Endnu en gang identifikation
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-06-07 19:45

Hej

Nu har jeg igen brug for jeres hjælp. Jeg har en træ/busk og to
planter, som jeg ikke ved hvad er. Kan I hjælpe?

http://picasaweb.google.dk/trinekc/PlanterTilIdentifikation

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-07 21:59

On Sun, 24 Jun 2007 20:44:37 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Nu har jeg igen brug for jeres hjælp. Jeg har en træ/busk og to
>planter, som jeg ikke ved hvad er. Kan I hjælpe?
>
>http://picasaweb.google.dk/trinekc/PlanterTilIdentifikation

Den første er en cotoneaster - præcis hvilken har jeg aldrig fundet ud
af. Mine forældre har en magen til i deres haven, den ser ikke ud af
meget, heller ikke blomsterne, men der er et summen uden lige fra bier
hen over sommeren.

Nummer 2 ligner i skummel grad en ..... .... kan ikke huske hvad den
hedder, men den kan blive et voldsomt ukrudt. Bliver over en meter høj,
får lilla blomster. Vokser tit i skovbryn.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-06-07 22:11

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Nummer 2 ligner i skummel grad en ..... .... kan ikke huske hvad den
> hedder, men den kan blive et voldsomt ukrudt. Bliver over en meter høj,
> får lilla blomster. Vokser tit i skovbryn.

En Snerle af en slags.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-06-07 07:23

On Sun, 24 Jun 2007 23:11:16 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>
>En Snerle af en slags.

Ups, jeg ville have skrevet 3'eren.

Nummer to ligner ganske rigtigt en form for snerle.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-06-07 07:29

On Sun, 24 Jun 2007 22:58:30 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

>Nummer 2 ligner i skummel grad en ..... .... kan ikke huske hvad den
>hedder, men den kan blive et voldsomt ukrudt. Bliver over en meter høj,
>får lilla blomster. Vokser tit i skovbryn.

Der skulle stå 'Nummer 3' - og nu har jeg slået den op i min florabog
(Danmarks Flora fra Gyldendals forlag). Den hedder Gederams.
Det er en ret flot plante, men den spreder sig af pommern til både ved
rodskud og frø.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-06-07 10:51

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> [...]
> (Danmarks Flora fra Gyldendals forlag). Den hedder Gederams.
> Det er en ret flot plante, men den spreder sig af pommern til både ved

Er det en gederams? Jamen, dem i naturen er da meget længere nu? De er
da lige ved at springe ud.

Well, så får den lov til at leve indtil jeg køber noget andet at sætte
i den. Men gad vide hvor den kommer fra, der voksede ikke gederams i
nærheden af hvor vi boede sidste sommer.

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-06-07 12:02

On Mon, 25 Jun 2007 11:51:17 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Er det en gederams? Jamen, dem i naturen er da meget længere nu? De er
>da lige ved at springe ud.

Det er jeg ret sikker på.

>Well, så får den lov til at leve indtil jeg køber noget andet at sætte
>i den. Men gad vide hvor den kommer fra, der voksede ikke gederams i
>nærheden af hvor vi boede sidste sommer.

Der dukker ind i mellem gederams op i potter her også - jeg har frøene
mistænkt for at 'gemme' sig i spagnummen (pottemulden). Gederams vokser
jo nær de steder man piller sådan noget op.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 06:45

> Nu har jeg igen brug for jeres hjælp. Jeg har en træ/busk og to
> planter, som jeg ikke ved hvad er. Kan I hjælpe?
>
> http://picasaweb.google.dk/trinekc/PlanterTilIdentifikation

Den første plante er jeg næsten sikker på er en busk i slægten Viburnum. På
dansk hedder de Snebolle. De findes i mange varianter. Selv har jeg en af
dem der hedder Japansk Snebolle. De fleste af dem får hvide til let
lyserøde blomster og nogle af dem sætter røde bær, der så vidt jeg ved ikke
er spiselige.

Nummer 2 er helt sikkert en snerle. Nu skriver du, at den er selvsået.
Betyder det, at du har haft den samme slags plante i amplen sidste år og så
er den selvsået i år? Eller betyder det, at den er dukket op helt af sig
selv? Jeg spørger fordi der findes rigtig mange forskellige slags snerler.
Nogle af dem, eksempelvis tragt- og pragtsnerle er smukke planter i
kategorien sommerblomster (altså 1-årige) her i DK. Der findes dog også en
flerårig snerle i DK. Den hedder en agersnerle og betragtes som ukrudt
fordi den breder sig meget voldsomt og hurtigt kan overtage hele bede og
kvæle de andre ting, som gror der. Det kan de andre snerler i teorien også,
men når de ikke kan overleve vinteren i DK, så har de reelt ikke tid nok til
at blive så voldsomme. Men agersnerlen kan altså, så den skal man passe ret
meget på med, det er ikke for ingenting at den herhjemme klassificeres som
en ægte snylter.

Nummer 3 kunne ligne en form for kulsukker. Her er jeg dog ikke helt så
sikker, som jeg er med de 2 første. Kulsukker er en gammel lægeplante, der
i hvert fald tidligere har været brugt til at hele sår med, hæmme betændelse
med og sågar til at behandle bumser, bylder og psoreasis med.

Mange hilsner
Puk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-06-07 10:54

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> writes:

> [...]
> er den selvsået i år? Eller betyder det, at den er dukket op helt af sig

Jeg havde sået nogle slyngplanter i en ampel på den anden side af
huset, en blanding, men der kom aldrig rigtig noget ud af den. Kun en
enkelt plante med flotte, lilla blomster. Den kunne egentlig godt
ligne en snerle, nu jeg tænker over det.

En fugl kunne vel have taget et frø med fra den ene side til den
anden, eller jeg kunne have haft et på fingrene. Og så har det
overlevet i en altankasse hele vinteren og da den så begyndte at vokse
deri, flyttede jeg den over i en ampel. Og den vokser godt nok
hurtigt!

Nu må vi se hvad der kommer af blomster i den.

Mvh Trine