Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV filter uden spøgelser
Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 29-07-07 01:15

Jeg har købt en gammel optik med en Pentax "Ghostless" UV-filter. Det
er krumt, ikke plant som andre filtre, men der er ingen synlig
fortegning. Er der nogen specielle fordele ved sådan et filter i
forhold til andre UV-filtre? Mvh. Henrik.

Fra :    ab©

Dato : 29-07-07 09:15

"Hans Henrik Pedersen" <dkw@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortegning. Er der nogen specielle fordele ved sådan et filter i
> forhold til andre UV-filtre? Mvh. Henrik.

Jeg har for mange år siden læst en artikel om, hvorfor de buede filtre var
at foretrække / de dyreste (til nogle vidvinkel-objektiver er det jo en
nødvendighed). Det var noget med en tro om, at de interne reflektioner
mellem filtret og frontglasset skulle blive minimeret, men man har sikkert
fundet ud af, at det ikke har nogen på sig, for nu ser man jo ingen buede
filtre.

ab©

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-07-07 10:31

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fundet ud af, at det ikke har nogen på sig, for nu ser man jo ingen buede

Til gengæld holder man UV-filtre langt væk fra f.eks Nikons AF-S 17-35/2,8
IF ED, hvis ikke man vil leve med ghosting.
Så der kunne et buet UV filter måske være løsningen!.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-07-07 10:56

ab© wrote:
> [...]
> minimeret, men man har sikkert fundet ud af, at det ikke har nogen på
> sig, for nu ser man jo ingen buede filtre.

De sælgere som sælger filtre til os (hoya og B&W) påstår, at man med deres
dobbelt coatede filtre undgår ghosting / spøgelseseffekten. Ved ikke om det
passer.. :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-08-07 20:20

"Hans Henrik Pedersen" <dkw@forum.dk> wrote in message
> [...]
> er krumt, ikke plant som andre filtre, men der er ingen synlig
> fortegning. Er der nogen specielle fordele ved sådan et filter i

Det gør ud på at reflektionerne sendes uden for filmen/sensoren.
Alle Canon's store teler (300/2.8L IS og større) har sådan et buet
beskyttelses-filter.

Man kan se mere om det på
http://software.canon-europe.com/files/documents/EF_Lens_Work_Book_7_EN.pdf
side 133