Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opladelige batterier
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 30-07-07 14:57

Fornyligt kunne mine gamle batterier ikke klare mere , og jeg købte 4
nye AA halvanden volt . Jeg beholdt min gamle batterilader .

Men mine nye 4 batterier kan åbenbart kun oplades delvis ---- de er
lige så sløve som dem jeg skiftede selvom de skulle være 2000 Ma. hvor
de gamle vist var 1200 Ma. Kan det være batteri laderen der skal
"passe" til batterierne eller kan det være dårlige batterier ?

Fra : E.M.

Dato : 30-07-07 15:09

[...]

Er du sikker på at laderen er beregnet til den type batterier du har købt?
hvis det er en meget gammel lader, er den sikkert beregnet til ni-cd
batterier, de nye er nok ni-mh, de kræver en anden type lader.

Nye batterier skal "motioneres" dvs. lades og aflades nogle gange før de når
op på fuld kapacitet.

Mvh. E.M.

Fra : Børge Larsen

Dato : 30-07-07 18:07

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> batterier, de nye er nok ni-mh, de kræver en anden type lader.
>
> Nye batterier skal "motioneres" dvs. lades og aflades nogle gange før de

Oladelige NICA og NIMH er på 1,2V og ikke 1,5V som nogen fejlagtigt tror
(fuldt opladet kan de godt vise 1,4V, men den nominelle spænding er 1,2V pr
celle.
Det er ikke nædvendigt at motionere NIMH cellerne, ligesom de gerne mås
sjatlades.
Hvad yder din lader?? det kna jo godt være at den skal lade i rigtig mange
timer før cellerne kommer op på fuld spænding.

Børge

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 30-07-07 15:46

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej
Nogle opladere er indrettet sådan at der skal skiftes imellem 2,4v og 4.8v
på en lille knap. Hvis du har ladet 4 stk. på 2,4v knappen er der ikke meget
liv i dem.
Hilsen Flemming Aagaard

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 30-07-07 15:49

On Jul 30, 4:09 pm, "E.M." <e...@dbmail.dk> wrote:
> [...]
> batterier, de nye er nok ni-mh, de kræver en anden type lader.
>
> Nye batterier skal "motioneres" dvs. lades og aflades nogle gange før de når

Eh --- jo jeg er rimelig sikker på at det er samme type , det er
almindelige opladelige begge typer -------- men jeg to fejl lige før,
de er begge 2000 Ma. og derfor burde den gamle lader vel kunne klare
de nye også ?
Der er en knap på laderen til at skifte mellem nikkel cadmium og
andre , men det gør ingen forskel i hvilken stilling den står.
Og jo jeg har opladt og afladt dem en del gange ----- ikonet i
kameraet viser fuldt opladet når de er det, men meget hurtigt viser
den halvt opladt ; kameraet er et "billigt" 6 Mp Samsung med plads til
2 AA batterier, og til at starte med var det meget batteri økonomisk
men ikke mere ,med de nye batterier som er dem der sælges i Iso under
navnet "Energizer" .
Jeg var lige ved at købe en lader incl. 4 batterier men nøjes med at
købe 4 batterier fordi jeg mente at den gamle lader burde passe til de
nye batterier , men nej de nye er lige så sløve som de 2 år gamle
gamle batterier.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 30-07-07 15:59

On Jul 30, 4:45 pm, "Flemming Aagaard" <samle...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> på en lille knap. Hvis du har ladet 4 stk. på 2,4v knappen er der ikke meget

Tak for svaret --- jeg vil så prøve begge indstillinger igen og
aflade bagefter. Desværre står der blot "A" og "B" på knappen og
brugsanvisningen har jeg ikke mere :((

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 30-07-07 21:07

On Jul 30, 7:06 pm, "Børge Larsen" <bl...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Hvad yder din lader?? det kna jo godt være at den skal lade i rigtig mange
> timer før cellerne kommer op på fuld spænding.

På AA lades der med 2 X 2.8 Volt med et output på ml. 294 og 320 mA.
dvs. 0.896 VA

Der må altså lades paralellt på to gange to batterier ad hver 2000
mA.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 21:37

Som udgangspunkt kan du ikke bruge din oplader hvis den er længere om at
oplade batterierne end ca. 5-6 timer. Den type ladere som tager fx. 12 timer
eller længere er uanvendelig til moderne NIMH batterier. Ladestrømmen er
simpelthen så lav at dine batterier aldrig kommer op på fuld styrke. Hvis
ladestrømmen er meget under 500mA så er tiden kommet til at udskifte
opladeren med en moderne type.

