eller have synlige håndtag.

Lars

Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 19:00

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne jo lade være med at trække hele skabet ud og så blot have skuffer
> eller hylder på hjul/skinner inde i skabene. Så bliver det heller ikke så
> tungt.

Jeg er ikke helt med. Tænker du på en kombination med almindelige låger og
så noget udtræks-noget bagved?

Jeg kan jo også dele mine udtræks-reoler op, så de er 120 høje og 60 cm
brede og så have 2 stks mellem hver sæt skunkstolper. Så vil de jo hver
især være mindre tunge. Men hylderne indeni, vil blive tilsvarende
smallere, hvis man er nødt til at have en lodret "skillevæg" i midten af
reolen som hylderne så fastgøres til. Sådan er det vist på det eksempel jeg
har fundet på Gør Det Selv hjemmesiden.

> Man kan sikkert også lave noget fikumdik med en udtrækkelig bøjlestang.

Jo men den skal jo forholdsvis langt ned og sidde, for at skunken vil være
dyb nok til at den kan sidde der. Lige med bøjlestang er det måske smartest
med noget der går fra skunkstolpe til skunkstolpe, selvom dybden i skunken
så ikke bliver udnyttet optimalt i bunden.

> [...]
> ikke så pokker tunge. Men det bliver nok noget akavet at skulle løfte en
> 120 cm høj låge, hvis du vil undgå at bukke dig ned.

Jeg vil ikke løfte den. Jeg vil trække den ud. Jeg vil have en reol der om
man så må sige vender omvendt af, hvordan en reol normalt vender. Altså med
en plade ud mod rummet, hylderne ind mod skråvæggen og så på hjul. Så man
trækker den ud til sig.

> [...]
> man bruger til hæve/sænke-skriveborde). Så skal du hverken bukke dig eller

Det må helst ikke koste for mange klejner. De skal nemlig bruges til at
lave nyt badeværelse i stuen, støbe gulv til køkken, lave nyt køkken, lægge
nyt gulv i stuen, nye lofter og en spindeltrappe op til 1.salen. Ja ja
ønskerne fejler det ikke noget med

Mange hilsner
Puk

Fra : Lars

Dato : 25-06-07 20:21

Puk Tutein skrev:

> Jeg er ikke helt med. Tænker du på en kombination med almindelige låger og
> så noget udtræks-noget bagved?

Ja - for en låge på 120x120 cm + skabsinteriør bliver ret tungt. Og skal
du så også have tøj i, bliver det da et knokleri at få det skab op og i.

> [...]
> reolen som hylderne så fastgøres til. Sådan er det vist på det eksempel jeg

Ja, men så opnår du jo ikke den rene flade, du lagde op til.

> [...]
> med noget der går fra skunkstolpe til skunkstolpe, selvom dybden i skunken
> så ikke bliver udnyttet optimalt i bunden.

Du kunne alternativt have korte bøjlestænger "på tværs" - altså fra
bagvæggen og ud - og så flere ved siden af hinanden.

> [...]
> en plade ud mod rummet, hylderne ind mod skråvæggen og så på hjul. Så man

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad du mener, men hvis du vil
trække hele lågen ud - med eller uden hylder - så skal du jo have den af
vejen for overhovedet at få adgang til skabets indhold. Det bliver da
noget besværligt.

Lars

Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 20:37

> Ja - for en låge på 120x120 cm + skabsinteriør bliver ret tungt. Og skal
> du så også have tøj i, bliver det da et knokleri at få det skab op og i.

OK så er jeg med.

> Ja, men så opnår du jo ikke den rene flade, du lagde op til.

Nej men jeg kan måske få den tilnærmelsesvis. Jeg vil jo allivel have et
brud i fladen når der er skunkstolper.

> Du kunne alternativt have korte bøjlestænger "på tværs" - altså fra
> bagvæggen og ud - og så flere ved siden af hinanden.

Ja det var faktisk ikke nogen skidt idé heller.

> [...]
> trække hele lågen ud - med eller uden hylder - så skal du jo have den af
> vejen for overhovedet at få adgang til skabets indhold. Det bliver da

Det er også sørens, at jeg ikke har et billede. Det er der i den artikel på
Gør Det Selv jeg har linket til. I selve PDF filen. Men den er for stor at
lægge i dk.binaer.
http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS121999_Skunkreol.pdf

Man skal ikke have lågen/fronten af vejen, fordi hylderne sidder på siden.
Altså man trækker ud fra væggen og går så rundt på siden af reolen, hvor
hylderne sidder. Argh det er ikke til at forklare ordentligt.

