Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er den en ny lukker };o)
Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-07-07 14:31

Ved hurtigere lukkertider mere udtalt, fra 1/250 og under
er der ikke noget at se - nogen der ved hvad det skyldes?
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=2037268
-max-

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 31-07-07 14:56

On Tue, 31 Jul 2007 15:30:51 +0200, -max- wrote:
> Ved hurtigere lukkertider mere udtalt, fra 1/250 og under
> er der ikke noget at se - nogen der ved hvad det skyldes?
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=2037268

Det ser ud som om en stribe i lukkerens bevægelsesretning
får mere lys.
Er der noget synlig skade at se på lukker?
Desværre kan man ikke "som i gamle dage" køre filmen frem og
komme til at se lukkerlamellerne fra begge sider.

Har der været noget i klemme i lukkeren?

Det kunne også se ud til at der er noget skidt 3-4 fuglevingefang
fra de nederste hjørner...
/hjj

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-07-07 15:06

"Hans Jørgen Jakobsen"
-max- wrote:

> [...]
>
> Har der været noget i klemme i lukkeren?
>
> Det kunne også se ud til at der er noget skidt 3-4 fuglevingefang

Jeg fik disse link på photosig:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00LS88
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00DekI
Så sagen er vel opklaret, det er en ny lukker, købt brugt så
jeg ved ikke om der har været noget i klemme, de fleste
billeder jeg har skudt har været under 1/250s hvor der ikke
er noget at se, den er nok værd at huske når man skal handle,
tjek lukkeren ved hurtige tider. Heldigvis ikke en kostbar sag.
Sensoren er støvet, så blir den vel renset ved samme lejlighed.
)-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 15:42

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Så sagen er vel opklaret, det er en ny lukker, købt brugt så
> jeg ved ikke om der har været noget i klemme,

Trist.
Det er (mindst) anden gang du prøver det.
Hvor mange billeder har den taget ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-07-07 15:46

"Mogens Hansen"

> [...]
> [8<8<8<]
>
> Trist.
> Det er (mindst) anden gang du prøver det.

Høhø - ikke det store problem, kameraet har skudt 60k
med mit held må jeg ha et formidabelt kærligheds liv
-max-

Fra : MW

Dato : 31-07-07 15:51

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tjek lukkeren ved hurtige tider. Heldigvis ikke en kostbar sag.
> Sensoren er støvet, så blir den vel renset ved samme lejlighed.

Det er jo en lodret gående lukker så hvis det er timingen af lamellerne
skulle striben jo være vandret. Dermed ikke sagt at det ikke er en mekanisk
defekt ved lukkeren, men det er altså ved vandret løbende lukkere hvor andet
gardin indhenter første der giver lodrette striber. Her er striben ikke
engang lodret men krum

MW

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 31-07-07 16:30

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>gardin indhenter første der giver lodrette striber. Her er striben ikke

Det var også cirkeludsnittet der drillede mig i første omgang.

Men de link der henvises til, forklarer at det er nogle drejelige arme som
styrer lukkelamellernes bevægelse.

Og følgende billede viser noget jeg vil kalde voldelig adfærd ved
sensorrensning: http://photo.net/bboard/big-image?bboard_upload_id=37226984

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 17:54

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> mekanisk defekt ved lukkeren, men det er altså ved vandret løbende lukkere
> hvor andet gardin indhenter første der giver lodrette striber. Her er

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/reliability/index3.htm
kan man se hvordan den lodret løbende lukker i Nikon F4 er designet. Sitet
hævder at designet svarer til hvad man finder i Canon EOS 1 - og det er
nærliggende at forestille at der er store ligheder i 1Ds mkII.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen