Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brylluper og tømning af kort.
Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 20:52

Efter at have læst Torbens meget triste historie, vil jeg lige spørge om
hvad I andre gør når i er på job (bryllup og lign.) Tømmer i kortene når
i kommer hjem? På en laptop direkte på stedet? På en lille
"kortlæserharddisk"? Eller noget helt 4.?

Jeg skal selv skyde et bryllup i weekenden, og jeg bliver sgu helt
dårlig ved tanken om at det skulle gå i lort. Har dog aldrig nogensinde
mistet digitale billeder på mine Kingston kort - hvorfor jeg altid kører
med kingston (både flashram og i min macbook)

Min plan var, at tømme kortene hver gang de blev fulde direkte over i
min macbook på stedet så jeg kan se billederne med det samme. På samme
måde kan jeg se om kortene lige pludselig ikke vil lege med mere.

Hvad gør I andre?

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Michael

Dato : 30-07-07 21:04

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> i kommer hjem? På en laptop direkte på stedet? På en lille
> "kortlæserharddisk"? Eller noget helt 4.?

Hvad med at købe en WT-3/3A til Din D200, ved ikke hvilken software
man skal bruge? Mon det ikke Capture NX?

Mvh.

Michael

Fra : Michael

Dato : 30-07-07 21:36

Michael skrev:

> Hvad med at købe en WT-3/3A til Din D200, ved ikke hvilken software
> man skal bruge? Mon det ikke Capture NX?

Nej det er det ikke

Man skal bruge: Nikon Camera Control Pro Software

Mvh.

Michael

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 30-07-07 21:34

"Thomas Schreiber" <www.macfly.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> macbook på stedet så jeg kan se billederne med det samme. På samme måde
> kan jeg se om kortene lige pludselig ikke vil lege med mere.

Jeg ville lægge ud med ikke at satse på et kæmpe kort, men derimod bruge
flere små. Ja, jeg ved, det er gammeldags, men det lader til, at det
forhindrer at man mister alle billeder. Ellers, hvis uheldet skulle være
ude, så vær klar med Sandisk's recovery-CD i håbet om, at den kan finde det,
har lykkedes for mig et par gange med tabet af et par enkelte billeder.

Desværre er det ikke rigtig noget man kan gardere sig 100% imod, det er
skide surt når det sker, men heldigvis sker det meget sjældent. Hvad kan du
gøre, jeg synes den der med at skyde direkte til en laptop lyder lidt
besværlig, hvor hurtig er overførslen og hvad skal man fotografere, hvis det
er festen med i det hele, hvor langt rækker det trådløse?

I sidste ende kan du bare fotografere, brug små kort, så skaden bliver
minimal, tag backup hvis du har mulighed, en transportabel harddisk med
kortlæser kan være guld værd, selvom den ikke holder strøm uendeligt osv.
Ellers fotografer som du plejer

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 22:18

Thomas Sass Pedersen wrote:

> I sidste ende kan du bare fotografere, brug små kort, så skaden bliver
> minimal, tag backup hvis du har mulighed, en transportabel harddisk med
> kortlæser kan være guld værd, selvom den ikke holder strøm uendeligt osv.

Jeg bruger altid 2GB Kingston Elite pro kort, og der er vel plads til et
par hundrede raw filer pr kort. For mig er det ikke bøvlet at tømme
kortene på en laptop, for jeg har altid en eller to hjælpere med til at
holde reflektorer osv.

Tak for tippet.

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-07-07 21:36

Thomas Schreiber wrote:

> Hvad gør I andre?

Tag det helt roligt, du bruger Nikon og Mac, så du får ikke problemer,
fællesnævneren for mange af dem med korupte hukommelseskort er nemlig, at
de bruger Canon og Windows PC'er...

Og det er ikke engang en spøg, for der er noget med, at med nogle Canon
kameraer skal man undlade at fylde hukommelseskortet helt, for hvis der
ikke er plads nok til den sidste fil, så overskrives index-filen, og hele
kataloget over filer på kortet bliver beskadiget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-07 21:49

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> hvis der ikke er plads nok til den sidste fil, så overskrives
> index-filen, og hele kataloget over filer på kortet bliver beskadiget.

Dokumentation? Og hvor kommer Windows ind i billedet?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 30-07-07 22:08

> [...]
> ikke er plads nok til den sidste fil, så overskrives index-filen, og hele
> kataloget over filer på kortet bliver beskadiget.

Den holder så ikke helt vand. De kort jeg har mistet billeder på var alle i
mit Nikon, jeg har endnu ikke oplevet noget lignende med mit nuværende og
tidligere Canon-kameraer.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-07-07 07:35

Thomas Sass Pedersen wrote:

> Den holder så ikke helt vand. De kort jeg har mistet billeder på var alle i
> mit Nikon, jeg har endnu ikke oplevet noget lignende med mit nuværende og
> tidligere Canon-kameraer.

Jeg skrev ikke ALLE, men derimod MANGE, og du er nok den undtagelse som
bekræftiger reglen...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 22:21

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Tag det helt roligt, du bruger Nikon og Mac, så du får ikke problemer,
> fællesnævneren for mange af dem med korupte hukommelseskort er nemlig,
> at de bruger Canon og Windows PC'er...

