Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kopier af digitale billeder
Fra : TGJ

Dato : 21-06-07 20:35

Hej

Jeg har netop modtaget en bunke billeder, som jeg har bestilt hos Pixum
i Tyskland. Jeg havde hørt god omtale af Pixum, men jeg må sige, at jeg
er skuffet. Jeg har før forsøgt mig med kopier af mine digitale billeder
hos TDC, Japan Photo og andre steder, og hver gang er jeg rystet over,
så ringe kopierne er. De er uskarpe, farverne er helt i skoven og så
videre.

Når jeg derimod printer de samme billeder på min Canon Pixma 5200
printer, og jeg vel at mærke bruger en god papirkvalitet, bliver
billederne meget tæt på, hvad man kan forvente af en kopi efter
farvenegativ - flotte farver, knivskarpe og super detaljerede. Nå, men
så print da dine billeder selv, vil nogen sikkert sige. Ja, det kunne
jeg naturligvis gøre, men printeren bruger så meget blæk, at det bliver
_alt_ for dyrt at printe billederne fra ferieturen og lignende.

Er der nogen, som kan gi' mig en forklaring på, hvorfor det
tilsyneladende ikke kan lade sig gøre at få ordentlige kopier af sine
digitale billeder? Har fotolaboratorierne ikke grejet til det? Jeg har
set et par fotobøger fra TDC og Hofmann.es, og i disse bøger er
billederne da hæderlige. Det må da også kunne lade sig gøre at lave på
fotopapir.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : emj

Dato : 21-06-07 22:17

TGJ skrev:

> [...]
>hos TDC, Japan Photo og andre steder, og hver gang er jeg rystet over,
>så ringe kopierne er. De er uskarpe, farverne er helt i skoven og så

Det kunne jo være, at du sendte billeder af sted i for dårlig
kvalitet.
Hilsen emj

--
http://lamaguf.dk/

Fra : JH

Dato : 21-06-07 22:45

Jeg må sige at jeg har oplevet den samme ringe kvalitet som du har hos
rigtig mange forskellige fotofremkaldere, indtil jeg købte et
farvekalibreringsaggregat og sendte mine billeder til fremkaldelse uden at
firmaet skulle forstage digital optimering; det ændrede min opfattelse af
bl.a. pixum, hvor jeg efterfølgende kun har fået gode billeder retur, der er
meget tæt på det jeg ser på skærmen.
JH

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-06-07 23:11

JH wrote:
> [...]
> bl.a. pixum, hvor jeg efterfølgende kun har fået gode billeder retur, der er

Lyder interessant.

Hvad for et kalibreringsaggregat bruger du ?
Har selv overvejet et, men aner ikke hvad man skal købe.
Det er kun til hobby brug.

Hilsen Søren Reinke

Fra : JH

Dato : 22-06-07 20:08

Jeg bruger en Eye-One Display 2,den er lidt dyrere og kan varmt anbefales,
men det er mit indtryk, at selv billige enheder virker fint.
Hvis du får fremkaldt billeder af mere end blot familiefesten og evt bruger
efterfølgende billedbehandling, kan en sådan aggregat anbefales.
De er svære at finde brugt - jeg har set de billigste spyderenheder til
omkring $90 i USA, kender ikke prisen herhjemme.
JH

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-07 11:13

"TGJ"
> [...]
> billederne da hæderlige. Det må da også kunne lade sig gøre at lave på fotopapir.

Tjae - jeg har stik modsat erfaringer, fra stortset alle de laboratorier
jeg har brugt her og i "3. verdens" lande, fede farver og skarpe print,
til 50 øre stk. Bedst har været Fuji, men det er nok en smags sag.
Jeg printer ikke billeder selv, da det ikke er praktisk, det er absurt
dyrt og tidskrævende.. Hvorfor du får dårlige resultater, uhm mit gæt
er at du gør noget galt. Din maskine er kalibreret anderledes, du bruger
forkert farve rum, du lader måske laboratoriet optimere dine billeder,
etc etc. Men prøv at poste original filen og et foto af printet, så er det
nemmere at afgøre hvad der er gået galt. De maskiner laboratorierne
bruger koster i million klassen og bruger atate of the art software.
din printer koster et par tusinde, logisk set burde de kunne levere
mindst ligså god kvali ) men det er ligsom med mad, råvaren
skal være i orden.. -max-

Fra : TGJ

Dato : 22-06-07 21:15

-max- skrev:
> [...]
> din printer koster et par tusinde, logisk set burde de kunne levere
> mindst ligså god kvali ) men det er ligsom med mad, råvaren

Hej Max

Ja, naturligvis skal "råvarerne" være i orden, for at laboratorierne kan
levere varen. Det mener jeg nu også, de skal, for at min printer kan
levere gode resultater. Og det kan den jo, printeren. Rigtig gode endda.

Hvad angår kalibrering af maskine (jeg går ud fra, at du mener min
monitor?) og farve rum (jeg ved ikke helt, hvad du mener), så er jeg jo
blot en glad amatør, og skal jeg være ærlig, så ved jeg ikke noget om,
hvordan man gør. Jeg vil jo dog mene, at manglende kalibrering af farver
ikke kan resultere i uskarpe billeder.

Jeg tager billeder med et Nikon D80, og jeg forventer faktisk, at et
korrekt eksponeret, skarpt billede kan give et godt print, uden jeg skal
gøre alt muligt ved det på computeren? Men det er måske mig, der er galt
på den?

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Pico

Dato : 23-06-07 15:59

TGJ wrote:
> [...]

> korrekt eksponeret, skarpt billede kan give et godt print, uden jeg
> skal gøre alt muligt ved det på computeren? Men det er måske mig, der

Med en Nikon D80 burde "råvarene" være i orden, men du sender vel ikke
billederne til print uden at optimere dem best muligt ?

Jeg får ikke printet så mange billeder, men sidst jeg gjorde var det ca. 150
stk. fordi der var tilbud, meget billigt enda. Jeg havde selvfølgelig
tilskåret billederne til rette størelse, optimeret i Photoshop osv.
Billederne jeg fik retur var fine nok undtagen portrætter, der var hudfarven
helt forkert så dem printede jeg selv ud på min Ip5000 i stedet for at
"brokke" mig, det synes jeg ikke jeg kunne være bekendt til prisen

Som flere har skrevet, hvis du sørger for at filerne du sender afsted er i
orden skal du bede om ikke at få billederne "optimeret", det ændre jo på det
perfekte billede.
--
MVH
Pico

Fra : Ole Christiansen

Dato : 23-06-07 17:12

> [...]
> korrekt eksponeret, skarpt billede kan give et godt print, uden jeg skal
> gøre alt muligt ved det på computeren? Men det er måske mig, der er galt

Hej Thomas

Med dit d80 medfølger Picture Project. Jeg markerer alle billeder. og laver
auto enchange.
Det giver et godt resultat. Er du utilfreds kan du ændre de enkelte
billeder, da programmet laver¨
historik på ændringerne. Reset/undo.

hilsen Ole

Fra : TGJ

Dato : 25-06-07 20:12

TGJ skrev:
> [...]
> set et par fotobøger fra TDC og Hofmann.es, og i disse bøger er
> billederne da hæderlige. Det må da også kunne lade sig gøre at lave på

Hej igen

Nå, jeg tror jeg siger tak for de gode råd, og forsøger mig igen med
Pixum med optimeringen slået fra. Faktisk har jeg allerede genbestilt
billederne, så nu venter jeg spændt på resultatet...

/Thomas