Æder dræbersnegle kompostorme ?
Fra : Martin Henriksen

Dato : 23-06-07 11:36

En, eller flere dræbersnegle har tilsyneladende haft fødeklinik
i vores kompostbeholder.

Jeg har en koloni af kompost orme - kan ikke finde nogen.
Mon de er blevet ædt ?

Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-06-07 12:30

"Martin Henriksen" <webh58@vejrmolle.dk> skrev i en meddelelse
> En, eller flere dræbersnegle har tilsyneladende haft fødeklinik
> i vores kompostbeholder.
>
> Jeg har en koloni af kompost orme - kan ikke finde nogen.
> Mon de er blevet ædt ?

Jeg ved ikke om sneglene æder orm, men det tror jeg ikke de gør. Ikke
mens de er levende, men det kan evt. være myrer.

mvh/Preben

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-06-07 12:36

In news:FI6fi.60$IK7.55@news.get2net.dk,
Martin Henriksen <webh58@vejrmolle.dk> typed:
> En, eller flere dræbersnegle har tilsyneladende haft fødeklinik
> i vores kompostbeholder.
>
> Jeg har en koloni af kompost orme - kan ikke finde nogen.
> Mon de er blevet ædt ?

Det er jeg næsten sikker på de er. De er stort set altædende. Næsten
alle planter, ekskrementer fra døde dyr og selv deres døde
artsfæller. Som der står i medfølgende link skal en inficeret
kompostbunke afleveres på genbrugsstationen i en sæk, den må ikke
bruges som kompost.

http://www.kan-lir.dk/snegle.htm

Det er ærgerligt for dig, men især kompostbunker og stendiger er
deres foretrukne tilholdssted. Vi har hidtil været forskånet for
dem, håber det bliver ved det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Martin Henriksen

Dato : 24-06-07 19:37

Takker mange gange for de indkomne svar.
Må nok en tur på genbrugsstationen for at være helt sikker.

Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-07 23:40

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev
> Det er jeg næsten sikker på de er. De er stort set altædende.

De æder nok ikke noget levende.

> Næsten
> alle planter, ekskrementer fra døde dyr

Døde dyr skider ikke.

> og selv deres døde
> artsfæller.

Det gør alle snegle.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 05-08-07 17:17

> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev
> De æder nok ikke noget levende.

De kan i hvert fald ikke fange levende kompostorme. De overfalder heller
ikke andre levende snegle (det har jeg i hvert fald ikke set).

Så betegnelsen dræbersnegle er bare et billigt journalistpåhit.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.