Tak for dit input

Mange hilsner
Puk

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 25-06-07 19:08

> [...]
> laver på Gør Det Selvs hjemmeside. Men de er alle sammen med håndtag.
> Logisk nok, for hvordan skulle man ellers kunne trække i dem.

Hvilket gulv er der under, har du overvejet at så store reoler, måske vil
lave mærker i gulvet når de kører frem og tilbage.

> [...]

> dem vi gerne vil lave i soveværelset, og det vejer jo også lidt. Er ideen

tror det ville være bedre med en magnet lås, forstået på den måde at, de
bageste hjul kører op på en lille kille de sidste 5 cm, hvor reolen så
bliver holdt på plads af en magnet lås. når man så løsner låsen enten med
fjernbetjening eller med en lille kontakt, så kører reolen ned af kilen, og
dermed et par cm ud fra skunken.

> [...]
> kunne man godt bruge det som bøjlestang. Kan man få en smed til at lave
> den slags stænger med små dimser på, der forhindrer bøjlerne i bare at

Man kunne også bruge et stykke flad jern, hvor man med en vinkelsliber laver
små runde fordybninger i.

Jeg tror personligt at dine drømme er næsten umulige at udføre i praksis.
tror ikke det kan laves præcis nok til at det vil ligne en væg, reolen skal
laves meget meget præcis for at den skulle kunne køre lige ind og slutte
helt tæt, dertil kommer at det hele vil sætte sig en lille smule, og at det
vil arbejde i forhold til temperaturen.

personligt ville jeg lave det sådan at der er 1 - 3 cm luft hele vejen rundt
om forpladen, bag ved denne forplade skal der så være en fast ramme der går
ca. 5 - 10 cm ind bag ved forpladen.
på bagsiden af forpladen vil jeg så sætte et par led lamper, som giver
inddirekte lys når reolen er kørt på plads, og lys ind i reolen når den er
kørt ud.

Jens

Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 20:41

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket gulv er der under, har du overvejet at så store reoler, måske vil
> lave mærker i gulvet når de kører frem og tilbage.

Det er et asketræsgulv.
Og ja jeg har tænkt over det. Det skal være nogle bløde hjul og jeg havde
tænkt mig at spørge mig for i den lokale trælast. De plejer at være søde
til at hjælpe.

> [...]
> fjernbetjening eller med en lille kontakt, så kører reolen ned af kilen,

Uh, det lyder svært at lave.

> Man kunne også bruge et stykke flad jern, hvor man med en vinkelsliber
> laver små runde fordybninger i.

Tak for tippet

> [...]
> slutte helt tæt, dertil kommer at det hele vil sætte sig en lille smule,
> og at det vil arbejde i forhold til temperaturen.

Jeg har måske også overdrevet en smule, for jeg forventer sådan set ikke en
helt glat væg.
Men jeg ville være ked af at sætte nogle store håndtag på, som i den artikel
jeg har linket til fra Gør Det Selv. Det må gerne være lidt mere slick.

> [...]
> på bagsiden af forpladen vil jeg så sætte et par led lamper, som giver
> inddirekte lys når reolen er kørt på plads, og lys ind i reolen når den er

Det lyder da bestemt også som en mulighed. På sådan en ramme inde bagved
kunne man vel også fastgøre sådan nogle magnet-agtige låse. Altså dem der
fungerer sådan, at man trykker på frontpladen og så frigøres den. Øv også
svært at forklare med ord.

Mange hilsner
Puk

Fra : Ivar Holm

Dato : 25-06-07 20:02

I skibe anvender man borede huller i stedet for diverse håndtag / knopper
til at stritte ud fra skuffer og skabe. Hvis det er skal være meget smukt,
så kan man fore hullet med en teaktræsbøsning. Løsningen har jeg brugt til
gennemføring af kabler i mit skrivebord.
Køb foringen (sejlsportsbutik) før du borer hullet

Ivar Holm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-07 20:02

> Vores skunkstolper er ca. 120 cm høje, så der er altså en del plads at
> gøre godt med i skunken, og vi vil naturligvis gerne udnytte den så godt
> som muligt.

