Hvad er galt - Agurker ?
Fra : Hansen

Dato : 19-06-07 17:40

Vore agurker er ca 1 meter høje, men der er kun nogle jeg kalder"
hanblomster", store gule blomster, men kun en enkelt som evt. kan blive til
agurk, hvad kan det være +

Tak for svar - forhåbentlig

E.Hansen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 19-06-07 21:36

"Hansen" <evinklerfjern@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> Vore agurker er ca 1 meter høje, men der er kun nogle jeg kalder"
> hanblomster", store gule blomster, men kun en enkelt som evt. kan blive
> til agurk, hvad kan det være +

Hvis jeres agurker er 1 meter høje, skulle i have høstet dem for længe
siden.
Vi høster vores når de er omkring 30-40 cm.
Nå pjat til side. Er de bestøvet?? Jeg mener at have set fruen med en lille
pensel, sidde og "nulre" på agurkens blomst. Nå den næste så "nulres"
kommer der jo blomsterstøv med, og vupti så vokser der agurker.
Så det er bare at komme igang. Der er mange blomster på en agurke-
plante på 1 meters penge.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-07 07:05

On Tue, 19 Jun 2007 22:36:27 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

> [...]

>kommer der jo blomsterstøv med, og vupti så vokser der agurker.
>Så det er bare at komme igang. Der er mange blomster på en agurke-

På almindelige agurker er der kun hunblomster - om man nulrer dem eller
ej gør ingen forskel.
Det betyder også at der aldrig vil komme spiredygtige frø ud af de
agurker vi har i drivhuset.
Grunden til dette, er at agurker nemt bliver bitre i smagen hvis de
sætter frø.

Og så kan jeg jo lige så godt svare på næste spørgsmål med det samme
"hvordan får man så frø til disse agurkeplanter når de ikke sætter frø?"

Agurker brugt i dag i drivhuse er F:1-hybrider. En F:1-hybrid er en
krydsning mellem to ganske bestemte forældreplanter. F.eks ved man at
hvis man krydser agurk A med agurk B, så bliver det Agurk C som vil
spire frem af frøene - denne agurk C er så f.eks den agurk man har i
drivhuset, som ikke sætter hanblomster. Det gør også at man hvert år
skla krydse A og B for at have frø af C til næste år.

Sådan ca. i hvert fald.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-07 21:54

On Tue, 19 Jun 2007 18:39:58 +0200, "Hansen"
<evinklerfjern@kabelmail.dk> wrote:

>Vore agurker er ca 1 meter høje, men der er kun nogle jeg kalder"
>hanblomster", store gule blomster, men kun en enkelt som evt. kan blive til
>agurk, hvad kan det være +

De sorter af agurker man bruger i dag er det som kaldes 'hunsterile',
dvs. de har kun hunblomster. Alligevel kan man i sjældne tilfælde se
hanblomster. Men oftest kun ganske få. Ved du hvilken agurkesort du
har?

Det er oftest også først på sæsonen at hanblosmterne viser sig.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-06-07 14:30

> [...]
> dvs. de har kun hunblomster. Alligevel kan man i sjældne tilfælde se
> hanblomster. Men oftest kun ganske få. Ved du hvilken agurkesort du

Ja og så er der jo de nærrigrøve som mig selv der har købt nogen billige frø
der ikke er en F1 sort. Jeg får sikkert samme problem.

Steen.

Fra : Hansen

Dato : 20-06-07 15:02

Der står frilandsagurker på pakken, gør det en forskel ? De er fra
HAMMENHØGS (vistnok) Finland.

Mvh H

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-06-07 16:43

Hansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Der står frilandsagurker på pakken, gør det en forskel ?

Ja - frilandsagurker skal bestøves - og det bliver de normalt på
friland af bierne.

Drivhusagurker skal ikke bestøves af bier eller andre.

Så det kunne tyde på, at du mangler en til at bestøve dem - køb
en bi og slip den løs i drivhuset

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-07 22:13

On Wed, 20 Jun 2007 16:01:50 +0200, "Hansen"
<evinklerfjern@kabelmail.dk> wrote:

>Der står frilandsagurker på pakken, gør det en forskel ? De er fra
>HAMMENHØGS (vistnok) Finland.

Det er helt normalt at de første mange blomster på frilandsagurker er
hanblomster. Hunnerne skla nok komme snart.

Jeg har en ide om at frilandsagurker er bitre i smagen - det er dem man
sylter. Men det kan nemt være noget jeg bilder mig ind.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-06-07 16:39

Steen Jakobsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Ja og så er der jo de nærrigrøve som mig selv der har købt
> nogen billige frø der ikke er en F1 sort. Jeg får sikkert
> samme problem.

Ikke hvis det er en drivhus-sort - så er det ligegyldigt (í denne
sammenhæng) om der står F1 på eller ej.

Der står heller ikke F1 på mine fra det lokale supermarked - og
de ser ud til at give fint.

Pga den lune maj, så kom de ret tidligt ud i drivhuset i år, så
vi har allerede høstet en del - og der er ganske mange på vej.

Men selvom der ikke står F1 nogle steder på poserne, så kan det
jo godt være det alligevel

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hansen

Dato : 23-06-07 14:17

Jeg skylder lige at nævne at nu et par dage efter ser det helt fint ud, der
ser ud til at blive agurker om ikke til alle så alligevel.............

Mvh
Hansen