Grubbe inden læhegn ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-06-07 13:57

Hej NG.

Til efteråret skal vi have sat et 2 rækket læhegn af ca. 50 m længde i
et stykke mark mellem vores 2 hestefolde.
Der er ler ca. 30 cm under mulden.
Er det nædvendigt at grubbe ned i dybden inden ?
Der er måske nogle drænslanger som kan blive beskadiget ved denne
manøvre.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-07 21:51

On Tue, 19 Jun 2007 05:56:54 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Til efteråret skal vi have sat et 2 rækket læhegn af ca. 50 m længde i
>et stykke mark mellem vores 2 hestefolde.
>Der er ler ca. 30 cm under mulden.
>Er det nædvendigt at grubbe ned i dybden inden ?

Kun hvis der de foregående år har været problemer med vand. Står der
vand om vinteren, så vil det næsten være nødvendigt at gøre et eller
andet. Har du en formodning om at jorden før i tiden er blevet kørt
hårdt sammen, så vil det også være en god ide.

Er det derimod "bare" et stykke mark der har været dyrket med korn eller
lign., så vil det ikke være noget krav.

>Der er måske nogle drænslanger som kan blive beskadiget ved denne
>manøvre.

At ødelægge drænet kan måske i værste fald være værre, end ikke at
grube.

Det er sådan et spørgsmål som var langt nemmere at svare på hvis man
stod på stedet og kunne se sig lidt omkring....... så kan man jo få en
ide om, om stedet kunne være udsat for alt for meget vand f.eks.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 22:54

> Der er måske nogle drænslanger som kan blive beskadiget ved denne
> manøvre.

Jeg kan ikke forestille mig at dræn ligger i leret :-|
Hvis det således ligger lige ovenpå lerlaget vil du derfor gå i drænet
næsten uanset hvor lidt du gruber!

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-07 08:09

On 19 Jun., 22:51, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> andet. Har du en formodning om at jorden før i tiden er blevet kørt
> hårdt sammen, så vil det også være en god ide.

Det har indtil sidste år været dyrket med korn, så der har kørt
traktorer, men der er også pløjet.

> Er det derimod "bare" et stykke mark der har været dyrket med korn eller
> lign., så vil det ikke være noget krav.

Det er det.

> At ødelægge drænet kan måske i værste fald være værre, end ikke at
> grube.

Nemlig, det vil jeg også tro.

> Det er sådan et spørgsmål som var langt nemmere at svare på hvis man
> stod på stedet og kunne se sig lidt omkring....... så kan man jo få en
> ide om, om stedet kunne være udsat for alt for meget vand f.eks.

Der har ikke stået vand i de 2½ år vi har haft det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-07 08:10

On 19 Jun., 23:53, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:

> Jeg kan ikke forestille mig at dræn ligger i leret :-|
> Hvis det således ligger lige ovenpå lerlaget vil du derfor gå i drænet
> næsten uanset hvor lidt du gruber!

De ligger i hvertfald så langt nede at ploven ikke rammer dem.