flyvemyrer
Fra : Armand

Dato : 21-06-07 22:46

Lad mig være den første til at bringe subj. på bordet i år. Men denne gang
med en ny indfaldsvinkel à et glædeskrift:

Med undtagelse af de der plages af myrer der trænger ind i huset (sikkert på
jagt efter søde sager som vi mennesker ikke ænser det skønne duftspor af) er
det normalt omkring midsommer at folk opdager at de har myrer. Det skyldes
slet og ret at det er nu at myreboet sender eskadriller af bevingede beboere
afsted mod himmelviddet og derved påkalder sig vid opmærksomhed.
Jeg har på samme måde et upåagtet myrebo en meters penge fra min terrassedør
og ofte er det først p.g.a. fugles anderledes opførsel at jeg opdager at det
ene terrasse-hjørne vrimler med kriblende flyvemyrer - Og således også i år:
Hundedyret er i løbetid for tiden hvorfor at terrasselivet (og hundens
have-ditto) er sat på lavt blus (á lukket terrassedør), hvorfor at husets
frue ikke havde ænset noget da jeg kom hjem fra arbejde; men faktum var at
det nære luftrum over terrassen bestod af dogfight-lignende scener af
lavtflyvende mursejlere der mæskede sig i dette års terrasse-flyvemyrer!

Tidligere er jeg også(?) gået kold over forekomsten af krableriet og har
givet kravlene tørt på á alskens kemikalier og kogende vand, men ikke mindst
en mængde gråspurves deltagelse i buffet'en gav mig en tilfredshed over at
begivenheden er den del af fødekæden der ikke er uvæsentlig når man betænker
mængden af fugleunger i krat og hæk.
Tidligere har det været flaksende måger der har givet mig et praj om hvad
der var igang og jeg har for år siden udtrykt ærgrelse over at min barndoms
svale-mængde på det nærmeste var fraværende; men i dag har jeg fået skåret
ud i pap at der på ingen måde mangler svalefugle i mit kvarter, hvorfor jeg
istedet for at eksorcere myrefamilien tog mig tid til at betragte sceneriet
over terrassen fra en stol:

Som nævnt var det et væld af lynhurtigt passerende mursejlere med deres
tydelige brede men også smalle og buede vinger der fangede min første
opmærksomhed, og at sidde og følge en flyvende myre med øjnene til dens bane
pludselig bliver afbrudt af en sort mursejler der kommer som et lyn ud af
intetheden, efterlader en med fornemmelse af at der må sidde et seriøst
"sigtemiddel" på sådan en fugl!
Efter et stykke tid (jeg har ingen anelse om hvor længe situationen havde
stået på) forsvandt mursejlerne temmeligt pludseligt, hvilket blot overlod
pladsen til svaler hvis flyvemønster er meget anderledes end mursejlernes:
Selvom deres fart tilnærmelsesvis ikke står tilbage for mursejlernes ditto,
kan svalerne nærmest vende på en tallerken, tydeligt ved brug af deres
normalt slanke hale som bremsefaldskærn og retningsgiver, og deres flugt er
ganske påvirket at dette faktum: De fløj dels så lavt som under æbletræets
hængede krone (á 1½ meter) og dels helt ind under husets tagudhæng, ligesom
at de jævnligt slog nogle slag tæt forbi husmuren. Således virkede luften
omkring terrassen mere fyldt med fjer end da det var de stort-kredsende
mursejlere der fouragerede.
Under hele seancen blandede en håndfuld gråspurve sig i løjerne og selvom de
primært prikkede myrer fra terrassegulvet og endda hoppede/fløj nogle stens
højde op ad muren for at nappe en myre, stod de i luftakrobatik egentlig
ikke tilbage for svalefuglene: Fra terrasse - gulvet/gelænderet og selv fra
buskadset omkring terrassen baskede de jævnligt op efter en mål-udpeget myre
og fløj indimellem nærmest på ryggen for at nappe kravlet i flugten
Efter at også svalerne var trukket videre til andre buffet'er i naboskabet
var der kun gråspurvene tilbage og da fik jeg bedre tid til at opdage
mængden af store unger der fra kanten af plænen og hækken interesseret
fulgte med i hvad der foregik.

