Gebyr til skorstensfejer ?
Fra : CC

Dato : 18-06-07 17:57

Har ikke brug for min skorsten mere, da oliefyret er udskiftet med naturgas.

Jeg henvender mig til kommunen, som oplyser, at jeg skal henvende mig til
skorstensfejeren for, at få skorstenen afmeldt.
Jeg henvender mig til skorstensfejeren som oplyser, at det skal han nok
klarer.

Nu har jeg fået et check fra skorstensfejeren. (skorstensfjern afgift for
2007 minus gebyr [100 kr] for afmelding af skorstenen).
Gebyr på 100 kr...................???
Det er jo ikke voldsomt mange penge, men er skorstensfejeren berettet til
det. Er der nogen der har noget erfaring hermed ?

Et eller andet sted føler jeg mig trådt på fordi ............

1. Ingen (kommunen eller skorstensfejeren) har oplyst om denne gebyr.
2. Jeg kan ikke finde oplysninger om det på kommunens website
2. Jeg har en aftale med kommunen, da de opkræver skorstensfejer afgift over
ejendoms skattebilletten.
3. Kommunen henviser mig til deres underentreprenør. Altså de varetager ikke
deres opgave som jeg i forvejen betaler for.

eller er det bar mig der føler mig "pissed"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-07 18:05

"CC" <cc@mail.dk> skrev i
> [...]
> det. Er der nogen der har noget erfaring hermed ?
>
> Et eller andet sted føler jeg mig trådt på fordi ............

Du må hellere betale, ellers afmelder de skorstenen
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-06-07 18:08

CC wrote:

> Gebyr på 100 kr...................???
> Det er jo ikke voldsomt mange penge,

Næh ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-07 22:23

On Mon, 18 Jun 2007 18:56:48 +0200, "CC" <cc@mail.dk> wrote:

> [...]
>deres opgave som jeg i forvejen betaler for.
>
>eller er det bar mig der føler mig "pissed"

Jeg kender ikke reglerne, eller din kommunes aftale med
skorstensfejeren.
Jeg har selv været i den modsatte situation - haft skorstensfejeren ude
et par gange for råd og vejledning. Placering af skorsten til stokerfyr
samt noget med en brændeovn. Begge gange har jeg egentlig forventet at
få en mindre regning, men den udeblev. Men den slags brokker man sig jo
ikke over
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : PDA

Dato : 19-06-07 07:21

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke deres opgave som jeg i forvejen betaler for.
>
> eller er det bar mig der føler mig "pissed"

Skriv et pænt brev til kommunen og bed om at se grundlaget for deres aftale
med skorstensfejeren samt skriv til skorstensfejeren og bed om en
forklaring. Hvad går gebyret til og hvorfor er det ikke via kommunen?

Umiddelbart lyder det som om han har fundet på en god fidus. Det er jo ikke
mange penge for hver boligejer, men hvis der generelt lægges naturgas ind og
han hver gang får 100 kr, så bliver det jo osse til noget.

Det lyder fuldkommen urimeligt.

Vh

PDA

Fra : Max

Dato : 19-06-07 07:22

Hej CC

> Et eller andet sted føler jeg mig trådt på fordi ............

Fordi han vil have penge for at arbejde for dig ?

--
Mvh Max

Fra : PDA

Dato : 19-06-07 07:26

> Hej CC

> Fordi han vil have penge for at arbejde for dig ?
>
> --
> Mvh Max

Hvilket arbejde er der i ikke at rense en skorsten? Problemet er jo netop
han vil have gebyr for at undlade en rensning!

PDA

Fra : Max

Dato : 19-06-07 07:40

Hej PDA

> Hvilket arbejde er der i ikke at rense en skorsten? Problemet er jo
> netop han vil have gebyr for at undlade en rensning!

Har du ikke bedt ham om at afmelde ?

--
Mvh Max

Fra : PDA

Dato : 19-06-07 07:45

> Hej PDA

> Har du ikke bedt ham om at afmelde ?

> --
> Mvh Max

Hej Max.

Nu var det ikke undertegnede... men alligevel. Du har da ret hvis han
udfører et arbejde med afmeldingen. Så er den ikke længere... det skal han
have betaling for. Men hvis han bare skal springe en adresse over....

PDA

Fra : CC

Dato : 19-06-07 23:08

"Max" skrev i en meddelelse..
> Hej PDA

> Har du ikke bedt ham om at afmelde ?

> --
> Mvh Max

Du fokuserer kun på en del af det - jeg har ikke entreret med
skorstensfejern - Det har kommunen og de henviser mig til ham.

Det svare vel lidt til, at du opsiger din licens hos DR. DR siger at du skal
henvende dig hos Stofa. Du ringer til Stofa
Stofa sender en mand ud, som klipper antennestikket af, og sender dig
herefter en regning på 100 kr.
Føler du det er berettiget ??