Jeg er faktisk meget enig, omend jeg troed' det bare var ren
indbildning. Jeg har endnu ikke læst om nogen der har mac og nikon der
har haft problemer med kort. Ikke at en mac skulle være ufejlbarlig, men
efter mit skift til mac, går alting bare meget nemmere. Den finder diske
hurtigere, programmerne kører hurtigere og generelt er mac langt mere
behagelig at arbejde med - synes jeg

> [...]
> ikke er plads nok til den sidste fil, så overskrives index-filen, og
> hele kataloget over filer på kortet bliver beskadiget.

Synes også jeg ofte hører om folk der har problemer med forsvundne filer
på deres canoner :o/

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Krisitan Amby

Dato : 30-07-07 22:56

> [...]
> arbejde med - synes jeg

> Synes også jeg ofte hører om folk der har problemer med forsvundne filer

OFTE???? Så har man hørt det med!

Kristian Amby

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 22:57

Krisitan Amby wrote:
> Kristian Amby

Hedder du Kristian eller Krisitan?

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Krisitan Amby

Dato : 30-07-07 23:11

Jeg var så rystet, jeg ikke kunne skrive mit navn, Kristian.
Men OK, så siger vi uafgjort.

Fra : rt

Dato : 31-07-07 08:12

>"Krisitan Amby" <amby@mail.dk> skrev i en meddelelse news:46ae61e8$0$6744
> Jeg var så rystet, jeg ikke kunne skrive mit navn, Kristian.
> Men OK, så siger vi uafgjort.

Eller måske er du én bagud, for dit navn er
stadig ikke ændret

--
De bedste hilsener

/rt
- der i øvrigt aldrig har haft problemer med mistede
filer på mit Canon 20D og Transcend-kort, selvom
jeg kører Windows.

Fra : AON

Dato : 30-07-07 23:07

> [...]
> arbejde med - synes jeg

> Synes også jeg ofte hører om folk der har problemer med forsvundne filer

det er nok fordi de bruger kingston 2gb pro xr gti super 2

aon

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 23:07

> [...]
> ikke er plads nok til den sidste fil, så overskrives index-filen, og hele
> kataloget over filer på kortet bliver beskadiget.

Det var da en meget interessant historie. Har du mulighed for at poste nogen
links, eller henvise til andet materiale der uddyber dette yderligere?
Specielt din påstand om at der skulle eksistere en såkaldt index fil på
flash kortet ved anvendelse af Canon udstyr lyder ekstremt interessant. Har
du eventuelt misforstået hvorledes FAT32 er opbygget og forveksler FAT
tabellerne med en fysisk index fil som skulle ligge på kortet sammen med de
øvrige fotos?

Mvh.
A.

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-07-07 09:47

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tag det helt roligt, du bruger Nikon og Mac, så du får ikke problemer,
> fællesnævneren for mange af dem med korupte hukommelseskort er
> nemlig, at de bruger Canon og Windows PC'er...

Slet ikke enig. Hos os kommer folk ind med alle typer kamera, Sony, Nikon,
Canon, men mest af alt: Olympus og deres ustabile møg kort. Olympus står nok
for minimum 75% af alle kort-fejl vi får ind. Jeg er overbevist om, at der
ikke er forskel på Olympus kunder, og Nikon kunder.. :)

Typisk er det også XD kortene som går i stykker rent fysisk, så det faktisk
ikke er muligt at køre genskabning af kortet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-07-07 22:57

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> ikke er plads nok til den sidste fil, så overskrives index-filen, og hele
> kataloget over filer på kortet bliver beskadiget.

Så skal de vist være meget meget gamle.. altså, kameraene.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 23:22

Problemer med datatab på flash kort hænger ofte sammen med ind- og udtagning
af kortet, for hhv. kamera og kortlæser. Jeg har faktisk præsteret at
ødelægge et 4GB Kingston Elite Pro blot ved at tage det ud af kameraet og
sætte det over i kortlæseren. (Der er tale om elektrisk/fysisk beskadigelse
af kortet, og ikke tale om at filer blot var gået tabt, og at kortet
derefter kunne formatteres og genanvendes). Det har således intet med
operativsystem eller kamera fabrikat at gøre. Der er snarere tale om at CMOS
teknologi er ekstremt følsomt over for statisk elektricitet.

Jeg vil derfor anbefale dig at du altid at har kortet siddende i kameraet,
og ikke render og tager det ind og ud i tide og utide. Du er derfor tvunget
til at bruge USB ledningen og downloade til labtop'en via kameraet og USB
ledningen. Dette er ofte langsommere.

Men du indstiller blot den medfølgende software til kun at downloade "nye
billeder siden sidst". Denne løsning udmærker sig ved at du både har
billederne liggende på labtop'en og på kortet når du kommer hjem. Du får nok
brug for et 8GB kort for ikke at løbe tør for plads ved RAW fotografering.

Det skulle vist være muligt at købe en særlig ledning til en IPOD således at
IPOD'en kan anvendes som mobil harddisk til tømning af kameraet. Denne
løsning er super god fordi kortet altid bliver siddende i kameraet, og
billederne findes nu i kopi på IPOD'en.

Moralen for denne historie er: lad nu bare det flash kort blive siddende i
kameraet...

Mvh.
A.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 23:41

Truntes Mor wrote:
> Moralen for denne historie er: lad nu bare det flash kort blive siddende
> i kameraet...