Der er faktisk ikke meget plads når det kommer til stykket, og bøjletøj vil
det være helt umuligt at få plads til. En skjorte skal bruge 105 cm fra krog
til gulv, og 60 cm inde har du altså kun 60 cm i højden.
Måske kan hylder bruges, og så med nogle store låger for, som ligner hele
plader. De kan så sættes op uden håndtag, og med en lille sokkel, så du kan
få fat med oversiden af foden.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 25-06-07 22:11

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har tilladt mig at sende dig en skitse privat, eftersom jeg ikke har
adgang til upload hverken i binære grupper eller andetsteds!

Min ide er baseret på at der skal/må være et stykke lodret væg som
skuffen/vognen/trolley'en kører under og, når på plads, flugter med.

Hvis dette stykke væg udgøres af et brædt der er hængslet i toppen, kan man
skubbe dét bagud og få fat bag forkanten på trolley'en, der er lidt højere
end toppladen - Alternativt i et ovalt hu skåret i toppladen!

--
Armand.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 26-06-07 08:24

Puk Tutein wrote:
> [...]
> laver på Gør Det Selvs hjemmeside. Men de er alle sammen med håndtag.
> Logisk nok, for hvordan skulle man ellers kunne trække i dem.

Hej Puk

Jeg tror dine reoler skal køre MEGET præcist, hvis du skal undgå at
kanterne af og til støder imod hinanden og stolperne, og derfor med
tiden bliver slidte og ikke særlig pæne at se på.

I stedet for tanken om det skal ligne en væg, skal du nok hellere gå
efter at det skal ligne paneler, og det bliver pænest hvis der er lige
meget luft hele vejen rundt om hver forplade. Det er også mere tolerant
(og billigere) at lave for selvbyggeren, og du kan vælge at lave luft
nok til at du kan få fingrene ind omkring kanten, så du slipper for håndtag.

Dine reoler skal også stå ens, for at det ligner en panel-væg, så du bør
lave en "bremseklods" der sørger for at reolerne står lige dybt inde.
Evt skal hjulene stå i en svag fordybning, der sikrer reolens position
når den er skubbet ind.

Held og lykke med ideerne og projektet, jeg kan se at der er mange andre
der har bidraget med kommentarer, så I har lidt at arbejde med

/Finn

Fra : Puk Tutein

Dato : 26-06-07 14:22

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror dine reoler skal køre MEGET præcist, hvis du skal undgå at
> kanterne af og til støder imod hinanden og stolperne, og derfor med tiden
> bliver slidte og ikke særlig pæne at se på.

Det har du helt ret i

> [...]
> billigere) at lave for selvbyggeren, og du kan vælge at lave luft nok til
> at du kan få fingrene ind omkring kanten, så du slipper for håndtag.

Det er nok i virkeligheden også det jeg forestiller mig. Jeg har bare ikke
udtrykt mig klart nok. Det eksempel jeg havde set på Gør Det Selv siden var
bare med reoler, der havde en hylde øverst, i stedet for at lade frontpladen
gå helt op til (eller 1 cm fra) den skrå væg. Det var imodsætning til den
løsning, jeg beskrev det som vægge, og det er naturligvis forkert.

> [...]
> skal hjulene stå i en svag fordybning, der sikrer reolens position når den

God pointe. Mange tak for tippet

> Held og lykke med ideerne og projektet, jeg kan se at der er mange andre
> der har bidraget med kommentarer, så I har lidt at arbejde med

Ja det er bare skønt så mange der har givet input

Tusind tak til jer alle sammen. Nu har vi noget at arbejde med. Jeg tror
på, at vi kan få en rigtig god løsning, så vi både kan bruge pladsen i
skunken optimalt og samtidig gør det nemt at få fat i de ting, som vi så
opbevarer der.

Mange hilsner
Puk

Fra : brian

Dato : 27-06-07 10:38

Hejsa

hvad med et lille diskret hul (5 mm) i bunden hvor man så kunne
stikke en stang med lille "krog" bøjning ind.

Stangen kunne være 1 meter lang og med tværstang i toppen så man kan
trække i stående stilling.
På den måde kan man snilt trække selv meget tunge vægte altså når de
er på hjul.