Rhododendron
Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 15-06-07 10:36

Hej NG

Jeg har nogle rhododendron som netop er afblomstret - og har læst at det er
nu de kan beskæres.
Men hvor meget kan de tåle at blive beskåret?
Jeg har haft en busk stående på den ene side af en rhododendron så den har
kun topblade samt afblomstret blomst siddende på stik 1-1,5 meter fra roden
det ser ikke synderligt godt ud så egentlig vil jeg gerne klippe den helt
tilbage

Hvad erfaringer har i?

Hilsen Birgitte

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 15-06-07 11:00

"Birgitte Sembach Lauridsen" <mailfjerndette@sembach.dk> wrote in message
> [...]
> kun topblade samt afblomstret blomst siddende på stik 1-1,5 meter fra
> roden det ser ikke synderligt godt ud så egentlig vil jeg gerne klippe den

Min far havde en meget stor Rhododendronhave. Han sagde, at man kan beskære
den ret meget. A klippe den helt tilbage, ved jeg ikke, hvor god idé er, men
de kan sagtens tåle en kraftig beskæring. Hvornår, er jeg ikke lige helt
inde i, det er vist mere eller mindre op til den enkelte art eller sort.

/Ole

Fra : Heidi

Dato : 15-06-07 23:13

Birgitte Sembach Lauridsen wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har nogle rhododendron som netop er afblomstret - og har læst at
> det er nu de kan beskæres.
> Men hvor meget kan de tåle at blive beskåret?

Uden at være ekspert på området, så tror jeg godt du kan beskære dem ret
kraftigt. Vi har to hvide (tror det er Cunninghams White), som stod i
haven da vi flyttede ind, og de var begge blevet noget ranglede i
toppen, så vi forsøgte at skære den ene ned lige efter den havde
afblomstret her i foråret. Vi skar af flere steder lige over nogle af de
hvilende knopper som kunne anes på stammen.
Lige nu er den godt igang med at skyde både fra stammen, og fra bunden,
så næste forår får den anden samme tur.
Men det er selvfølgelig ingen garanti for at det virker hos dig - eller
at det virker på alle arter.

Vi har også to mindre planter, som vi plantede i efteråret, og de er
blevet noget grimme i bladene, muligvis fordi de har fået for lidt vand,
og er samtidig ret ranglede og kun med blade/blomster ret højt oppe på
stammen. De har dog blomstret i år og kommer også med nye blade, men jeg
har alligevel overvejet om vi skulle prøve at skære lidt ned, så de
bliver mere tætte fra bunden. Men det er ikke umiddelbart til at få øje
på de hvilende knopper længere nede på stammen, så jeg ved ikke rigtig
om vi tør

> [...]
> den har kun topblade samt afblomstret blomst siddende på stik 1-1,5
> meter fra roden det ser ikke synderligt godt ud så egentlig vil jeg

Du kunne evt. overveje at nøjes med at klippe nogle enkelte grene
tilbage, og se om de skyder igen - og så tage flere grene næste år osv.
Godt nok bliver den ikke så hurtigt pæn som hvis du tager det hele på én
gang, men hvis det er en art du er glad for og vil være ked af at miste,
så kunne det måske være den sikreste måde at forsøge sig på

--
Heidi

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 16-06-07 00:08

Tak for hjælpen

"Birgitte Sembach Lauridsen" <mailfjerndette@sembach.dk> skrev i en
meddelelse news:46725dab$0$825$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 16-06-07 00:32

> [...]
> kun topblade samt afblomstret blomst siddende på stik 1-1,5 meter fra
> roden det ser ikke synderligt godt ud så egentlig vil jeg gerne klippe den

Langt de fleste sorter kan godt beskæres - endog ret kraftigt. Enkelte er
dog knapt så villige til at skyde igen.
Jeg har lige skåret et par hundrede indtil 3-4 m høje rhododendrons ned - de
fleste ned til ca 50 cm over jorden - men mange af dem endnu længere ned. De
tilovers blevne bare stubbe har i løbet af de sidste 2-3 uger været i gang
med knopskydningen. Dem, jeg var mest nervøs for, om de kunne klare det, fik
lov til at beholde en lille kvist med et enkelt par blade.
Nedskæringen burde have været foretaget tidligere, men vi ville jo gerne
have lidt af blomstringen med. Vi er forberedte på, at der ikke kommer
blomster på de kraftigst nedskarne planter næste år.
Mvh.
Aksel