Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit første SLR kamera.
Fra : Henrik

Dato : 21-07-07 13:22

Hej NGer.

Står og overvejer at købet mit første SLR kamera, vi har i mange år
lade os nøje med Cannons udemærket IXUS 400/750 men nu skal vi ud på en
tur der tager os forbi Tibet etc.

Så hvis vi vil have dybde på må vi nok kaste nogle penge efter et godt
kamera, som suplement til Ixusérne men hvad skal det vær, vil gerne
købe lokalt og støtte butikken, så den ikke en dag må lukke..

De køre med tre tilbud, de to af dem ligner meget hinanden med enkelte
undtagelser, men hvad er godt og hvad er lige lidt bedre?

1: Canon EOS 400D m EF-S 18-55 mm   6.499,-
2: Nikon D40 m AF-S DX 18-55 mm      4.999,-
3. Nikon D80 m AF-S DX ED 18-135 mm    8.999,-

Det sidste er lige i overkanten, overvejer at købe D40 og så kaste de
sparet penge efter en zoom linse..

Hvad siger i erfaringer søge.

Hilsen Henrik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-07-07 13:30

"Henrik"
> [...]
> 3. Nikon D80 m AF-S DX ED 18-135 mm 8.999,-
>
> Det sidste er lige i overkanten, overvejer at købe D40 og så kaste de sparet penge efter

Mon ikke de også har eller kan skaffe Pentax K10D
eller K100D super - den første vil jeg anbefale men
nok på grænsen prismæssigt, men hold den i hånden
og bliv overbevist.

Ellers sælger Thomas sin d70'er for en fornuftig pris,
det ku' være et sted at starte..-max-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-07-07 13:43

Henrik skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Står og overvejer at købet mit første SLR kamera,

Kig i news:dk.fritid.foto.indkoeb hvor den slags spørgsmål hører
hjemme - der er lignende spørgsmål stillet jævnligt.

Men generelt kan man sige at alle DSLR kan "det de skal" - så det
er mest op til dig selv hvad du føler ligger bedst i hånden
m.v....

Kig evt også på Sony, Olympus og Pentax - fordi der er flest, der
bruger Canon og Nikon, så er de ikke nødvendigvis det bedste valg
til dig - jeg valgte f.x. Sony efter at have prøvet et par Canon
modeller - i dag ville jeg nok kigge seriøst på Pentax, hvis jeg
skulle købe nu og ikke havde et antal objektiver, der skulle
genbruges.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : AON

Dato : 21-07-07 13:50

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3. Nikon D80 m AF-S DX ED 18-135 mm 8.999,-
>
> Det sidste er lige i overkanten, overvejer at købe D40 og så kaste de

Hvis 9000 er lige i overkanten så lad slr ligge og købe et godt kompakt
kamera med 12x zoom
og der er mange mærker at vælge imellem !

aon

Fra : Jakob

Dato : 21-07-07 18:29

In article <Dhnoi.34$vp1.0@news.get2net.dk>, oz3aap@tele2.dk says...
> Hvis 9000 er lige i overkanten så lad slr ligge og købe et godt kompakt
> kamera med 12x zoom

Det er da noget gedigent sludder, hvad baserer du det på ? Det giver jo
ingen mening det udsagn.

Hvis spørgerens behov er topklasse i lange brændvidder så ja, men ellers
er det simpelthen noget vrøvl og direkte vildledende.

Jakob

Fra : Henrik

Dato : 21-07-07 18:38

On 2007-07-21 19:29:17 +0200, Jakob <nono@ni.invalid> said:

> [...]
> ers
> er det simpelthen noget vrøvl og direkte vildledende.

Hej Jacob.

Kan du ikke lige give mig lidt info, var nemlig begyndt også at kigge
lidt på Canons S5 IS.

Mit behov er som følger.

