Gode råd ved nybyg?
Fra : Nicolai

Dato : 24-06-07 14:11

Vi overvejer at købe grund og bygge nyt hus.

Sidder der nogen her i gruppen der har været igennem sådan en omgang, og har
lidt budget de vil dele, så vi kan se alle de udgifter der kommer oveni som
os dødelige ikke forventer

Jeg kan jo næsten regne ud det ikke kun er husets pris, grundens pris og
tilslutningen der koster penge :)

Fra : TG

Dato : 24-06-07 21:14

On 24 Jun., 15:10, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
> [...]
> os dødelige ikke forventer
>
> Jeg kan jo næsten regne ud det ikke kun er husets pris, grundens pris og

Det kommer an på mange ting.. men husk at tænke på:
- jordbundsundersøgelser
- dræning
- fundering
- leje af køreplader
- bortskaffelse af byggeaffald
- reetablering af fortov/vej
- efterfølgende grubning
- anlæg af have
- og sikkert meget mere

Afhængig af hvilken byggeform i vælger (selvbyg/nøglefærdigt) vil
nogle af udgifterne måske være indregenet i husets pris. Og udgifter
til anlæg af have afhænger jo af hvad I vil have. Er det bare græs på
hele grunden koster det jo ikke det samme, som hvis I vil have et
parkanlæg, med store flotte træer og sti-anlæg Og igen kommer det
an på om det er gør -det-selv eller anlægsgartner. Og måske skal der
også indregnes carport/garage/udhus el.lign?!?

Men nu er der da lidt at overveje

/TG

Fra : fohlmann002@hotmail.~

Dato : 25-06-07 08:54

On 24 Jun., 07:10, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
> [...]
> os dødelige ikke forventer
>
> Jeg kan jo næsten regne ud det ikke kun er husets pris, grundens pris og

Vi har været i gang, og overtog et hus sidste år. Vi overtog et
nøglefærdigt hus, ikke nogen vild luksus, men et helt almindeligt 1½
plans hus på knap 160 m2. Jeg skriver lige nogle priser som vi måtte
betale ekstra.

