Alt andet end stalddørsgreb?
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-07 23:09

Hej

Jeg er i gang med at bygge hegn i haven
På det tidligere låge har det været brugt et alm stalddørsgreb
(galvaniseret)
Men jeg kunne egentlig godt tænke mig noget andet - forandring fryder :)

Jeg har prøvet at google lidt men uden det store held
Er det "kedelige" stalddørsgreb det eneste man købe nu om stunder?

Jeg har set på forskellige smedejernsbeslag på nogle engelske sites

pft/Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Max

Dato : 16-06-07 23:26

Hej Peter

> Men jeg kunne egentlig godt tænke mig noget andet - forandring fryder

Noget jeg kan lide er selvlukkende låger uden lukketøj, låger man
bare skubber op begge veje som falder automatisk tilbage i
midterstillengen. Brugt på kirkegårde og i parker og lignende steder.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-07 23:37

> [...]
> bare skubber op begge veje som falder automatisk tilbage i
> midterstillengen. Brugt på kirkegårde og i parker og lignende steder.

I den situationen findes der en gratis fjeder der aldrig svigter:
tyngdekraften, men så åbner den kun til den ene side.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 17-06-07 19:18

> I den situationen findes der en gratis fjeder der aldrig svigter:
> tyngdekraften, men så åbner den kun til den ene side.

Vrøvl!
Den almindelige kirkegårdslåge her i mit område er udlagt med følgende
hængseldesign:

Tophængsel á et almindeligt bøsning over tap:

[lågeramme]

Bundhængslet á to bredt placerede U-skåle der bliver i indgreb trods 90°
bevægelse til hver side:

U---U

[lågeramme]

Monteret med tilsvarende tappe lader lågen sig åbne begge veje uden brug af
låsetøj, ligesom at den falder på plads igen med en svingdørs lyd der
"skurken entrer saloon'en"
-scenen fra en westernfilm værdig!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-07 22:21

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev

> Vrøvl!

Det er intet mindre end dunt at skrive vrøvl om andres indlæg, uden at
skrive hvori vrøvlet består.

> [...]
af
> låsetøj, ligesom at den falder på plads igen med en svingdørs lyd der

Jeg vil så tillade mig at sige: en lang, tåget forklaring på noget de
færreste har lyst/råd til at få lavet.

--
M.Væmli.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-06-07 23:03

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg vil så tillade mig at sige: en lang, tåget forklaring på noget de
> færreste har lyst/råd til at få lavet.

Lyst og råd er nu ikke problemet
Problemet er at lågen ikke må kunne åbnes "utilsigtet"

Anyways - det ser ud til at screwfix.com (uk) sender frit såehh :)
http://www.screwfix.com/app/sfd/cat/pro.jsp?cId=A332993&ts=17362&id=11866
http://www.screwfix.com/app/sfd/cat/pro.jsp?cId=A432995&ts=17399&id=14747

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-07 23:53

Max wrote:

> Noget jeg kan lide er selvlukkende låger uden lukketøj, låger man
> bare skubber op begge veje som falder automatisk tilbage i
> midterstillengen. Brugt på kirkegårde og i parker og lignende steder.

Ideen er god nok men lågen skal kun lukkes op indad og den der skal være en
simpel låseanordning
Lågen skal kunne åbnes fra begge sider (ala stalddørsgrebet)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-06-07 10:44

Peter Lykkegaard wrote:

> Er det "kedelige" stalddørsgreb det eneste man købe nu om stunder?

Kan man få fat i "ring latches" her til lands?

fx
http://www.betterbarns.com/EnlargedView.asp?ImageID=77

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-06-07 16:06

Peter Lykkegaard wrote:

> På det tidligere låge har det været brugt et alm stalddørsgreb
> (galvaniseret)
> Men jeg kunne egentlig godt tænke mig noget andet - forandring fryder

Et glipfald var måske så sagen?

http://www.jasaco.dk/produkter/grovbeslag/productuid/161/?cHash=5486e1299d

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-06-07 18:16

Erik Ginnerskov wrote:

> Et glipfald var måske så sagen?

Lågen skal kunne åbnes fra begge sider
Den bliver ca 160cm høj

Kan man få noget lignende dette her til lands?
http://www.screwfix.com/app/sfd/cat/lrgimg_popup.jsp;jsessionid=5WCFMQ3AKF1YUCSTHZOCFFI?productId=22760&imageNo=null&ts=00517

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Armand

Dato : 17-06-07 19:09

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det "kedelige" stalddørsgreb det eneste man købe nu om stunder?
>
> Jeg har set på forskellige smedejernsbeslag på nogle engelske sites

Hvorfor så ikke blot købe via de engelske sites??
Derudover er Ebay.UK også fyldt med tilbud på "gate latches"!

