Gulvafløb i badeværelse
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-07 10:08

Det drejer sig om rum, hvor der kun er toilet og håndvask, så betegnelsen
badeværelse er måske forkert.

Jeg har set et par af disse - nyindrettet af autoriserede håndværkere - i
hhv. stueetage og på 1. sal i et hus.
Ingen af disse har gulvafløb. Afløb fra håndvask er ført direkte ned i rør
i gulvet.
Jeg mener, at dette er korrekt og lovligt udført, når der ikke er bad i
rummet.
Men én af mine venner påstår hårdnakket, at der _skal_ være gulvafløb, da
der ellers vil kunne opstå oversvømmelse ved f.eks. et defekt vandrør.

Spørgsmål: Er ovennævnte lovligt uden gulvafløb?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Holst

Dato : 14-06-07 10:46

snabela punktum wrote:

> [...]
> Men én af mine venner påstår hårdnakket, at der _skal_ være gulvafløb, da
> der ellers vil kunne opstå oversvømmelse ved f.eks. et defekt vandrør.

Ja, den påstand høres ofte. Om den er sand ved jeg ikke, men kigger man
ud i køkkenet, så er det jo de færreste køkkener, hvor der findes et
gulvafløb, selvom der er håndvask og ofte også opvaskemaskine.

Så er det lavet af en autoriseret håndværker, tror jeg godt, du kan
regne med, at det er lovligt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-06-07 21:50

> Ingen af disse har gulvafløb. Afløb fra håndvask er ført direkte ned i rør
> i gulvet.

Det er lovligt. Vi undersøgte det for 4-5 år siden da vi fik lavet helt ny
kloak i hele huset og overvejede om gulvrist var nødvendig i
fyrrum/bryggers, som har vaskemaskine, håndvask og fyr. Det var lovligt at
lade være, men upraktisk, så vi valgte at få gulvristen.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 22:08

Den 14/06-2007 klokken 22:49, skrev
"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
i <4671aa40$0$46521$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> [...]
> fyrrum/bryggers, som har vaskemaskine, håndvask og fyr. Det var lovligt
> at lade være, men upraktisk, så vi valgte at få gulvristen.

Tak for svarene om lovligheden.
Ja, det er sådanne "småting", man først kommer i tanker om, når hele
entreprisen er afsluttet.
(Og dette er ikke den eneste)

Med venlig hilsen,
Kjeld