Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optik - Linser
Fra : Jørgen

Dato : 24-06-07 11:51

Der er to måder at beskrive en samlelinses styrke på.
Enten på dioptritallet (Det gør man med briller)
Eller på graden af forstørrelse. (Det gør man med en lup)

F.eks sidder jeg her med en lup, der er betegnet 1,75 (3 dioptrier)

Der må være en eller anden omsætningsfaktor.
Hvordan ser den formel ud?

Jørgen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-07 13:36

On 2007-06-24, Jørgen <skjelm@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> F.eks sidder jeg her med en lup, der er betegnet 1,75 (3 dioptrier)
>
> Der må være en eller anden omsætningsfaktor.

Objektivlængde i mm / 50mm = forstørrelsen.

A dioptre, or diopter, is a unit of measurement of the optical power
of a lens or curved mirror, which is equal to the reciprocal of the focal
length measured in metres (that is, 1/metres). For example, a 3 dioptre
lens brings parallel rays of light to focus at 1/3 metre.

Så som du kan se, så betyder 3 dioptrier at lyset fokuseres 33,3 cm
bag ved linsen.

Og som du kan se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnifying_glass

The magnifying power obtained in this condition is MP0 = 0.25 * phi + 1 where
phi is the optical power in dioptres, and the factor of 0.25 comes from
the assumed distance to the near point.

Eller med dine tal: 1,75 = 0,25 * 3 + 1 .

Fra : Jørgen

Dato : 24-06-07 15:52

En meget interessant og meget detaljeret forklaring..
Tak for den.
Jeg troede, det var bare "sådan lige", men det er mere kompliceret.
Tak
Jørgen

Fra : AS

Dato : 24-06-07 18:48

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povlhp.local> wrote in message

> [...]
> lens brings parallel rays of light to focus at 1/3 metre.
>
> Så som du kan se, så betyder 3 dioptrier at lyset fokuseres 33,3 cm

AFAICR det har jeg læst i skolen. Eller, det er bare jeg...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-07 19:43

Jørgen wrote:
> [...]
> Eller på graden af forstørrelse. (Det gør man med en lup)
>
> F.eks sidder jeg her med en lup, der er betegnet 1,75 (3 dioptrier)

Dioptri'er er det, man måler brilleglas i, og for den sags skyld
nærlinser, der skrues i filtergevindet. dioptrien er 1meter delt med
brændvidden:

http://www.nakskov-gym.dk/fysik/la/optik_sound_webmappe/optik_7.htm#optik_dioptri

Bo //