Sørg for at købe en oplader som er styret af en micro processor således at
den selv slår fra når batterierne er opladet (delta V eller delta T
styring). Med en sådan kan du "klatlade" batterierne uden problemer. Sørg
også at anvende dine batterier sammen i "par", både under opladning og i
kameraet.

Forsøg desuden at finde en lader der ikke lader "parvis", men som lader hver
enkelt celle med separat ladestrøm og separat monitorering. Det er ikke en
kæmpe katastrofe hvis laderen kun kan oplade "par", men så er du tvunget til
at mærke alle batterierne og anvende dem sammen.

Mvh.
A.

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 31-07-07 11:14

[...]

Hej.

Et godt tip jeg har brugt en del gange, det er når batterierne ser ud til at
de ikke holder strømmen, de lægges i en plastpost og så i fryseren et døgn,
derefter optøs de ved stue temperatur, derefter oplades de igen, det har
redet en del af mine batterier.

Kurt J.
Odense

Fra : Skeptikeren

Dato : 31-07-07 14:51

On Tue, 31 Jul 2007 12:13:56 +0200, "Kurt E. Jensen" <kurtj@galnet.dk>
wrote:

> [...]
>derefter optøs de ved stue temperatur, derefter oplades de igen, det har

Er der en fornuftig forklaring på det fænomen??

have a nice day
--- sk ---

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 31-07-07 11:21

On Jul 30, 10:37 pm, "Truntes Mor" <skriv email adressen her> wrote:
> [...]
> kæmpe katastrofe hvis laderen kun kan oplade "par", men så er du tvunget til
> at mærke alle batterierne og anvende dem sammen.

Tak --- igår lige efter jeg havde læst de sidste par svar, satte jeg
alle 4 i laderen igen og vupti, tændte den røde lampe ,den der angiver
at der stadig lades -------- lige inden var den grønne diode
tændt ,den der indikerer at batterierne er fuldt opladet.
Jegundrede mig en smule men --- måske er laderen "ur styret" det tyder
det vel på når den ligesom starter forfra efter den er taget ud af
stikket ?
Senere --- et par timer senere --- mærker jeg så efter om batterierne
ef varme og denne gang er de temmeligt varme, hvilket de ikke plejer
at være ,normalt er de blot smålune under opladning, så håbet stiger.

Men du har nok ret i at det vil være en ide at kigge efter en ny
lader, fordi jeg har netop prøvet at slukke for laderen som idag viser
grønt lys og da jeg sætter den i er lyset nu rødt, definitive et ur af
en slags og ikke måling på ladestrrømmen. ---- Tak iøvrigt for
oplysning om sjatladning, det troede jeg var forbudt.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 31-07-07 11:33

On Jul 31, 12:13 pm, "Kurt E. Jensen" <ku...@galnet.dk> wrote:
> [...]
> derefter optøs de ved stue temperatur, derefter oplades de igen, det har

Det vil jeg prøve.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 31-07-07 17:16

On Jul 31, 3:51 pm, Skeptikeren <skeptike...@privat.dk> wrote:

> Er der en fornuftig forklaring på det fænomen??
>
> have a nice day
> --- sk ---

Det behøver der jo ikke være, om det så overhovedet kan betale sig at
forsøge reperere på noget man vidste ville blive et problem . Jeg er
mere intereseret i at kunne bruge kameraet med den luxus det er at
have nye batterier så man overhovedet ikke behøver tænke på batteri
problemer. Det bedste vil nok være at få afleveret de gamle hvor de
nye er købt eller der hvor man faktisk Kan komme af med gamle
genopladelige batterier.
Teoretisk kunne det måske give lidt extra effekt hvis man stegte eller
frøs batteriet, men begge dele er ret irelevante, hvis alt man vil, er
at kunne knipse løs, uden at tænke på batteri.
Sådan noget skal bare virke, og det skal ikke være nødvendigt, at
blive mekaniker for at kunne fotografere .