Pæoner
Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 15-06-07 13:23

Som nybagt hus- og haveejer er jeg glad for, at min have er fyldt med
gamle pæoner, der har været i fuld blomsterfest på skift i snart en
måned. Jeg har dog som ganske uerfaren to spørgsmål:

Nogle af pæonerne er ligesom "for lange" til at kunne holde sig
oprejst, så når knopperne er klar til at springe ud, vælter de og
lægger sig langs jorden. Er blomsterpinde den korrekte fremgangsmåde?

Kan eller skal pæonerne beskæres? Hvis ja, hvornår og hvor meget?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-06-07 15:42

edelvang@gmail.com writes:

> Som nybagt hus- og haveejer er jeg glad for, at min have er fyldt med
> gamle pæoner, der har været i fuld blomsterfest på skift i snart en
> måned. Jeg har dog som ganske uerfaren to spørgsmål:

Vi er også nybagte husejere og har også en del pæoner. De er flotte.

> Nogle af pæonerne er ligesom "for lange" til at kunne holde sig
> oprejst, så når knopperne er klar til at springe ud, vælter de og
> lægger sig langs jorden. Er blomsterpinde den korrekte fremgangsmåde?

I år er det nok en god ide, men næste år kan du gøre noget nemmere.
Man kan købe staudeholdere i plantecentre. Dem sætter du op, der hvor
planterne gror og sørger for at de vokser op inde i holderen.

Min mor fortalte mig, at hendes far satte et cykelhjul på nogle
holdere og lod pæonerne vokse op gennem egerne.

> Kan eller skal pæonerne beskæres? Hvis ja, hvornår og hvor meget?

Pæonerne visner og dør hvert år, så der skulle ikke være nogen grund
til at beskære dem.

God fornøjelse med haven, jeg håber du er lige så glad for din som jeg
er for min. :)

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-07 15:53

>Nogle af pæonerne er ligesom "for lange" til at kunne holde sig
>oprejst, så når knopperne er klar til at springe ud, vælter de og
>lægger sig langs jorden. Er blomsterpinde den korrekte fremgangsmåde?

Jeg klipper dem af, men blomsterpinde kan sikkert være en løsning. Nogle
sætter grangrene fra juletræet i jorden inden de skyder op. Det skulle holde
fint på dem.

>Kan eller skal pæonerne beskæres? Hvis ja, hvornår og hvor meget?

Nej, det er stauder, så de fryser helt væk om vinteren og skyder så op igen
til næste forår.

Mvh Maria

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 15-06-07 18:19

On Jun 15, 4:52 pm, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Nej, det er stauder, så de fryser helt væk om vinteren og skyder så op igen
> til næste forår.

Tak for svarene begge! Hvis man nu synes, de ligger lidt overalt i
bedet, er det så i orden at klippe de mest kravlende grene fra? Og
måske også de mest skæmmende, "overblomstrede" blomster?

Og jo tak, jeg er rigtig glad for have! Mit køkken bliver fra næste år
selvforsynende med frugt og grønt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-07 19:13

>Tak for svarene begge! Hvis man nu synes, de ligger lidt overalt i
>bedet, er det så i orden at klippe de mest kravlende grene fra? Og
>måske også de mest skæmmende, "overblomstrede" blomster?

Jeg klipper bare det af, jeg ikke gider se på. De skal nok gro videre - det
gælder i øvrigt næsten alle planter.

Mvh Maria