Det er jeg meget uenig med dig i. Jeg tager altid mine kort ud, og har
som sagt aldrig oplevet nogen fejl. En USB port i et kamera er kun dømt
til at blive slidt og ødelagt. Min fætter og jeg talte om holdbarheden
af CF kort forleden og han havde set en film på nettet hvor de smed et
CF kort i fryseren, i en mikroovn og i vand - det virkede ganske
glimrende efter det blev tørt / fik normal temp osv.

Men tak for tippet.

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 00:04

<..>

Jeg er desværre ikke i stand til at komme med links der kan underbygge min
påstand om at "flash kort har det bedst med at blive siddende i kameraet"...
Jeg husker ikke den sammenhæng hvori jeg stødte på dette råd. Måske er det
fra en bog der hedder "Mastering your Digital SLR" at jeg har fået denne
ide. Det vil jeg lige prøve at checke, men lige nu ville jeg vække børnene
hvis jeg skulle hente bogen frem fra kassen i pulter rummet... Men jeg
videregiver blot en erfaring som jeg selv benytter mig af, og som jeg mener
andre kan have gavn af.

Men der er ingen tvivl om at mini USB stikket i mange kameraer er noget
skrammel som hurtigt bliver slidt. CF kortet derimod har en langt bedre
connector som bedre kan tåle den fysiske belastning det giver at tage
stikket/kortet ind og ud mange gange.

.... for ikke at glemme at jeg selv har "brændt fingrene" og mistet billeder
(og selve kortet - uden at have et reserve kort), i forbindelse med
udtagning af kort fra kamera og indsættelse i USB basseret kortlæser.

For mig fungerer det fint at bruge USB kablet, og jeg må være ærlig at
indrømme at jeg sjældent bruger mine kortlæsere. Det hænger sammen med at
jeg tit har nogen få billeder som skal overføres. I mange sammenhænge har
jeg imellem 10 og 50 RAW billeder. De kan overføres via USB i praksis lige
så hurtigt som med kortlæser.

Mvh.
A.

Fra : Bo Hellum

Dato : 31-07-07 06:18

"Truntes Mor" <skriv email adressen her> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg imellem 10 og 50 RAW billeder. De kan overføres via USB i praksis lige

Hej

Når jeg er til "vigtige" foto jobs, så har jeg altid min laptop med. Skyder
en 100-150 billeder, ind og tømme. Skulle der være fejl ja så finder man
hurtigt ud af det. Når så alle er blevet overført så bliver alle billederne
brændt på en dvd eller 2. Så har jeg både billederne på kortet, på laptoppen
og på dvd.

Hygge

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 07:38

Truntes Mor wrote:
> [...]
> pulter rummet... Men jeg videregiver blot en erfaring som jeg selv
> benytter mig af, og som jeg mener andre kan have gavn af.

Formaterer du dine kort før HVER gang du skal skyde? Det gør jeg, og det
er jeg temmelig sikker på at en positiv effekt. Det er ikke for sjov der
er en knap genvej på format kort på mit kamera

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : rt

Dato : 31-07-07 08:18

> Formaterer du dine kort før HVER gang du skal skyde? Det gør jeg, og det
> er jeg temmelig sikker på at en positiv effekt. Det er ikke for sjov der
> er en knap genvej på format kort på mit kamera

Må jeg lige spørge hvordan man formatterer kortet?
Jeg kan slette billeder enkeltvis eller alle på en gang via
delete-knappen på mit 20D. Men det er vel ikke det
samme som at formattere det?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 08:24

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Må jeg lige spørge hvordan man formatterer kortet?
> Jeg kan slette billeder enkeltvis eller alle på en gang via
> delete-knappen på mit 20D. Men det er vel ikke det
> samme som at formattere det?

Nej.
Du går ind i menuen og vælger "Formatter". På 10D står den forholdsvis langt
nede i menuen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : rt

Dato : 31-07-07 08:30

> Nej.
> Du går ind i menuen og vælger "Formatter". På 10D står den forholdsvis
> langt nede i menuen.

Ok, det har jeg så aldrig prøvet - men har heller aldrig haft problemer.
Tak for svar!

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 08:41

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Ok, det har jeg så aldrig prøvet - men har heller aldrig haft problemer.

Nej - det burde du heller ikke.
Der er så mange brugere i verden så hvis et rimeligt oplagt brugs-scenarie
gav problemer i bare en promille af gangene ville _mange_ opleve problemer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 09:18

rt wrote:
> Må jeg lige spørge hvordan man formatterer kortet?

Der er en grønne prik på to knapper på mit kamera, holder jeg dem inde i
1 sek og trykker dem ind igen formaterer de kortet. Jeg har et Nikon
kamera - ved ikke hvordan det virker på canon.

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Ole Christiansen

Dato : 31-07-07 09:50

> [...]
> sek og trykker dem ind igen formaterer de kortet. Jeg har et Nikon
> kamera - ved ikke hvordan det virker på canon.

Ja. Det står i manualen, at kortet skal formateres.
Sikkert også i en Canon manual.
--
Ole

Fra : rt

Dato : 31-07-07 10:15

> Ja. Det står i manualen, at kortet skal formateres.
> Sikkert også i en Canon manual.