Fra : Max

Dato : 20-06-07 07:04

Hej CC

> [...]
> du skal henvende dig hos Stofa. Du ringer til Stofa
> Stofa sender en mand ud, som klipper antennestikket af, og sender dig

Hvis DR udlicitere en opgave, ja så må man jo betale til den der
udføre opgaven for dem, det samme gælder jo for kommunen
og skorsstensfejeren.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-06-07 07:28

CC wrote:

> [...]
> du skal henvende dig hos Stofa. Du ringer til Stofa
> Stofa sender en mand ud, som klipper antennestikket af, og sender dig

kan du ikke sammenligne med... du kan sagtens have stofa uden at betale
licens - og du kan godt afmelde stofa - men stadig være tvunget til at
betale licens... du skal betale licens så snart der findes et apparat der er
_i stand til_ at modtage programmer fra DR. Så kan Stofa på sin vis klippe
nok så mange antennestik - det ændrer ikke på sagen...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-06-07 12:43

CC skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Du fokuserer kun på en del af det - jeg har ikke entreret med
> skorstensfejern - Det har kommunen og de henviser mig til ham.

Betaling af skorstensjejer sker ikke via kommunen, men direkte
til skorstensfejeren - han lægger et girokort efter hvert besøg.

Sådan er det ihvertfald her i byen (Hillerød).

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-06-07 12:28

CC wrote:
> Du fokuserer kun på en del af det - jeg har ikke entreret med
> skorstensfejern - Det har kommunen og de henviser mig til ham.

svjv står der i loven at der skal fejes eller afmeldes. Det er ikke noget
kommunen bestemmer.
Nogle kommuner yder en service ved at sørge for betalingen. I andre kommuner
skal du selv betale direkte til skorstensfejeren.

> Det svare vel lidt til, at du opsiger din licens hos DR.

Njae... vel mere at du ringer til DR og opsiger dit Stofa-abonnement.

> [...]
> du skal henvende dig hos Stofa. Du ringer til Stofa
> Stofa sender en mand ud, som klipper antennestikket af, og sender dig

Ja. Men hvis du mener du har entreret med DR (kommunen) så skal du ikke lade
dig "henvise". Så må du sige "det er én af jeres underleverandører og mig
uvedkommende. Ring selv til ham."

/jim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-07 12:48

On 20 Jun., 13:42, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> Betaling af skorstensjejer sker ikke via kommunen, men direkte
> til skorstensfejeren - han lægger et girokort efter hvert besøg.
>
> Sådan er det ihvertfald her i byen (Hillerød).

Det er da vist et særtilfælde. Vi betaler over en eller anden kommunal
opkrævning og det gør de af mine kollegaer som også har brug for
skorstensfejeren også.
Vi har så haft brug for ham 2 gange udover de alm. besøg, og den 1.
gang kostede det 4 øl, anden gang kom han kun hvis der var kaffe på
kanden
Sådan er det måske at bo på landet.....

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-07 22:09

On Wed, 20 Jun 2007 04:47:40 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Det er da vist et særtilfælde. Vi betaler over en eller anden kommunal
>opkrævning og det gør de af mine kollegaer som også har brug for
>skorstensfejeren også.

Det gør vi også her.

>Vi har så haft brug for ham 2 gange udover de alm. besøg, og den 1.
>gang kostede det 4 øl, anden gang kom han kun hvis der var kaffe på
>kanden

"min" skorstenfejer virker nem at snakke med, kommer gerne og kigger
hvis man har nogle spørgsmål, virker meget seriøs, men ikke
paragrafrytter, så længe man spørger _før_ man gør noget.

Det siges at efter han overtog tjansen som skorstenfejer i kommunen for
mange år siden, faldt antallet af brænde med 30%. Det er faktisk lidt
betryggende at vide....

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-06-07 08:07

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det siges at efter han overtog tjansen som skorstenfejer i kommunen for
> mange år siden, faldt antallet af brænde med 30%. Det er faktisk lidt

Forbedret fyringsøkonomi ved at skifte skorstensfejer? Det kunne være man
skulle ansætte ham på kraftværkerne for at få CO2-kvoterne til at slå til

Keller

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-07 19:38

On Thu, 21 Jun 2007 09:07:25 +0200, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

>Forbedret fyringsøkonomi ved at skifte skorstensfejer? Det kunne være man
>skulle ansætte ham på kraftværkerne for at få CO2-kvoterne til at slå til

Hovsa - måske det var på tide med en stavekontrol
Eller .... den havde nok ikke fanget den der alligevel
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-07 08:16

On 20 Jun., 23:08, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]
>
> Det siges at efter han overtog tjansen som skorstenfejer i kommunen for
> mange år siden, faldt antallet af brænde med 30%. Det er faktisk lidt

Jep, skyldes nok hans indstilling med gode råd og præventive besøg.
Jeg har også indtryk af at de har nok at lave.