Thuja - Cypres, nyvækst ?
Fra : Frank

Dato : 23-06-07 09:19

Hej. Vi har nogle thuja og cypres som har stået inde midt i et område med 3
meter høj bambus. Al bombus har vi nu fjernet, så tilbage står nøgne
stammer af thuja og cypres. Der er stadig liv i dem med grene i toppen af
stammerne, men vi ville gerne fremprovokere sidegrene på de bare stammer.

Spørgsmål: Kan det lade sig gøre at fremtvinge vækst på de bare stammer (ca.
30 cm. i diameter)., f.eks. ved at såre stammerne eller er der andre metoder
der virker ?

Hvis vi kapper toppen af stammerne med de få grene, vil stammerne være helt
uden levende sidegrene - vil træet så gå ud, eller vil det skyde helt vildt
?

P.S., vi kan ikke helt se forskel på hvad der er cypres og hvad der er
thuja.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-06-07 16:43

On Sat, 23 Jun 2007 10:19:07 +0200, "Frank"
<frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> wrote:

> [...]
>30 cm. i diameter)., f.eks. ved at såre stammerne eller er der andre metoder

Nej, desværre.

>Hvis vi kapper toppen af stammerne med de få grene, vil stammerne være helt
>uden levende sidegrene - vil træet så gå ud, eller vil det skyde helt vildt
>?

De vil ikke skyde helt vildt, desværre. Hvis der allerede er små grønne
grene eller skud, vil de måske skyde en lille smule. Men der vil gå
mange år inden de bliver pæne og jeg tvivler faktisk på de vil skyde ret
meget overhovedet.

>P.S., vi kan ikke helt se forskel på hvad der er cypres og hvad der er
>thuja.

De opfører sig ens på dette punkt, så det er ligegyldigt
Jeg kan ikke huske den tekniske forklaring på forskellen, men kan selv
se forskel hvis jeg har planterne foran mig. Bilder jeg mig da ind

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Frank

Dato : 24-06-07 09:33

Tak for svaret Mads. Ja, jeg tænkte nok det ville være et problem. Må nok
hellere tænke på at grave og få sat noget nyt.

v.h. Frank

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-07 10:37

On Sun, 24 Jun 2007 10:32:40 +0200, "Frank"
<frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> wrote:

>Tak for svaret Mads. Ja, jeg tænkte nok det ville være et problem. Må nok
>hellere tænke på at grave og få sat noget nyt.

Du kunne måske få noget pænt ud af at stamme thuja'erne op og plante
noget andet stedsegrønt under dem.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 25-06-07 12:27

> Du kunne måske få noget pænt ud af at stamme thuja'erne op og plante
> noget andet stedsegrønt under dem.

Det kan man helt sikkert. Så det gjort i en af de her Have Haves
udsendelser, der vist nok bliver sendt fra TV2. Præcis samme problem med en
thuja, der havde stået lidt for tæt på andre planter og derfor var blevet
bar på en del af stammen. Dog kun på den ene side. Men her stammede de op
og satte så buksbom (tror jeg nok det var), nedenom. Det blev rigtig fint
:)

Mange hilsner
Puk

Fra : Esben I.

Dato : 24-06-07 20:47

SVJH er cypres slatten i toppen, hvor thuja stritter.
(eller osse er det omvendt

mvh
Esben I.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-07 21:53

On Sun, 24 Jun 2007 21:47:29 +0200, "Esben I."
<raggamuffin.invalid@get2net.dk> wrote:

>>> P.S., vi kan ikke helt se forskel på hvad der er cypres og hvad der er
>

>SVJH er cypres slatten i toppen, hvor thuja stritter.
>(eller osse er det omvendt

Det lyder egentlig rigtigt nok - thuja stritter altid, cypress hænger
ofte - men dog ikke altid. Men de cypresser som stritter har en anden
type nåle - ligner en smule hen ad enebær.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/