Erfaring med barrodsroser
Fra : HvB

Dato : 16-06-07 08:59

Jeg har købt en rose hos Rosenposten - altså barrod. Det ser sandelig ikke
ud af meget. Men nu har jeg proppet den i jorden. Hvor længe går der inden
jeg kan forvente at se "liv" - endsige forvente blomster?

mvh

Hans

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-06-07 13:20

> Jeg har købt en rose hos Rosenposten - altså barrod. Det ser sandelig ikke
> ud af meget. Men nu har jeg proppet den i jorden. Hvor længe går der inden
> jeg kan forvente at se "liv" - endsige forvente blomster?

Nu?? Normalt planter man barrodsroser i oktober/november og så kommer de
året efter. Du skal nok holde den til den våde side sommeren over for at den
overlever, og så vil den blomstre næste år.

Mvh Maria

Fra : HvB

Dato : 16-06-07 13:25

> [...]
> året efter. Du skal nok holde den til den våde side sommeren over for at
> den overlever, og så vil den blomstre næste år.

Ja, jeg var også forbløffet, da han foreslog en barrods - jeg ville bestille
en potterose, men den kom jo i en kasse og så var jeg jo nødt til at gøre
noget. Men det virker mig lidt mystisk! Han lod nu til at det var helt
almindeligt!

mvh

Hans

Fra : Puk Tutein

Dato : 16-06-07 14:20

"HvB" <baldrian**@@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at gøre noget. Men det virker mig lidt mystisk! Han lod nu til at det var

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med "men den kom jo i en kasse og så
var jeg jo nødt til at gøre noget". Forstår ikke helt det med kassen.

Derudover så kan jeg kun sige, at Knud plejer at vide lige præcis hvad han
gør, når det kommer til roser. Jeg har aldrig haft problemer med roser fra
ham og når selveste Søren Ryge bruger ham at referere til i sine programmer,
så ville jeg umiddelbart ikke være utryg ved at tage imod hans råd og
vejledning. Heller ikke selvom jeg også primært har hørt om barrodsroser om
efteråret.

Mvh
Puk
- der vist nok ikke har en eneste rose, der ikke er kommet fra Rosenposten.

Fra : HvB

Dato : 16-06-07 14:30

> Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med "men den kom jo i en kasse og
> så var jeg jo nødt til at gøre noget". Forstår ikke helt det med kassen.

Jo, jeg bestilte rosen og da den så kom, var der jo kun eet at gøre, at
plante den.

> [...]
> programmer, så ville jeg umiddelbart ikke være utryg ved at tage imod hans
> råd og vejledning. Heller ikke selvom jeg også primært har hørt om

Det er jeg glad for at høre. Det var bare det, at en barrodsrose der kommer
i en æske, bestemt ikke ser ud til at blive til noget som helst, nogen sinde
Men Lige nu får den da vand nok.
Tak for det.

mvh

Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-07 17:37

On Sat, 16 Jun 2007 14:19:55 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]

(Jeg har ikke det originale spørgsmål, så jeg svarer lige på det her:)
Den har ligget i kølerum, for at holde den tilbage. Det er dog noget
sent at have barrodsroser, også fra køl.
Men den vil skyde i løbet af få uger - blomsterne vil komme i år, om 6-8
uger vil jeg umiddelbart sige.

>Nu?? Normalt planter man barrodsroser i oktober/november og så kommer de
>året efter. Du skal nok holde den til den våde side sommeren over for at den
>overlever, og så vil den blomstre næste år.

Jeg er rimelig sikker på at når det er Rosenposten som sender den, så er
alt som det skal være, og den skal nok komme ret hurtigt. Men det er
sent på sæsonen og man risikerer at skulle vande en hel del.

Man kan i øvrigt sagtens få barrodsroser om foråret.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-06-07 17:48

<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>året efter. Du skal nok holde den til den våde side sommeren over for at den
>overlever, og så vil den blomstre næste år.

Hvad er barrodsrose, er det rodægte, som jeg har hørt at de
bruger nordpå i Sverige, fordi de er mere hårdføre, og de er
altså ikke podet.
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-07 18:49

On Mon, 18 Jun 2007 18:48:07 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Hvad er barrodsrose, er det rodægte, som jeg har hørt at de
>bruger nordpå i Sverige, fordi de er mere hårdføre, og de er
>altså ikke podet.

Barrodet - dvs. en plante man har gravet op og rystet alt jorden af, så
roden ikke er dækket af noget.
I modsætning til en plante i potte, hvor den har godt fat i en klump
jord.

Jeg tør ikke udtale mig om, om en rodægte rose er mere hårdfør end en
podet rose. Rosenarter (i daglig tale ofte kaldet vilde roser af diverse
slags) er mere hårdføre end forædlede roser. Vildroser er altid rodægte.
Jeg tvivler på at de forædlede roser er mere hårdføre som rodægte - i så
fald ville man ikke bruge alle de ekstra kræfter (og kroner) på en
podning/okulation. Det er mindre arbejdskrævende at sætte stiklinger end
det er at okulere.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-06-07 19:05

On Mon, 18 Jun 2007 19:48:59 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>fald ville man ikke bruge alle de ekstra kræfter (og kroner) på en
>podning/okulation. Det er mindre arbejdskrævende at sætte stiklinger end
Hej Mads,
Tak for sangen, masser af oplysning i denne gruppe, det gir
virkelig lyst til at få jord under neglene
mvh Ebbe

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-06-07 17:30

Jeg har købt flere barrodsroser i efterårsmånederne hos Rosenposten og de
plejer altid at komme fint og blive store, selvom jeg vil give dig ret i, at
de mest ligner en sørgelig pind, når de kommer. Jeg plejer altid at ringe og
spørge Knud, hvis jeg er i tvivl om noget og han står altid parat med et
godt råd - og hans råd holder altid stik. Prøv at spørge ham hvor længe der
går før den kommer i gang, hvis du er i tvivl.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Aksel

Dato : 17-06-07 16:04

> [...]
> ud af meget. Men nu har jeg proppet den i jorden. Hvor længe går der inden
> jeg kan forvente at se "liv" - endsige forvente blomster?

De roser Knud sender som barrods- kommer fra kølerum, de ser absolut ikke ud
af meget, men 8-10 dage efter plantning er de i fuld gang, du skal
selvfølgelig sørge for at de får masser af vand hele sommeren.

Hilsen Aksel

Fra : HvB

Dato : 18-06-07 16:36

> [...]
> af meget, men 8-10 dage efter plantning er de i fuld gang, du skal
> selvfølgelig sørge for at de får masser af vand hele sommeren.

Hej Aksel

Det glæder mig meget... det e rnemlig en rose jeg har ønsket mig - og det er
kun Knud der har den i danmark.
Jeg plantede Onsdag i sidste uge - så sidst på denne uge skulle jeg kunne se
liv.
Tak for dit svar.

Mvh

Hans.... der ikke kan få roser og tulipaner nok... det er kun plads (40m2)
og økonomi der sætter grænser - men jeg har mange og nyder allesammen!!!!!