Efter tre kvartes tid var det hele ovre (for i dag?) og jeg kunne gå til
PC'en for at se hvad der var kommet ud af de serie-knips jeg havde taget
blindt ud i luften; men elektronikken er desværre ikke hurtig nok til for
alvor at fryse dynamikken tydeligt og alle ca. 100 billeder var lige til at
slette igen
Til næste år kunne det være godt med et odentligt videokamera på en trefod i
hjørnet af haven til at fange hele dogfight'en

Jeg har i dag ikke bemærket nogen måger, ligesom at begivenheden heller ikke
har bragt flagermus ind over haven til aften, så ovenstående oplevelse må
stå alene som dagens naturoplevelse!

Jeg håber at dette glædesskrift vil give andre inspiration til at stresse af
trods vældet af bevingede myrer og istedet roligt afvente myreboets
naturlige, men egentligt kortvarige, udvikling. Og måske på samme måde nyde
fuglelivets ædegilde i samme forbindelse!

--
Armand.

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-06-07 23:01

In news:467af054$0$8227$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Armand <kim-armand@mail.dk> typed:
> [...]
> afvente myreboets naturlige, men egentligt kortvarige, udvikling.
> Og måske på samme måde nyde fuglelivets ædegilde i samme

Mange tak for en ret så interessant fortælling. Du kunne faktisk
blive en glimrende forfatter, hvis du da ikke allerede er det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-06-07 23:23

Tove Krieger skrev bl.a.:

> Mange tak for en ret så interessant fortælling. Du kunne faktisk blive
> en glimrende forfatter, hvis du da ikke allerede er det.

Det er ikke pænt af dig at drille en seriøs skribent som tydeligvis har
gjort sig umage for at holde sin kortfattede lyriske tekst stram,
spændstig og charmerende.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som altid kun udtaler sig på egne vegne. Det' nok også mere end nok.

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-06-07 23:43

In news:467afa53$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> typed:

> Det er ikke pænt af dig at drille en seriøs skribent som
> tydeligvis
> har gjort sig umage for at holde sin kortfattede lyriske tekst
> stram, spændstig og charmerende.

Hvorfra får du dog den idé at jeg driller ? Jeg mente virkelig hvad
jeg skrev.

Fra : Anette

Dato : 21-06-07 23:36

Armand wrote:
> [...]
> myreboets naturlige, men egentligt kortvarige, udvikling. Og måske på
> samme måde nyde fuglelivets ædegilde i samme forbindelse!

Tak fordi du tog dig tid til bare at se på og tak for en herlig
beskrivelse.Ærgerligt med billederne.
Vi må undvære flyvemyrenes fraflytning i år - terrassen er gravet op, til
fordel for en ny, så de sædvanlige myrelufthavne er lagt øde. Men mon ikke
de er der igen næsten år.

/ Anette

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-07 06:58

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse news:467af054$0

> [...]
> naturlige, men egentligt kortvarige, udvikling. Og måske på samme måde
> nyde fuglelivets ædegilde i samme forbindelse!

Dejligt, at vide, at fuglene kan få et måltid ud af myrene.

Problemet har for vores vedkommende, i de sidste par år været, at myrene
blev bevingede indenfor, så der pludselig var en kæmpesværm i køkkenet, til
trods for, at vi havde bekæmpet kræene efterhånden, som vi fik øje på dem.
De fylder godt nok meget i landskabet, i sådan et lille rum.....

Er lige flyttet og her er også myrer. Har sat myrelokkedåser op og udvandet
lidt udenfor langs huset. Håber så på, at det er nok til, at slippe for
sværmen af flyvemyrer indenfor.

--
Mvh. www.tjekmig.dk