Der var i vores hus afsat 125.000 kr. til elementer(køkken,
bordplader, bad og skabe) og det løb op i 190.000 kr. inklusive en
kogeplade.
Resten af vores hvidevarer købte vi selv på nettet, og det løb op i
ca. 55.000 kr.
Ekstra el, da der kun regnes emd minimumskravene jf. en eller anden
standard. Det fik vi ret billigt ved elektrikkeren til ca. 10.000. I
det beløb var der flere telefonstik og antennestik, og der var nogle
tomrør til at lægge kabler i senere. Derudover er der jo opsat ekstra
stikkontakter, lysdæmpere etc. Men vi har ikke fået indlagt IHC og det
kan ofte løbe op i ret mange penge.
Gulve var der også afsat et eller andet beløb pr. m2 og der skal man
også vurderer om det passer. Vi fik lagt et rimeligt billigt trægulv,
så det kostede ikke noget ekstra. Jeg tror der var afsat 300-400 kr.
pr. m2.
Men tilgengæld kostede vores fliser væsentlig mere en planlagt, der
var afsat 180 kr pr m2 og det løb op i langt over det dobbelte.
Vores trappe løb op i ca. 45.000 kr. der var afsat 36.500 kr. Prisen
er inklusiv montering.
Malerentreprisen skal man være opmærksom på, hvad der skal på væggene.
Det koster ekstra at få filt på vægge og lofter, prisen kender jeg dog
ikke, da det var med i den samlede pris. Dertil er det fornuftigt, at
få indlagt stødkanter på alle hjørner, jeg kender ikke prisen.
Anæggelse af carport eller garage. Få et tilbud, og tag dig en
ordetlig sjus inden du skal læse tilbuddet! Det er dyrt! Vi fik et
tilbud på en dobbeltmuret garage med 20 m2 værksted, og det var på
500.000-600.000 kr. Så det blev en lidt mere enkelt løsning.
I indkørslen er det en god idé at smide murbrokker i, så mindsker man
risikoen for, at det synker så meget. Jeg tror vi gav 10.000 kr. for
det.
Anlæggelse af have og fliser er svær at spå om, men uden nogen form
for dikkedarer løber det hurtigt op i 100.000 kr. Vi fik det lavet
billigere, men nogle af de tilbud som vores genboer i kvarteret har
fået, har ligget langt over. Vi har dog heller ikke fliser i
indkørslen med i stedet granitskærver.
Ofte er er ekstraudgifter i forbindelse med diverse stikledninger, da
man gerne skal have nogle ekstra meter. Jeg tror det løb op i 10.000
kr.
Jordbundsundersøgelse løb vist op i ca. 8000 kr, og vi havde ingen
ekstra udgifter i forbindelse med jordens bæreevne, men det kan
hurtigt løbe op. Hvis du vil have hævet huset regner man med et eller
andet beløb pr. 10 cm. og jeg tror det ligger omkring 25.000 - 35.000
kr. Det mener jeg det var det vores genboer gav. Men der kan sagtens
være ekstra fundering, dræn og alt muligt andet. Det er bestemt ikke
ligegyldigt hvad jordbundsundersøgelsen siger.
Så er der som tidligere nævnt, udgifter i forbindelse med opførelsen,
såsom el, vand, leje af køreplader, bortskaffelse af affald, etc.....
Jeg ved faktsisk ikke hvad det kan løbe op i, vi havde det med i
entreprisen, dog har vi selvfølgelig betalt vand og el, jeg husker
ikke beløbet, så det kan ikke have været en herregård.
Hvis du får nogle gode ideer undervejs, kan det jo løbe op i en hel
del.
Når huset så står klar til indflytning, så skal der jo lige lidt
gardiner til 20.000 kr, lamper som vi købte nye for ca. 25.000 kr. men
her kunne man nok have fundet nogle der var billigerer, eller man har
nogle man vil genbruge. Skal der nye møbler til det nye hus? Flytning
løber jo hurtigt op i 10.000 kr. Husnummer og postkasse løber hurtigt
op i 2000-3000 kr.
Udgifter til rådgivere her tænker jeg på advokat og en byggesagkyndig.
Vi kendte nogen, så det var ikke dyrt, men en advokat får du vel ikke
for under 10.000 og jeg tror du skal regne med 25.000 - 30.000 til en
byggesagkyndig, men det er bare et skud.
Alle steder i en kontrakt, hvor der står der er afsat et beløb, er
mulige steder hvor det kan løbe løbsk.

Jeg har sikkert glemt noget, men det var lige hvad der kom op. Og så
lige et godt råd: SKRIV ALLE AFTALER NED!!!!!!!! Det kan simpelthen
ikke understreges nok, at det er måden det skal gøres på. Og tro mig,
jeg taler af bitter erfaring. Der er ingen der kan huske mundtlige
aftaler i retten. Nu er det ikke blevet så grelt i vores tilfælde, men
de er løbet fra een mundtlig aftale. Så når du har møder med diverse
byggeledere, så hav altid en blok papir med dig, så du kan skrive en
lap papir på en mundtlig aftale, og få en underskrift på det. De kan
de simpelthen ikke løbe fra.
Jeg håber ikke jeg på nogen måde har afskrækket jer fra at gå i gang,
for det er sørme lækkert at bo i et nyt hus. Nu skal jeg ikke længere
gå og bruge min fritid på at vedligeholde et gammelt hus, men i stedet
kan jeg bruge dem på familie og mine interesser. Det er alle pengene
værd!

Med venlig hilsen

Christian Rasmussen

Fra : Nicolai

Dato : 25-06-07 08:56

>Vi har været i gang, og overtog et hus sidste år. Vi overtog et
>nøglefærdigt hus, ikke nogen vild luksus, men et helt almindeligt 1½

Tak for konge indlæg - vender det lige med kæresten og vender så nok tilbage
med spørgsmål :)

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 26-06-07 20:43

Nicolai wrote:

> Tak for konge indlæg - vender det lige med kæresten og vender så nok
> tilbage med spørgsmål :)

Ja, jeg synes også det var et rigtig godt indlæg - mere af den slags er
meget velkomment.