Har de sidste mange år haft et Ixus 400 min kæreste har et Ixus 750.
Nu har mit 400 åndet ud, og vi skal afsted på rejse til
Kina/Tibet/Nepal, her forventer jeg selvfølgelig smukke senerier af
sletter og bjerge, dem vil jeg gerne forevige bedst muligt, dog er jeg
ikke klar til at betale 9K for et kamera. Da jeg godt kunne formode at
hvis det er for stort, så ender det på hylden hjemme sammen med andre
ting. Så det skal være kompakt, uden at være for kompakt. Hvis det jeg
skriver giver fornuft

Henrik

Fra : AON

Dato : 22-07-07 09:15

"Jakob" <nono@ni.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kamera med 12x zoom

Det er da noget gedigent sludder, hvad baserer du det på ? Det giver jo

At man hurtigt kommer til 9000 med hus som han skriver "er lige i
overkanten", hvis glasset bare skal være nogenlunde !
Hvorfor vil du anbefale ham et slr, jeg har erfaring med at man hurtigt har
brug for tele og så lige noget vidvinkel !
D40 kit med 70-300 VR så er vi nok på de 9000 som er i overkanten sikkert
det samme i Canon og Pentax m.m !

Hvis spørgerens behov er topklasse i lange brændvidder så ja, men ellers
er det simpelthen noget vrøvl og direkte vildledende.

Har du erfaring med P&S kameraer siden du kan udtale at det er noget sludder
jeg siger ?
Mere vigtigt er vel spørgerens behov og muligheder, til at det er smart at
have et spejlrefleks liggende på hylden !

aon

Fra : Jakob

Dato : 22-07-07 16:33

In article <VlEoi.7$yQ5.6@news.get2net.dk>, oz3aap@tele2.dk says...
> [...]
> Mere vigtigt er vel spørgerens behov og muligheder, til at det er smart at
> have et spejlrefleks liggende på hylden !

Jeg har nok erfaring med Dslr og digicam til at vide at for 9000 kr kan
du sagtens få høj kvalitet. Eneste undtagelse er hvis du har brug for
lange brændvidder som jeg skrev.

Det omtalte D40 giver rigtigt rigtig god kvalitet, og den medfølgende
kitlinse skulle være ganske glimrende. SÅ kan han købe en 70-300 VR i
tyskland og er rigtigt godt kørende.

Jeg går ud fra at han efterspørger råd om dslr fordi det er det han vil
have. Hvis han køber brugt kan man komme rigtigt rigtigt langt for 9000
kr.

Mht støj og fornemmelse af motivet i søgeren er der ingen digicams der
kommer på højde med dslr. De færreste om nogen kan følge med,
hastighedsmæssigt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 21-07-07 15:00

"Nikon D40 m AF-S DX 18-55 mm 4.999,-"

Hvis du har planer om flere objektiver, vil jeg fraråde D40. Det har ikke
fokusmotor i huset og det medfører dine objektiver bliver dyre...

Pentax K100D (og K10D) har billedestabilisator i huset. Og priserne starter
ved ca. 4200,- incl. kit 18-55mm. Det synes jeg er et langt bedre tilbud.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik

Dato : 21-07-07 15:54

On 2007-07-21 15:59:49 +0200, "Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> said:

> [...]
> ved ca. 4200,- incl. kit 18-55mm. Det synes jeg er et langt bedre tilbud.

Hej Henrik

Tak for rådet, jeg ved ikke om jeg senere vil købe flere objektiver,
men det er ikke usandsynlig, da 18-55 mm vel er lige lidt nok når man
skal ud på de store vider? Jeg vil tage et kig på den nævnte model, og
se hvad min pusher sælger det for.

Hilsen Henrik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-07-07 18:46

> [...]
> når man skal ud på de store vider? Jeg vil tage et kig på den
> nævnte
> model, og se hvad min pusher sælger det for.

Samtidig kan du kigge lidt på Sony Alpha 100

Der får du hus + 2 objektiver for under 7000 kr

Ikke at det er hverken bedre eller dårligere end de andre, men
der har du også IS (billedstabilisator) indbygget i huset og der
en indbygget funktion, der renser spejlet for støv og kan ellers
det samme og ligeså godt som de øvrige i denne klasse......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : ksk

Dato : 21-07-07 23:34

> [...]
> også IS (billedstabilisator) indbygget i huset og der

> en indbygget funktion, der renser spejlet for støv og kan ellers

skidt med spejlet det er på sensor vi vil ha det væk...