Sikkert.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 31-07-07 10:16

> Der er en grønne prik på to knapper på mit kamera, holder jeg dem inde i 1
> sek og trykker dem ind igen formaterer de kortet. Jeg har et Nikon
> kamera - ved ikke hvordan det virker på canon.

Tak for svar.
Mogens svarer ovenfor, hvordan det gøres på et Canon.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-07-07 07:31

Truntes Mor wrote:

> Moralen for denne historie er: lad nu bare det flash kort blive siddende
> i kameraet...

Sludder og vrøvl... jeg tager altid mine hukommelseskort ud af kameraet
og indlæser dem med externe kortlæsere, og det har jeg nok gjort
titusindvis af gange i løbet af de ti år, hvor jeg har fotograferet digitalt.

Man skal bare huske, at slukke kameraet inden man udtager
hukommelseskortet, og så har Macintosh den tekniske fordel, at man skal
un-mounte externe lagerenhedder, d.v.s. at computeren lukker for strømmen
til den pågældne enhed, så den kan un-mountes sikkert...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben

Dato : 31-07-07 09:16

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> un-mounte externe lagerenhedder, d.v.s. at computeren lukker for
> strømmen til den pågældne enhed, så den kan un-mountes sikkert...

Du kan også "afbryde" enheden i windows. Nu bruger jeg linux og
unmounter altid manuelt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 12:34

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Man skal bare huske, at slukke kameraet inden man udtager
> hukommelseskortet,

Hvorfor dog det ?
Jeg slukker ikke nødvendigvis for kameraet og har aldrig oplevet datatab.
Jeg venter dog på at skrivelampen er slukket. Men kameraet _ved_ hvornår
hukommelsesdøren åbnes og stopper skrivningen - mon ikke det skynder sig at
flushe alt i de par 1/10 sek der går fra døren åbnes til man kan flå kortet
ud ?

Det er i overensstemmelse med hvad Chuck Westfall fra Canon anbefaler
http://www.digitaljournalist.org/issue0702/westfall.html
selvom han også siger at det er en udemærket vane at slukke, hvis man vil
være sikker.

Det at slukke for kameraet betyder ikke nødvendigvis noget.
Hvis jeg tager en serie billeder og slukker kameraet inden skrivningen er
afsluttet, så fortsætter kameraet indtil bufferen er tømt - heldigvis.

Hvis man momentant fjerner strømmen fra kameraet (eller computeren) mens den
er ved at skrive, har man ret gode chancer for at ødelægge et FAT filsystem.
Det gælder uanset om det er Canon, Nikon, Windows eller Mac.
Det er en egenskab ved filsystemet - som ikke deles med transaktionelle
filsystemer.

> og så har Macintosh den tekniske fordel, at man skal un-mounte externe
> lagerenhedder,

Præcis som på Windows og Linux.

> d.v.s. at computeren lukker for strømmen til den pågældne enhed,

Er det noget du _ved_ eller noget du _tror_ ?
Har du målt det eller troværdige referencer på hævder det.

> så den kan un-mountes sikkert...

Ja - netop.
Det væsentlige er at operativsystemet har afsluttet og flushet alle
skrivninger.
Det har ikke noget at gøre med om der er strøm på dimsen eller ej - under
alle omstændigheder forsvinder på et tidspunkt strømmen uden at dimsen kan
gøre noget ved det.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 31-07-07 18:55

> [...]

> skal un-mounte externe lagerenhedder, d.v.s. at computeren lukker for
> strømmen til den pågældne enhed, så den kan un-mountes sikkert...

Nej, men det er korrekt at filsystemet unmountes og enheden får en
besked om at lukke ned hvis den kan (for at en harddisk fx ikke er i
omdrejninger når man flytter på den).
Der er stadig strøm til.
....Men pointen er god nok, for det er, som jeg forstår det, tit
filsystemet der driller - og dé drillerier kan i en vis grad minimeres
ved at man får lukket det rigtigt hver gang det bruges.
Man kan i øvrigt gøre det samme på en Windows-æske nede i traybaren, der
er et ikon der på min hedder "Safely Remove Hardware" - herunder kan man
unmounte filsystemet.

Jeg plejer dog bare at formatere kortet inden jeg skyder igen - det har
præcis samme effekt - nemlig at filsystemet er rent og pænt til man
begynder at lagre filer på det.

--
Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 06:30

"Thomas Schreiber" <www.macfly.dk> wrote in message
> Efter at have læst Torbens meget triste historie, vil jeg lige spørge om
> hvad I andre gør når i er på job (bryllup og lign.)

Formatterer kortene i kameraet når de er tømt - det vist mest er overtro.
Bruger om muligt CF og SD samtidig, så alle billeder ligger på 2 kort med
det samme.
Venter med at slette kortene til at alt er kopieret over på mindst 2
harddiske og gerne brændt på DVD og kopierne er verifieret.
Bruger evt. 2 kameraer - i de analoge dage brugte jeg 3 kamerahuse for det
tilfælde at filmen ikke blev sat rigtigt fast eller andre uheld

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : AON

Dato : 31-07-07 08:01

> "Thomas Schreiber" <www.macfly.dk> wrote in message
>
> Formatterer kortene i kameraet når de er tømt - det vist mest er overtro.

