Hvor køber man petroleum?
Fra : Torben

Dato : 22-06-07 06:17

Hej,

For nogle(mange?) år siden kunne man købe 10 liters dunke med petroleum på
den lokale tankstation. Det kan man tilsyneladende ikke mere. Nogen der ved
hvor jeg skal henvende mig? Jeg skal bruge det til at rense fedtede/beskidte
mekaniske dele.

MVH

Torben

Fra : Lise Hansen

Dato : 22-06-07 07:08

Hej.
For et par år siden havde jeg brug for petroleum til min drivhusvarmer. Jeg
ringede til sidst til benzinfirmaerne, men fik at vide, at det ikke fås i
Nordjylland.
I denne gruppe fik jeg at vide, at jeg i stedet kunne bruge lampeolie til
drivhusvarmeren (men det er jo ikke lige det, du skal bruge petroleum til).
Det er billigst i Netto.
Hilsen
Lise

Fra : Frank

Dato : 22-06-07 08:29

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men på Nørrebro ligger en "gammeldags"
brændselshandler som også sælger petroleum i 10 liter dunke. Der har jeg
købt for nylig til netop det samme formål som du omtaler.

v.h. Frank

Fra : Gamle

Dato : 22-06-07 21:49

Lise Hansen wrote:
> [...]
> til drivhusvarmeren (men det er jo ikke lige det, du skal bruge
> petroleum til). Det er billigst i Netto.

Nej det er billigst i Harald-Nyborg.
Jeg bruger det til min Zibro Laser. Pris 11,95 kr/ltr og der er ingen
forskel på kvaliteten.

Mvh.
Torben

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 22-06-07 08:23

Torben wrote:

> [...]
> hvor jeg skal henvende mig? Jeg skal bruge det til at rense fedtede/beskidte

Ved ikke hvor store mængder du skal bruge
Jeg bruger lampeolie i mangel af bedre

Du kan få alm petroleum samt lugtfri petroleum fra Borup Kemi
http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-soegning-detaljer.asp?id=74
http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-soegning-detaljer.asp?id=64

Produkter fra Borup Kemi forhandles i de fleste byggemarkeder

- Peter

Fra : Max

Dato : 22-06-07 08:29

Hej Torben

> mere. Nogen der ved hvor jeg skal henvende mig? Jeg skal bruge det
> til at rense fedtede/beskidte mekaniske dele.

Køb noget diselolie istedet.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-06-07 11:14

> Hej Torben

> Køb noget diselolie istedet.

Det ville jeg ikke bruge.
Diselolie stinker fælt sammenlignet med petroleum.
Lugten af diesel er meget mere gennemtrængende, end lugten af petroleum.

Men hvis det kun kommer an på renseevnen, så er disel det rette.

--
mvh Uffe

Fra : Max

Dato : 22-06-07 12:56

Hej Uffe

> Diselolie stinker fælt sammenlignet med petroleum.

Nej, disel lugter af disel :)

> Lugten af diesel er meget mere gennemtrængende, end lugten af
> petroleum.

Hvis man bekymre sig om lugten, så køb lugtfri lampeolie.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-06-07 23:52

> Hej Uffe

> Nej, disel lugter af disel :)

> Hvis man bekymre sig om lugten, så køb lugtfri lampeolie.

Det var også lige præcis hvad jeg gjorde, da jeg skulle rense noget

--
mvh Uffe

Fra : Torben

Dato : 23-06-07 14:10

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in message

> Det var også lige præcis hvad jeg gjorde, da jeg skulle rense noget

Vil det sige jeg kan afrense i lampeolie?

Tak for de mange svar

Torben

Fra : Max

Dato : 23-06-07 14:20

Hej Torben

> Vil det sige jeg kan afrense i lampeolie?

Ja, lampeolie er et petroliumsprodukt.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 22-06-07 14:37

> Hej Torben

> Køb noget diselolie istedet.

Pas på!
Er der gummi á pakninger impliceret er diesel en dårlig ide derved at den er
aggressiv imod gummi der ikke er beregnet dertil og får det til at svulme
op!

Derfor bør det ellers let tilgængelige diesel fravælges konsekvent :-|

--
Armand.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-06-07 16:37

> [...]
> den lokale tankstation. Det kan man tilsyneladende ikke mere. Nogen der
> ved hvor jeg skal henvende mig? Jeg skal bruge det til at rense

Sidst jeg købte det var det i en skibs proviantering i Vejle.

Steen.

Fra : CC

Dato : 22-06-07 17:13

"Torben" skrev i en meddelelse
> [...]
> den lokale tankstation. Det kan man tilsyneladende ikke mere. Nogen der
> ved hvor jeg skal henvende mig? Jeg skal bruge det til at rense

Grunden til at du har svært ved at finde det skyldes nok, at det ikke
anvendes som afrensning mere
pga diverse miljøordninger for personale og miljøet.

I dag anvendes der forskellige former for sæber og vand.
Søg på nettet eller se fx. her http://www.besma.dk/ deres maxi3 er komme i
flere købmandsbutikker.