Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
memorycard
Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 18:38

Hej i fotogruppen

Hvordan er det med CF kort - kan man bruge det samme kort i forskellige
kameraer, eller skal man helt undgå det.

Mvh. Vibeke

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-07-07 19:21

Vibeke wrote:
> Hej i fotogruppen
>
> Hvordan er det med CF kort - kan man bruge det samme kort i forskellige
> kameraer, eller skal man helt undgå det.

Ingen problemer, bare Du formatterer det i kameraet, inden Du skyder.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 19:40

> Ingen problemer, bare Du formatterer det i kameraet, inden Du skyder.
>
> Bo //

- tak for svar - og det SKAL formateres i kameraet - når kortenet bruges til
flere kameraer, eller hvordan er det. Jeg spørger fordi jeg plejer at
formateret mine kort i kortlæseren på computeren .

Mvh. Vibeke

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-07-07 20:17

Vibeke wrote:

> - tak for svar - og det SKAL formateres i kameraet - når kortenet bruges til
> flere kameraer, eller hvordan er det. Jeg spørger fordi jeg plejer at
> formateret mine kort i kortlæseren på computeren .

Nu fik Du provokeret mig til at undersøge det nærmere med de to
Nikon'er, jeg har. Hvordan andre kameraer holder styr på filer kan jeg
af gode grunde IKKE svare på.

Jeg formatterede kortet i PC'en og satte det i et D200 hus og skød et
par billeder. Så flyttede jeg kortet til noget helt andet udstyr og
gemte nogle log filer fra et måleinstrument. Herefter kortet over i D2X,
hvor jeg skød nogle billeder. Jeg kunne selvfølgelig kigge billeder, men
kun dem fra det kamera, jeg havde skudt med.

Kortet tilbage til D200 og kigge billeder og skyde lidt mere, og en gang
til i det andet kamera og skyde. På PC'en kan jeg se at kameraerne
opretter hver sin folder og gemmer billeder i, og at de tilsyreladende
ikke bliver forstyrret af, at der er foldere med andre data på kortet.

Men man skal selv holde styr på det, når man lægger data over på computeren.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 20:49

--

1000 tak - jeg ville lige være helt sikker på at jeg ikke lavede ulykker ved
at låne et kort ud.

Mvh. Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-07 21:17

"Vibeke" skrev i en meddelelse

> 1000 tak - jeg ville lige være helt sikker på at jeg ikke lavede ulykker
> ved at låne et kort ud.
>
> Mvh. Vibeke
Det vil jo nok være mest sikkert at tømme kortet inden du låner det ud, og
formatere det i dit eget kamera når du får det retur.

--
mvh kajo

Fra : Hans

Dato : 03-07-07 22:07

"kajo" <( - - - )> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det vil jo nok være mest sikkert at tømme kortet inden du låner det ud, og
> formatere det i dit eget kamera når du får det retur.

Det er også en god ide at tømme det lånte kort, inden det ryger tilbage.
Visse Canon-kameraer (og muligvis andre) har en mærkelig algoritme til
billednummerering, så man risikerer at slå nummerrækken i stykker, hvis det
fremmede kamera har anvendt et 'for højt' nummer.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-07 22:36

> [...]
> algoritme til billednummerering, så man risikerer at slå nummerrækken
> i stykker, hvis det fremmede kamera har anvendt et 'for højt' nummer.

Det bliver ved nulstillet ved manglende strøm. Er batterierne ude af mit
canon S2 længere tid, så nulstiller den nummeringen, men starter forfra
samme sted, hvis der er billeder på kortet. Er der ingen billeder, starter
den igen ved 00.

Men kun hvis strømmen har været væk en given tid. Jeg gætter på ca ti
minutter eller deromkring.

Claus