Hvordan fjernes fedt i opvaskemaskine
Fra : b. james

Dato : 16-06-07 08:45

Hej NG.

Jeg har en ca. 5 år gl. Siemens opvaskemaskine som er begyndt at brokke sig.

Den er begyndt at bruge meget lang tid om at blive færdig, særligt de sidste
5 min (jvf. display) kan tage over 1 time.

Diagnosen er vist fedt i afløbssystemet. I hvert fald afhjalp det problemet
sidst jeg havde hvidevareservice på besøg. Imidlertid er det kun 3 mdr.
siden, og nu er problemet altså genopstået... Da jeg ikke er villig til at
kaste 750 kr. efter den 4 gange om året håber jeg I har et bedre forslag.
Kan man f.eks. bruge afløbsrens? Klorin?

Kender I alternativt til en manual/beskrivelse af hvordan man
adskiller/renser maskinen så jeg selv kan udføre rep.?

Ser frem til at høre fra jer igen.

Mvh.

Thomas

Fra : Hauge

Dato : 16-06-07 08:56

b. james wrote:
> Kender I alternativt til en manual/beskrivelse af hvordan man
> adskiller/renser maskinen så jeg selv kan udføre rep.?

Der findes et rensemiddel til opvaskemaskiner, hvor man placerer en lille
bøtte i maskinen mens den er tom, og kører et vaskeprogram. Fungerer fint.
Aldi har dem ofte til omkring 20 kr., men ellers findes de sikkert også i de
dyre mærker.
Men ellers, så kør med højere temperatur, altså ikke 45 grader eller lign,
for jeg har aldrig haft problemer med fedt i mine maskiner, men kører dog
også altid med 65 grader.

/Hauge

Fra : Peter Fischer

Dato : 16-06-07 09:34

Hauge skrev:

> [...]
> for jeg har aldrig haft problemer med fedt i mine maskiner, men kører dog

Vi har også måtte udskifte de billige tabs med dyrere pulver løsninger.

Det fjernede både lugt og fedt - også ved 50 grader i vores Miele.

/Peter Fischer, Slangerup

Fra : Hauge

Dato : 16-06-07 09:59

Peter Fischer wrote:
> Vi har også måtte udskifte de billige tabs med dyrere pulver
> løsninger.

Jeg bruger stadig de billige, og har aldrig haft problemer. Måske bare held,
eller også har jeg bare købt en ordenlig maskine

> Det fjernede både lugt og fedt - også ved 50 grader i vores Miele.

Gør de også her, men gider ikke tage chancen for 25 øre ekstra for en
opvask, ved at vælge en ordenlig temperatur, der forøvrigt også kvæler alt
af liv på servicen. Det gør 50 grader ikke.

/Hauge

Fra : Peter Fischer

Dato : 16-06-07 10:08

Hauge skrev:

> Jeg bruger stadig de billige, og har aldrig haft problemer. Måske bare held,
> eller også har jeg bare købt en ordenlig maskine

Vores maskine er en møgdyr miele - nuvel 5 år gammel.

> Gør de også her, men gider ikke tage chancen for 25 øre ekstra for en
> opvask, ved at vælge en ordenlig temperatur, der forøvrigt også kvæler alt
> af liv på servicen. Det gør 50 grader ikke.

Vi prøvede også højere temp. med de billige tabs, men det hjalp ikke.

Først da vi skiftede til dyrt neophos pulver blev problemet løst.
Dyrt ... tja ... men det virker ved 50 grader simpelt "basis" vaskeprogram.

/Peter Fischer, Slangerup

Fra : Hauge

Dato : 16-06-07 11:00

Hej
Peter Fischer wrote:
> Vores maskine er en møgdyr miele - nuvel 5 år gammel.

Min er en Atlas der kører på 12. år nu, og indtil nu har der aldrig været
problemer. Og det er med de billige Aldi-tabs.

> Vi prøvede også højere temp. med de billige tabs, men det hjalp ikke.

Hehe, pris og kvalitet hænger ikke altid sammen

> Først da vi skiftede til dyrt neophos pulver blev problemet løst.
> Dyrt ... tja ... men det virker ved 50 grader simpelt "basis"
> vaskeprogram.

Men med folks hystade over bakterier, så er 65 grader jo en del bedre end
50..

/Hauge