> det samme og ligeså godt som de øvrige i denne klasse......
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=225841
>
> Jan

dit indlæg er OT al links til EDB pris bør holdes i foto.indkøb . men pyt
det plejer du jo aldrig brokke dig over )

KsK

Fra : emj

Dato : 22-07-07 07:40

Henrik skrev:

>1: Canon EOS 400D m EF-S 18-55 mm   6.499,-
>2: Nikon D40 m AF-S DX 18-55 mm      4.999,-
>3. Nikon D80 m AF-S DX ED 18-135 mm    8.999,-

Ikke at forglemme den nye Olympus E-510, som også holder sig under
7.000 kr med 2 objektiver. (kr.6779 -
http://www.godigital.dk/dk/?menu=9&visKat=1&brand=19 )
Billedstabilisering og automatisk rens af billedsensor, somt mulighed
for liveview, hvis man ønsker det.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Ole Christiansen

Dato : 22-07-07 07:51

> [...]
> 3. Nikon D80 m AF-S DX ED 18-135 mm 8.999,-
>
> Det sidste er lige i overkanten, overvejer at købe D40 og så kaste de

Til oplysning kan du få et D80-kit til 7.999. Det har jeg selv købt hos
Bingo-foto.
Det kan nok også fås andre steder til den pris.

--
/Ole

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 22-07-07 11:50

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 22-07-07 11:51

> [...]
> Bingo-foto.
> Det kan nok også fås andre steder til den pris.

Gad vide hvor mange film med fremkaldelse man kan få for ca 6000 kr?

Per

Fra : Henrik

Dato : 22-07-07 12:14

On 2007-07-22 12:50:47 +0200, "den rigtige fotograf"

Hej Per.

Jeg forstår ikke lige den kommentar

Henrik

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-07-07 12:27

On Sun, 22 Jul 2007 12:50:47 +0200, "den rigtige fotograf"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>Gad vide hvor mange film med fremkaldelse man kan få for ca 6000 kr?

Er det ikke lidt lige meget hvis man ikke har et kamera som man kan
stoppe filmen i?

Ellers vel.. 75 kr for fremkaldelse + 40 kr for film = 115 kr. 50-60
film cirka. Og så lige lidt ekstra hvis du vil ha' dem på CD også.

Jeg ville gå den anden vej... Det digitale kamera og så bare fyre løs
og derefter udvælge og få fremkaldt de billeder der blev gode.

** Lars

Fra : Michael

Dato : 22-07-07 11:23

Jeg skal også købe mit første DSLR til en rundrejse i Thailand, og jeg køber
Pentax K100 D og Sigma 18-200 samlet pris små 7000 kr.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-07 12:11

"Michael"
> Jeg skal også købe mit første DSLR til en rundrejse i Thailand, og jeg køber Pentax K100
> D og Sigma 18-200 samlet pris små 7000 kr.

Husk nu der er kommet en NY udgave af K100D,
med regn beskyttelse og vidst andre små forbedringer
...-max-

Fra : Henrik

Dato : 22-07-07 12:18

On 2007-07-22 13:11:04 +0200, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> said:

> "Michael"
>
> Husk nu der er kommet en NY udgave af K100D,
> med regn beskyttelse og vidst andre små forbedringer
> ..-max-

Ja så lige at det "kun" er 6.1 mp K10D kan man så "få" med 18-55 for
6.795,-i Kamera huset, men har svært ved at bedømme om det er en god
pris? 18-55 mm hvordan er den som all round linse??

Går ellers efter noget i omr 18-135+ Hilsen Henrik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-07 12:41

"Henrik"
o\)-max-"

> [...]
> all round linse??
>
> Går ellers efter noget i omr 18-135+ Hilsen Henrik

6mp er rigeligt til det meste, men har du klejnerne så er k10d en del
større og mere bruger venligt. Den er dyr, men 16-50 er på trapperne
den ville jeg snuppe, en herlig brændvidde og naturligvis bl.2,8, men tjek
priser på huset her.... -max-
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=394718

Fra : Jakob

Dato : 22-07-07 16:37

In article <46a33b2e$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> k nu der er kommet en NY udgave af K100D,
> med regn beskyttelse og vidst andre små forbedringer

Sorry max, men det med regn beskyttelse er vist en and, det er kun K10D
der er vejrforseglet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-07 16:46

"Jakob"
says...
> [...]
> med regn beskyttelse og vidst andre små forbedringer

Sorry max, men det med regn beskyttelse er vist en and, det er kun K10D

Lol - den ramte jeg da helt skævt )-max-
http://www.dpreview.com/news/0706/07062801pentaxk100dsuper.asp