Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotoalbum til pc
Fra : Janus Olsen

Dato : 25-07-07 21:34

Jeg har gennem årene samlet nogle tusinde billeder og er ved at have behov
for at organisere dem ordentligt.
Jeg har ikke behov for at få dem online til bred beskuelse. Det er bare
væsentligt at kunne få dem organiseret på en overskuelig måde med gode
søgemuligheder lokalt.

Jeg brugte først "photo gallery" som er med i vista. Det er egentlig godt,
og særligt positivt er det at tags gemmes i selve billedfilen og ikke i en
programspecifik database. Jeg vil imidlertid skifte fra vista igen
(driverproblemer) og skal finde noget andet.
Googles Picasa ser fint ud, men giver tilsyneladende ikke mulighed for tags
og den organisering af bilelder, man kan lave, den gemmes i en database. Det
er jeg ikke vild med, da jeg nødigt vil låses til et specifikt program i al
fremtid.

Jeg har kigget på et udvalg af andre programmer, men har ikke lige fundet
endre end vistas som putter tags i selve billedet og som i det hele tdaget
give rmulighed for tags.

Kan nogle anbefale et system der
Giver mulighed for at tilknytte en mængde søgeord til de enkelte billeder
Lagrer ens annotations direkte i billedet
Har god søgefunktionalitet
?

På forhånd tak for alle hints

Fra : Morten

Dato : 26-07-07 19:36

Janus Olsen wrote:
> [...]
> Giver mulighed for at tilknytte en mængde søgeord til de enkelte billeder
> Lagrer ens annotations direkte i billedet

Der er mange programmer der gemmer metadata (søgeord) direkte i
billedfilen. Det du skal søge på er IPTC, som er standarden for den
slags.http://www.camerabits.com/
De to mest kendte programmer er nok PhotoMechanic, som nærmest har sat
standarden og bruges af mange avis redaktioner, og så iViewMediaPro som
efterhånden har indhentet/overhalet photo mechanic.

Personligt foretrækker jeg iView MediaPro, men du kan helt sikkert finde
udemærkede gratis alternativer hvis du søger på IPTC i google...

Her er et godt sted at starte når det gælder info om foto katalogisering
metadata, IPTC, og software til samme: http://www.controlledvocabulary.com/

Om IPTC: http://www.controlledvocabulary.com/imagedatabases/iptc_naa.html

Liste over både foto katalog software og foto metadata redigerings
software: http://www.controlledvocabulary.com/imagedatabases/programs.html

--
Morten O