Hvor har du det fra ?
Men hvis man altid har gjort det og der aldrig har været problemer, så er
der vel ikke noget galt i at formatere i kamera
og det er jo eletronik så der kan været fejl i diverse kort eller komme med
en forkert spænding i kortlæser og
ødelægge kortet !
Jeg synes det er sjældent jeg ser her i grupperne og blandt fotograferne i
byen, at de har det problem med at kortet går i stykker og dem jeg kender
har windows samt Nikon eller Canon !

aon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-07 11:20

AON wrote:

> Hvor har du det fra ?
> Men hvis man altid har gjort det og der aldrig har været
> problemer, så er der vel ikke noget galt i at formatere i kamera
> [...]

At formattere kortet er en eksplicit handling, som nogen anbefaler at
udføre. Dermed er det anbefalerne der skal redegøre for hvorfor de
finder det nødvending. Indtil der foreligger en god forklaring (hvad
der meget vel kan være), er det ganske logisk at være skeptisk overfor
at skulle gøre det.

Og så lige en generel opfordring, nu vi er ved argumentationsteknik:
Et udsagn som "Jeg har gjort X i Y år og aldrig haft problemer" siger
ikke en bønne. Hvis nogen vil slå på tromme for bestemte mærker eller
bestemte adfærdsmønstre, så grav statistik og/eller forklaringer frem.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : P. Rongsted

Dato : 31-07-07 12:15

On 31 Jul 2007 10:19:57 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>finder det nødvending. Indtil der foreligger en god forklaring (hvad
>der meget vel kan være), er det ganske logisk at være skeptisk overfor

Før et kort kan bruges igen, skal de gamle billeder slettes på en
eller anden måde. Kortets levetid er afhængig af antallet af
skrivninger. Ved at formattere kortet sletter man alle billederne på
en gang, med kun en skrivning til kortet. Derfor anbefales det at
formattere kortet, fremfor at slette billederne et ad gangen.

At formatteringen bedst sker i kameraet er for at sikre at kameraet
kan bruge det format, som kortet er formatteres med. Hvis det gøre på
PC'en, så kan man ikke være sikker på at kameraet kan bruge kortet.
Det var dog mest et problem før i tiden.

Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-07 12:26

P. Rongsted <null@rongsted.dk> wrote:

> Før et kort kan bruges igen, skal de gamle billeder slettes på en
> eller anden måde. Kortets levetid er afhængig af antallet af
> skrivninger.

det kommer ud på et ... det er antallet af "bit operations" der afgør
levetiden. Ved en formatering sletter du bare indexet på en gang. Når du
sletter billederne "manuelt" sletter du fra indexet et efter et. det
giver marginal forskel i levetiden på et kort ...

/thomas

Fra : P. Rongsted

Dato : 31-07-07 13:19

On Tue, 31 Jul 2007 13:25:56 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas
von Hassel) wrote:

> [...]
>sletter billederne "manuelt" sletter du fra indexet et efter et. det
>giver marginal forskel i levetiden på et kort ...

Helt marginalt kan det nu ikke være. Med store kort kan der være mange
hundrede billeder på kortet. At skrive til indekset (FAT tabellen) en
gang i stedet for mange, må slide mindre på kortet.

Under alle omstændigheder er det stadig ideen bag anbefalingen af
formattere kortet fremfor at slætte billederne enkeltvis.

Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-07 18:45

P. Rongsted wrote:
> Helt marginalt kan det nu ikke være. Med store kort kan der være
> mange hundrede billeder på kortet. At skrive til indekset (FAT
> tabellen) en gang i stedet for mange, må slide mindre på kortet.

Med en page-størrelse på 512 eller 2048 bytes, vil de enkelte
sletninger slide mere på kortet end den fulde formatering.

Men... moderne Flash-dimmere, som f.eks. SD-kort, sikrer at skrivninger
til det samme virtuelle sted sker til forskellige fysiske steder, for
at undgå at f.eks. FAT brænder kortet ud - den ændrer sig trods alt
hver gang der tages et billede med kameraet.

Med estimerede 100.000+ skrivninger før fejl og fordeling af sliddet,
skal der hamres seriøst på et hukommelseskort, før antallet af
skrivninger bliver et problem.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Lad os antage et 2GB kort og 10MB RAW billeder. Det er ca. 200
billeder. Under fotograferingen opdateres de enkelte bits for billedet
naturligvis og FAT opdateres (512 bytes * 200 billeder). Ved enkeltvis
sletning opdateres FAT en del gange (512 bytes * 200 billeder), mens
det ved formatering sker en enkelt gang (? bytes, men klart mindre end
512 * 200).

For argumentets skyld antager vi at det koster 0 skrivninger at
formatere kortet. Vi står derfor tilbage med 512 * 200 bytes ~= 100KB
slid ved enkeltsletningsmåden (husk at sliddet fordeles på de fysiske
adresser).
De 100KB er en 0,00005 del af det samlede kort.

Så hvor mange billeder kan vi tage med en forventet cellelevetid på
100.000 skrivninger?

Ved formatering er det i omegnen af (200 - 0,00005) * 100.000 ~= 195
millioner (stadig under antagelse af at formatering er gratis).
Ved enkeltsletninger er det (200 - 0,0001) * 100.000 ~= 190 millioner.

Det er naturligvis overslagsregning. Skulle der være principielle fejl,
håber jeg de opdages og påpeges. Min klare konklusion er at det ikke er
for sliddets skyld at man skal formatere.

