Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 5D ???
Fra : Søren Olesen

Dato : 21-06-07 19:30

Hej

jeg har i min søgen på info om eos5d, da jeg har overvejet køb.
- stødt på den her

pga. canons objektivers kvalitet "også L-serien" og evne til at bryde
lyset godt nok har man problemer med at billeder taget med fullframe bliver
underbelyst i hjørne !!!!

nå men er der andre som har kendskab til følgende udsagn eller andet

vh

søren

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-06-07 19:32

Hej

> pga. canons objektivers kvalitet "også L-serien" og evne til at bryde
> lyset godt nok har man problemer med at billeder taget med fullframe bliver
> underbelyst i hjørne !!!!

Hvor har du læst det? Det lyder som om du beskriver vignetting, men det
er ikke specielt et fullframe problem.

-Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-06-07 23:05

Søren Olesen wrote:
> [...]
> bliver underbelyst i hjørne !!!!
>
> nå men er der andre som har kendskab til følgende udsagn eller andet

Selvfølgelig er der et vist lysfald i hjørnerne. Om det er et problem for
dig kan du jo bedømme ved at se på nogle billeder. Der er masser af billeder
på nettet taget med 5D.

Se f.eks. på mit galleri www.hanskruse.com og søg videre på pbase. Jeg synes
ikke vignetting er et større problem og korrigerer sjældent for det i
efterbehandling, men andre kan jo have en anden holdning til det. Objektiver
designet til crop kameraer har samme problem, hvorimod cropkameraer, der
benytter objektiver designet til full frame i meget mindre omfang har dette
problem. De har så ikke full frame kameraets egenskaber.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Per

Dato : 22-06-07 09:45

Min 24-105L har lidt vignettering ved f4, men ikke noget jeg anser som et
problem. 70-200 f4 IS og 85mm 1.8 har intet.
85 1.8 og 5D er en glimrende kombi
http://www.zangenberg.net/foto/index.php?list=28

Fra : Thomas Kjær

Dato : 22-06-07 10:23

On 2007-06-22, Per <ihate@spam.com> wrote:
> Min 24-105L har lidt vignettering ved f4, men ikke noget jeg anser som et
> problem. 70-200 f4 IS og 85mm 1.8 har intet.

Ved f4 har den måske ikke, men ellers vignetterer 85/1.8 skam.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : MW

Dato : 22-06-07 18:17

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Ved f4 har den måske ikke, men ellers vignetterer 85/1.8 skam.

Det gør de fleste objektiver, det har de altid gjort og vil gøre i
fremtiden, intet nyt her. Eneste forskel er at film er ufølsomme over for
skråt indfaldende lys sammenlignet med sensorene i de digitale kameraer, alt
andet er uændret fra "i gamle dage"

mvh/MW

Fra : Per

Dato : 24-06-07 19:17

> Ved f4 har den måske ikke, men ellers vignetterer 85/1.8 skam.

Hvis den gør så er det så lidt at jeg ikke har bemærket det. Måske har du en
dårlig udgave ;)

Fra : MW

Dato : 25-06-07 11:55

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse

> Hvis den gør så er det så lidt at jeg ikke har bemærket det. Måske har du
> en dårlig udgave ;)

Næppe, alle objektiver vigneterer i et eller andet omfang. Jo større
lysstyrke jo mere, det samme gælder brændvidden, jo kortere jo mere.
Fænomenet er mindst til forsvindende lille ved lange brændvidder med moderat
lysstyrke

MW

Fra : Peter

Dato : 22-06-07 14:29

"Søren Olesen" <soren@fenger-olesen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver underbelyst i hjørne !!!!
>
> nå men er der andre som har kendskab til følgende udsagn eller andet

Vignetting, og underbelyste i hjørne kan også opstå når modlysblænden
ubemærket har drejet sig en kvart omgang