Endelig er der jo muligheden for at lokke familien/kvarterets smedelærling
til at kaste noget samme efter en skitse !

--
Armand.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-06-07 20:59

Armand wrote:

> Hvorfor så ikke blot købe via de engelske sites??

~ £6 i transportomkostninger for et beslag der koster ca £7 ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Armand

Dato : 18-06-07 15:26

> ~ £6 i transportomkostninger for et beslag der koster ca £7 ...

150,-kr ind ad døren for et anderledes smedejerns-lukke, er dét så galt?
Lad være med at klynke over priser hvis du ikke vil have stangvarer :-|

--
Armand.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-06-07 22:23

Armand wrote:

> 150,-kr ind ad døren for et anderledes smedejerns-lukke, er dét så
> galt? Lad være med at klynke over priser hvis du ikke vil have
> stangvarer :-|

Hvem klynker?
Jeg undrer mig blot over det beskedne udvalg her til lands og foretrækker
desuden at handle i en dansk butik
Ring latch samt Suffolk latch er stangvare i Storbritannien og desuden
billigere end PN's ulidelige stalddørsgreb

Og lad vær med at kalde de billige modeller for smedejernsbeslag
Rigtige smedejernsbeslag malet med jernmønje kan også fås fra GB men til en
helt helt anden pris

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 16:53

> Hvem klynker?

Der ér lidt klynkeri i din konstantering omkring pris forsendelse som svar
på hvorfor du ikke køber i .uk!

> Og lad vær med at kalde de billige modeller for smedejernsbeslag
> Rigtige smedejernsbeslag malet med jernmønje kan også fås fra GB..........
Et er hvad man kalder ting, andet er hvad det ér!

> ....men til en helt helt anden pris.

Et ægte håndsmedet beslag behøver ikke at være dyrere end den tid jeg tager
om det efter arbejdstid.
Men jeg sætter nu ingen ære i at at det skal være traditionelt, så
personligt ville jeg nok snarere have kastet noget rundjern; rørstumper og
fladjern sammen med en CO² svejser og endt op med et simpelt fald som set på
mark-led :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-07 17:39

On Tue, 19 Jun 2007 17:53:06 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote:

>Der ér lidt klynkeri i din konstantering omkring pris forsendelse som svar
>på hvorfor du ikke køber i .uk!

I hvert fald når man samtidig ofte betaler det samme, 60-70 kr, hvis man
handler tilsvarende varer via nettet, fra en dansk butik.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-07 07:24

Armand wrote:

> Der ér lidt klynkeri i din konstantering omkring pris forsendelse som svar
> på hvorfor du ikke køber i .uk!

Som skrevet andetsteds så har fundet en shop med samme priser men de sender
fragtfrit ved køb for lidt større beløb
Skal jeg smide mig om med penge så vil gerne have en følelse af at få et
eller andet i stedet
Kald det bare klynkeri hvis du vil :)

> Et er hvad man kalder ting, andet er hvad det ér!

Jeg vil formode at denne shop vil ha et "lille" problem hvis det ikke er
tilfældet
http://www.handforged.co.uk/products.php?cat=13

> Et ægte håndsmedet beslag behøver ikke at være dyrere end den tid jeg
> tager
> om det efter arbejdstid.

Tjo men nu skal jeg investere i et større vognlæs artikler til en smedje
hvis dét skulle være en option
Havde jeg adgang til en smedje skulle det nok lykkes mig at klampe et eller
andet sammen efter par forsøg, men det er ikke længere en mulighed

> [...]
> fladjern sammen med en CO² svejser og endt op med et simpelt fald som set

Problemet er at en 170 cm høj havelåge skal kunne åbnes fra begge sider -
det giver færre options
Btw pas på med CO² anlægget det er ikke de allerbedste svejsninger du får
med det apparat, med tiden er der en tendens til materialet knækker lige ved
siden af svejsningen :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Armand

Dato : 21-06-07 16:48

> Btw pas på med CO² anlægget det er ikke de allerbedste svejsninger du får
> med det apparat, med tiden er der en tendens til materialet knækker lige
> ved siden af svejsningen :)

Moderne CO²-tråd er overlegeret til imødekommelse af dét problem, ellers
ville de fleste stålkonstruktioner omkring os risikere at styrte sammen!
De eneste tilfælde af uholdbare CO² svejsninger jeg er løbet ind i er kolde
hæfteklatter på glødeskal.

--
Armand.
(pt. i færd med at svejse en 20-meters flagstang, med en diameter på 360mm,