Som en ekstranote kan jeg pege på at Flashbaserede harddiskerstatninger
er i handlen til en noget pebret, men dog ikke ublu, pris. Der udføres
_mange_ skrivninger under normalt arbejde med en laptop.

Kilde: http://www.gearlog.com/2007/03/samsung_ssdanother_one.php

Fra : P. Rongsted

Dato : 01-08-07 10:38

On 31 Jul 2007 17:45:28 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>håber jeg de opdages og påpeges. Min klare konklusion er at det ikke er
>for sliddets skyld at man skal formatere.

Jeg er helt på det rene med, at skrviningen på moderne kort fordeles
udover de fysiske celler, selv når det er samme virtuelle adresse der
skrives til. Sådan har det vidst ikke altid været. Og så kan jeg
forstå hvorfor anbefalingen er opstået.

Bare lige for at understrege det, så mener jeg heller ikke, at der er
den store forskel. Det eneste jeg siger, at det var argumentet for at
formatere i kameraet. Selv har jeg fået det indarbejdet som en vane,
så jeg bliver ved - da det virker for mig - selvom det måske/måske
ikke har den store betydning i dag.

Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-08-07 11:30

P. Rongsted wrote:
> [...]
> adresse der skrives til. Sådan har det vidst ikke altid været. Og
> så kan jeg forstå hvorfor anbefalingen er opstået.

Når vi snakker ældre NOR-kredse (10.000+ skrivninger) og uden
fordeling, tæller hver eneste skrivning mærkbart. De gamle CF kort
brugte NOR. Jeg ved ikke om de fordelte skrivninger. Hvis de ikke
gjorde, lyder formateringen som et rigtig godt råd dengang. Det virker
sandsynligt at det er et råd, der har overlevet sin gavn, ligesom nogen
webdesignere stadig fokuserer på at holde sig til 216 faste farver[1].

Der kan nu fortsat godt være andre forklaringer. Måske noget med at
nogen controllere har problemer med at klare for meget fragmentering i
den virtuelle addressering eller sådan noget? Men igen kan jeg nu
forestille mig at det kun er et problem med gamle kameraer.

[1] Hvis nogen gerne vil tage den diskussion, så sæt venligst follow-up
til en af webdesign-grupperne. Jeg skal nok følge med.

Fra : Preben

Dato : 01-08-07 20:08

> Med en page-størrelse på 512 eller 2048 bytes, vil de enkelte
> sletninger slide mere på kortet end den fulde formatering.

En ting er den fysiske page-størrelse, en anden er den filsystembestemte
blokstørrelse.

Dernæst hvad mere vigtigt er - hvordan er driver-implementationen. Hvis
man har været lidt kvik implementeres en cache for filtabellen således
denne f.eks. ikke skrives for hver ændring, men f.eks. 10 gange i
sekundet hvis der er forekommet ændringer i tabellen. På denne måde kan
100 filer slettes på kun en fysisk sletning af hver "page" på kortet og
samtidig opdateres tabellen kun ved ændringer i denne.

Derfor tvivler jeg meget på, at der kan gives nogen præcis forklaring
på, hvad der slidder mindst på kortet og hvor meget betydning det reelt
set har.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-08-07 21:15

Preben wrote:

[Caching o.a.]

> Derfor tvivler jeg meget på, at der kan gives nogen præcis
> forklaring på, hvad der slidder mindst på kortet og hvor meget
> betydning det reelt set har.

Den første del har du ret i, men det med den reelle betydning er jeg
uenig i: Caching gør det bare endnu mere ligegyldigt hvorvidt man
vælger den ene eller den anden mulighed, når man blot kigger på slid.

Fra : Preben

Dato : 02-08-07 07:32

> Den første del har du ret i, men det med den reelle betydning er jeg
> uenig i: Caching gør det bare endnu mere ligegyldigt hvorvidt man
> vælger den ene eller den anden mulighed, når man blot kigger på slid.

Ja, er vi så ikke enige? Jeg synes det du skriver er meget i
overensstemmelse med min betragtning om, at det er umuligt at give en
forklaring på hvad der "slider" mest på kortet!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-08-07 11:26

Preben wrote:
> Ja, er vi så ikke enige? Jeg synes det du skriver er meget i
> overensstemmelse med min betragtning om, at det er umuligt at give
> en forklaring på hvad der "slider" mest på kortet!

Du skrev om to ting.

1) Hvad slider mest?
2) Har det reel betydning?

Jeg tilsluttede mig det første, hvilket er det du opsummerer ovenfor.

Mht. nummer to er jeg, hvis ellers jeg forstod dit udsagn korrekt, ikke
enig med dig. Det virker som om du ikke mener at man kan afgøre det.

Fra : Preben

Dato : 02-08-07 17:29

> [...]
>
> Mht. nummer to er jeg, hvis ellers jeg forstod dit udsagn korrekt, ikke
> enig med dig. Det virker som om du ikke mener at man kan afgøre det.

Jeg mener det er svært at afgøre!
En formattering kunne jo også være implementeret dumt med flere
skrivninger til samme fysiske "page" pga. en for ofte anvendt
synkronisering. Det er usandsynligt, men absolut muligt.

Desuden er der ofte ikke anvendt caching på samme måde ved eksterne
enheder som på interne netop, fordi de kan afbrydes fysisk og momentant.

