gulv under køkken?
Fra : tp

Dato : 20-06-07 19:35

Vi er ved at lave køkken. Har netop støbt gulv og skal nu snart have lagt
trægulv. Og så var det vi tænkte... Ligger man gulv inder under
køkkenelementerne, eller stiller man dem op først og så gulv langs sokkel?

det bliver et ikea køkken og et 3 lags 14mm trægulv....

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 20-06-07 20:45

Du lægger gulv over det hele og køkken oven på

Fra : Leonard

Dato : 20-06-07 20:50

On Wed, 20 Jun 2007 20:35:24 +0200, tp wrote:

> Ligger man gulv inder under
> køkkenelementerne, eller stiller man dem op først og så gulv langs sokkel?

Ja, enten gør man det ene eller også gør man det andet.
Hvis du er sikker på at køkkenet skal stå der i 100 år, så sparer du
udgiften til gulv under skabene. I helt nye huse spares varmeslangerne
også under skabene.
Hvis du vil fremtidssikre og gerne bygge om på køkkenet om 10 år, så
lægger du gulv under det hele, så er det nemmere at rokere rundt.

Men der er ingen regel om hvad der er rigtigt og forkert.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 20:55

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> køkkenelementerne, eller stiller man dem op først og så gulv langs sokkel?
>
> det bliver et ikea køkken og et 3 lags 14mm trægulv....

Læg du bare gulv under det hele.

--
/HB

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-06-07 21:47

Hej!

tp wrote:

> [...]
> køkkenelementerne, eller stiller man dem op først og så gulv langs sokkel?
>
> det bliver et ikea køkken og et 3 lags 14mm trægulv....

Hvis du lægger gulvet flydende må du ikke stille køkkenet ovenpå det. Det er
ihvertfald hvad jeg har læst mig til i div. forums og gds-blade. Det giver også
god mening, idet gulvet "arbejder" ift. luftfugtigheden og hhv. udvider /
trækker sig sammen.

Mit gulv (14mm askeparket) har jeg lagt så det stopper 10mm fra soklen af
skabsvæg, og kun går ind under soklen på underskabene. Det er også et
Ikea-køkken og soklen trykker ikke på gulvet (ellers havde jeg stoppet inden).

Hvilket køkken valgte du egentligt? Jeg snuppede det der så fint hedder
"Abstrakt" hvilket er blank-hvidt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : tp

Dato : 21-06-07 14:51

> [...]
> giver også god mening, idet gulvet "arbejder" ift. luftfugtigheden og hhv.

Godt så - lidt uenig med de andre, men det giver mening. Ja, gulvet er
flydende...

> [...]
> inden).
>
> Hvilket køkken valgte du egentligt? Jeg snuppede det der så fint hedder

Den var svær. Stod i ikeabutikken og havde egenligt forelsket os i en malet
mdf, som vist er abstrakt. Men på flere af modellerne var der maling slidt
igennem. godt nok undskyldte sælger med at kunderne "testede" kvaliteten
derude med nøgler etc, meeen vi blev bange, så vi valgte deres Ædel hvis
(folie)

Vi fandt så rent faktisk lågerne i den blå fra en der skiftede køkken, så vi
har kun købt "kasserne" der jo koster noget nær ingenting. Her er der et
par enkelte skuffer hvor folien er sluppet (3 år gammelt) så kvaliteten er
dog næppe højere her. Omvendt har vi et komplet køkken for under 10k, så vi
kan skifte mange gange

Forøvrigt - mon kontaktlim kan bruges til det der folie ?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-06-07 17:04

Hej!

tp wrote:
> Godt så - lidt uenig med de andre, men det giver mening. Ja, gulvet er
> flydende...

Ok, så ville jeg gå frem som jeg beskriver.

> Den var svær. Stod i ikeabutikken og havde egenligt forelsket os i en
> malet mdf, som vist er abstrakt.

Det der hedder "Abstrakt" er ikke malet, men derimod højglansfolie på MDF.

"Ärlig" er vist folie på spånplade, men det synes jeg ikke så godt om.

Men uanset hvad kan man jo nemt skifte låger senere hvis man bliver træt af dem,
resten af køkkenet er jo det samme i Faktum-serien.

> Men på flere af modellerne var der
> maling slidt igennem. godt nok undskyldte sælger med at kunderne
> "testede" kvaliteten derude med nøgler etc, meeen vi blev bange, så vi
> valgte deres Ædel hvis (folie)

Well, jeg tror ikke umiddelbart mine låger kan slides igennem. Men sikkert
sagtens ridses

> [...]
> der et par enkelte skuffer hvor folien er sluppet (3 år gammelt) så
> kvaliteten er dog næppe højere her. Omvendt har vi et komplet køkken for

Glimrende. Iøvrigt, hvis du fik en kvittering med kan du jo bare reklamere over
fejlene, da der er 10 års _garanti_ på Ikeas køkkener.

> Forøvrigt - mon kontaktlim kan bruges til det der folie ?

Godt spørgsmål, det må nok komme an på en prøve. Men brug ikke noget der skummer
op, ellers ødelægges lågen ihvertfald. Prøvede noget lignende på et foliebeklædt
spånplade-fjernsyn engang og det så rædderligt ud

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Anders Majland

Dato : 27-06-07 09:27

> [...]
> kvaliteten derude med nøgler etc, meeen vi blev bange, så vi valgte deres

Vi har hvid ikea ståt fra 2002 - og de eneste skrammer er på nogle malede
endestykke hvor støvsuger og stole/skrammel er rammet mod - ikke på
lågerne.

Da vi købte var det lidt med devisen at hvis det kun holdt 5år var det
stadig ok til prisen, men det ser ud til at det ihvertfald holder 5 mere (I
mellemtiden har vi så også købte en del flere skuffer og skabe i samme serie
og fordelt dem i både køkken, bad og entre (6x40 skabe så der er plads til
handsker mm)

/A