tomat spørgsmål helt basalt
Fra : Peter

Dato : 24-06-07 21:52

kræver drivhus tomater sol for at modne ? eller kan de nøjes med varmen ??

Det er ikke fordi jeg er ond og begraver dem i sort affaldsposer, men mere
at jeg har hængt et lagen op midt i drivhuset således de ikke får solen på
sig

Mvh
Peter

Fra : Per H

Dato : 24-06-07 22:35

On Sun, 24 Jun 2007 22:51:38 +0200, "Peter" <noreply@dk> skrev:

> [...]
>at jeg har hængt et lagen op midt i drivhuset således de ikke får solen på

Da jeg havede drivhus stod tomaterne bagerst, så de ikke fik direkte
sol. det fungerede fint, også da jeg fik hvidt net over drivhuset,
var det gode tomater, Agurker skal derimod have sol.

Vh Per
skype
p20252816

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 25-06-07 06:53

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sol. det fungerede fint, også da jeg fik hvidt net over drivhuset,
> var det gode tomater, Agurker skal derimod have sol.

Hej.

Tomater kan godt rødme, uden sol, man da det er en tomat som også tager samt
af sol, anbefales det meget, hvis du vil undgå grønnakkede tomater pas på
med varmen, det er den for meget varme som gør dem grønne om stilken,
ligeledes bliver de brune omkring blomstenden, hvis de får for lidt vand
under opvækst, den anbefalede temperatur er 25 - 27 c. udluftning, skygge.

Kurt J.
Odense

Fra : Peter

Dato : 26-06-07 22:03

jep, jeg skulle bare være sikker

Peter

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 27-06-07 06:52

"Peter" <noreply@dk> skrev i en meddelelse
> jep, jeg skulle bare være sikker
>
> Peter
> "Peter" <noreply@dk> wrote in message

Hej Peter.

Grunden til at hænge noget op i drivhuset, er ikke for at tomaterne ikke må
få sol, men KUN udelukkende for at dæmpe varmen, tomater må helst ikke få
mere varme end ca. 25 - 26 c.
Man kan få noget specielt skyggegardin til at sætte op indvendig for varmen.

Kurt J.
Odense

Fra : Peter

Dato : 28-06-07 23:07

går ideen med lagnet/tæppe ect. ikke på at tomatbladene ikke skal krølle og
blive dårlige

Peter

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 29-06-07 06:47

> [...]
> "Kurt E. Jensen" <kurtj@galnet.dk> wrote in message

går ideen med lagnet/tæppe ect. ikke på at tomatbladene ikke skal krølle og

Jo, men de kan også krølle hvis de får for meget gødning, men alfa og omega
er at dæmpe varmen, sørg for at de får vand nok 25-30 lt. om dagen, så
udluftning, får de for lidt vand så bliver tomaterne sorte i blomsterenden,
får de for meget varme så bliver de grønnakkede.

Kurt J.
Odense