Derfor mener jeg det er svært at afgøre, hvad der slider mest på kortet!
En god softwareimplementation af filsletninger kan være mindre skadelig
end en dårlig formateringsimplementation!

Om det effektivt set har en reel betydning for om kortet er "slidt
internt" inden kortets stik fysisk set er ødelagt af ind-/udtagningsslid
eller oxidation er en helt anden sag, som afhænger af ufatteligt mange
parametre.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-08-07 18:57

Preben wrote:
> Derfor mener jeg det er svært at afgøre, hvad der slider mest på
> kortet! En god softwareimplementation af filsletninger kan være
> mindre skadelig end en dårlig formateringsimplementation!

Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at argumentere for den del,
når jeg to gange har erklæret mig enig med dig?

> [...]
> internt" inden kortets stik fysisk set er ødelagt af
> ind-/udtagningsslid eller oxidation er en helt anden sag, som

Og jeg har lavet en - mener jeg - konservativ overslagsberegning over
dette. En implikation af det overslag er at nutidige kort kan klare en
voldsom mængde skrivninger, relativt til det forbrugsmønster der er ved
et digitalkamera. Hvis du mener der er fejl i min metodik ved den del,
må du meget gerne påpege hvor du mener jeg har overset noget.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-08-07 19:08

Toke Eskildsen wrote:
> Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at argumentere for den
> del, når jeg to gange har erklæret mig enig med dig?

For at uddybe: Med mit overslag er jeg ligeglad med om den ene
sletningsmetode tager 10 eller 10000 gange flere skrivninger en den
anden. Med fordeling af skrivningerne over forskellige fysiske enheder,
kan nutidens kort sagtens klare det.

Det eneste der rigtig kan rykke i den retning er en low-level format,
hvor samtlige bits røres. Det ville nedsætte kortets levetid til noget
i omegnen af 200 * 50.000 = 1 million billeder og selv det er
væsentligt udenfor normalen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-08-07 19:31

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> levetid til noget i omegnen af 200 * 50.000 = 1 million billeder
> og selv det er væsentligt udenfor normalen.

Suk... Jeg skal vist have skolepengene tilbage. 200 * 50.000 = 10
millioner.

Tilsvarende skal mit tidligere overslag nedjusteres til henholdsvis
19,5 millioner og 19 millioner. Ikke at det gør det store - mon ikke
det stadig er en fair antagelse at sige at alt over et par hundrede
tusinde billeder med det samme kort er forbeholdt en fåtal af personer?

Fra : Preben

Dato : 02-08-07 21:17

Toke Eskildsen skrev:

> Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at argumentere for den del,
> når jeg to gange har erklæret mig enig med dig?

Fordi jeg troede du mente du var uenig med mig i det, selvom du skrev du
var enig. Simpelthen fordi det kun var "hvor meget betydning det reelt
set har" du åbenbart var uenig i.

Jeg havde ikke lige forstået dig korrekt. Men at det i praksis ikke
betyder en hat hvad man gør og om man så formaterer flere gange hvad
angår brug i kamera har du evig ret i.
Det var bare ikke _kun_ det jeg mente med "den reelle betydning". Det
var sådan mere generelt set for brug af flash til andet end bare kamera.
Men det er naturligvis off topic i denne gruppe - min fejl!

> [...]
> et digitalkamera. Hvis du mener der er fejl i min metodik ved den del,
> må du meget gerne påpege hvor du mener jeg har overset noget.

Uha - den beregning har jeg slet ikke noget at sige imod. Jeg har ikke
regnet efter, men bare min sunde fornuft siger mig at det til
kamera-brug er fuldstændig uden betydning med metoden man benytter.

Så alt i alt er vi åbenbart bare utroligt enige

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-08-07 22:08

Preben wrote:
> [...]
> Det var sådan mere generelt set for brug af flash til andet end
> bare kamera. Men det er naturligvis off topic i denne gruppe - min

Du har ret i at det er off-topic. Jeg er nu også ret interesseret i
anden brug - specielt ved harddiskerstatninger. Det bliver meget
spændende at se om de holder hvad de lover på det område.

> Så alt i alt er vi åbenbart bare utroligt enige

He he, glimrende. Alle er glade.

Fra : Per

Dato : 31-07-07 13:57

> [...]
> PC'en, så kan man ikke være sikker på at kameraet kan bruge kortet.
> Det var dog mest et problem før i tiden.

I nogle tilfælde er det stik modsat. Min 5D'er kan ikke formattere mere end
8GB, så mit hvis jeg vil formattere mit12GB kort skal det foregå vha.
specielt program på PC.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-07 14:14

Per <ihate@spam.com> wrote:

> I nogle tilfælde er det stik modsat. Min 5D'er kan ikke formattere mere end
> 8GB, så mit hvis jeg vil formattere mit12GB kort skal det foregå vha.
> specielt program på PC.

uh, det havde jeg ikke nerver til ... 12GB ...

/thomas

Fra : Per

Dato : 02-08-07 13:00

> uh, det havde jeg ikke nerver til ... 12GB ...
>

> /thomas

Hvorfor dog ikke? Jeg har en harddisk jeg kan køre backup på. Jeg gider ikke
rende og skifte kort hver gang jeg har taget 140 billeder.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-08-07 13:22

Per <ihate@spam.com> wrote:

> Hvorfor dog ikke? Jeg har en harddisk jeg kan køre backup på. Jeg gider ikke
> rende og skifte kort hver gang jeg har taget 140 billeder.

