tomater
Fra : Margit

Dato : 24-06-07 14:24

Mine tomater i drivhuset får sorte spidser kun de almindelige ikke
blommme.Hvad mon det kan være.
Magit

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-06-07 17:40

Margit skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Mine tomater i drivhuset får sorte spidser kun de almindelige
> ikke blommme.Hvad mon det kan være.
> Magit

Jeg kan ikke huske, hvad det hedder, men det skyldes, at de har
været tørret ud på et tidspunkt.

Mine jorde det også for et par år siden - men kun i den ene af 4
kapilarkasser.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lise Hansen

Dato : 24-06-07 21:42

> Jeg kan ikke huske, hvad det hedder, men det skyldes, at de har
> været tørret ud på et tidspunkt.

Det hedder griffelråd, og skyldes, som Jan nævner, at tomatplanten har
manglet vand.
Spørgsmålet kommer op i denne gruppe hvert år. Vi plejer at være enige om,
at det skyldes vandmangel, da tomaterne endnu var blomster. Vi er til
gengæld ikke enige om, hvorvidtr denne vandmangel resulterer i, at
tomatplanten ikke kan optage kalium eller calcium.
Men fjern de dårlige tomater, når du opdager de sorte pletter. Der er ingen
grund til, at planten skal bruge "kræfter" på at videreudvilke disse
tomater. Selve planter er ikke skadet, så er kan komme masser af fine
tomater på planten.
Hilsen
Lise

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-06-07 22:30

Lise Hansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Det hedder griffelråd

Tak - ja - det var lige det, jeg ikke kunne komme på

Jan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-06-07 08:05

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> Mine tomater i drivhuset får sorte spidser kun de almindelige ikke
> blommme.Hvad mon det kan være.

Som Lise har nævnt skyldes det griffelråd.
Angrebene er til dels sortsbestemt - hvis man avler tomater
på frø fra egne tomater fra sidste år, vil man se langt større
angreb af griffelråd, end hvis man køber planter/frø.

Per A. Hansen

Fra : V Hansen

Dato : 25-06-07 09:32

> Angrebene er til dels sortsbestemt - hvis man avler tomater
> på frø fra egne tomater fra sidste år, vil man se langt større
> angreb af griffelråd, end hvis man køber planter/frø.

Det har jeg dog aldrig oplevet,
har haft tomater fra egne frø i mindst 3 år.

Griffelråd er for høj/forkert næringskoncentration på et givet tidspunkt,
det kan såmænd godt kaldes vandmangel.

Vibeke

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-06-07 09:03

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg dog aldrig oplevet,
> har haft tomater fra egne frø i mindst 3 år.

Så har du været heldig.
Indkøbte frø stammer fra 1. generation af en krydsning - ofte er det
såkaldte
F1-frø. De er avlet for at få bestemte egenskaber frem.
Egne frø er derimod 2. generations krydsninger, der kan have arvet
forældrenes
egenskaber - men også begge forældres dårligste egenskaber. Det er oftest
tilfældet, men ikke altid. Det sikreste er at købe frø fra en ønsket sort,
det giver
oftest de bedste planter.

Efter mine erfaringer er bøftomater de mest modtagelige for griffelråd, som
du beskriver meget fint. Der er store sortsforskelle på modtageligheden.

Per A. Hansen

Fra : Margit

Dato : 25-06-07 13:36

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> Mine tomater i drivhuset får sorte spidser kun de almindelige ikke
> blommme.Hvad mon det kan være.
> Magit

Tak for svarene til jer alle. Jeg håber, jeg får masser af
gode tomater alligevel.

Hilsen Margit