Fordi _hvis_ eller rettere dit kort stryger, falder i vandet etc. så er
det 12GB billeder du mister. Jeg kan bedre leve med at miste 1GB. Og jeg
har ikke noget imod at skifte kort.

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 14:43

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message

[8<8<8<]
> I nogle tilfælde er det stik modsat. Min 5D'er kan ikke formattere mere
> end 8GB, så mit hvis jeg vil formattere mit12GB kort skal det foregå vha.
> specielt program på PC.

Kan det passe ?
Kører du med nyeste firmware ?

Jeg _ved_ at 30D med nyeste firmware kan formatere 12GB uden problemer, men
at den vist havde problemer med lidt ældre firmware.
Jeg ville ikke blive overrasket hvis 5D og 30D deler software mht.
filhåndtering.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 02-08-07 12:59

> Kan det passe ?

Nej jeg skrev det bare for at lyve?!?

> Kører du med nyeste firmware ?

Ja naturligvis.

> [...]
> men at den vist havde problemer med lidt ældre firmware.
> Jeg ville ikke blive overrasket hvis 5D og 30D deler software mht.

Nu er det ikke kun mig der har dette problem. Der er flere indlæg om det på
dprewiev.com forum. Men ja det er underligt at Canon ikke udgiver en ny
firmware.

Fra : P. Rongsted

Dato : 01-08-07 10:39

On Tue, 31 Jul 2007 14:57:29 +0200, "Per" <ihate@spam.com> wrote:

>I nogle tilfælde er det stik modsat. Min 5D'er kan ikke formattere mere end
>8GB, så mit hvis jeg vil formattere mit12GB kort skal det foregå vha.
>specielt program på PC.

Så køb et moderne kamera

Peter

Fra : Per

Dato : 02-08-07 12:57

> Så køb et moderne kamera

Lol ja hvis der ellers var andet der kunne matche kvaliteten ;P

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 12:27

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> At formattere kortet er en eksplicit handling, som nogen anbefaler at
> udføre. Dermed er det anbefalerne der skal redegøre for hvorfor de
> finder det nødvending.

Bestemt - derfor skrev jeg "det vist mest er overtro".

[8<8<8<]

Jeps.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 12:33

"AON" <oz3aap@tele2.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Hvor har du det fra ?

Hvilket ?
At jeg formatterer når jeg har tømt kortet ? Sådan gør jeg bare. Overtroen
går på at så er kortet ihvertfald formateret som kameraet gør - så må det
også kunne forstå det.
At det er overtro ? Formateringen sletter ikke hele kortet med skriver bare
FAT tabellerne. Det samme sker når man sletter filerne.
Når man sletter filerne på kameraet fjernes biblioteksstrukturen ikke - det
gør den når man formatterer.
Hvis der var alvorlige fejl i kameraernes filsystem implementering, så ville
det nok blive afsløret - givet det store antal brugere.

> Men hvis man altid har gjort det og der aldrig har været problemer, så er
> der vel ikke noget galt i at formatere i kamera

Nej - netop.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 31-07-07 08:28

> Hvad gør I andre?
>
> --

Du kan jo købe en lille harddisk med indbygget kortlæser, så kan du jævnligt
tage backup af kortene undervejs. Personligt bruger jeg et 12GB Sandisk kort
og har så et 2GB kort til at bruge mens jeg tager backup af kortet.

Alternativt må du købe en 1D serie eller lign. hvor du kan have to memory
kort i.

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-07-07 08:56

> [...]
> macbook på stedet så jeg kan se billederne med det samme. På samme måde
> kan jeg se om kortene lige pludselig ikke vil lege med mere.

Lad være med at gå i coma over den historie. Flashkort er ganske sikre. Jeg
har aldrig mistet billeder selvom jeg har haft HD crash. Når jeg tømmer
kortet sker det nu via Lightroom, som under import samtidig tager en backup
til en ekstern HD. Derefter formaterer jeg kortet i kameraet.
Mvh,
Hans

Fra : P. Rongsted

Dato : 31-07-07 11:03

On Mon, 30 Jul 2007 21:52:10 +0200, Thomas Schreiber <www.macfly.dk>
wrote:

> [...]
>min macbook på stedet så jeg kan se billederne med det samme. På samme
>måde kan jeg se om kortene lige pludselig ikke vil lege med mere.

Jeg skifter kort ofte - men pas på ikke at genbruge kortne. Jeg har
endnu ikke haft problemer med tabte billeder på memorykort.

Det er også en god ide med et lysstærkt objektiv til billederne i
kirken. Det er præsten der bestemmer hvornår deer må tages billeder,
så talt med præsten før de går igang.

Nogle gange har jeg haft en bærbar med - så kan man også vise nogle
billeder frem under festen.

Og endelig hav altid backup udstyr med. Jeg bruger normalt to
kameraer. Et med en 17-35 optik og et med en 70-200. I tasken er et 3.
hus som backup.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-07 18:00

wrote:

>Hvad gør I andre?

Flere kort på 1 GB, og skift dem rundt en gang imellem.
Jeg har aldrig oplevet at der går lort i flere kort på samme tid.

/Alex