Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Strømforbrug af kamera / hastighed af
Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-06-07 17:58

I slutningen af juli tager jeg på fjeldet, og har i to uger IKKE
mulighed for at tankeandet end frisk luft og koldt vand.

For første gang tager jeg et digitalt kamera, D200, med, og det handler
derfor om at være NÆRIG med strømmen. Ikke bruge AF, ikke bruge skærmen,
slukke med det samme. Det kan jeg godt finde ud af.

De test jeg har lavet indtil nu viser at det tilsyneladende bruger mere
strøm (færre skud pr batteri) at skrive raw/nef end at skrive jpd filer
på kortet. OK, det tager osse længere tid, så der er nok en sammenhæng.

Jeg har ikke kort kapacitet nok, i de kort jeg har, så jeg skal købe et
par 8Gby kort. Og så melder spørgsmålet sig: vil jeg kunne spare strøm
ved at købe hurtigere kort.

Er der nogen, der har viden eller erfaring omkring dette ??

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-06-07 19:47

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har ikke kort kapacitet nok, i de kort jeg har, så jeg skal købe et
> par 8Gby kort. Og så melder spørgsmålet sig: vil jeg kunne spare strøm ved
> at købe hurtigere kort.

Det kunne man godt forestille sig - men jeg _ved_ det ikke.

> Er der nogen, der har viden eller erfaring omkring dette ??

Jeg har hørt et foredrag som Casper Tybjerg holdt, hvor han fortalte om ca.
1 uges tur med hundeslæde i Lapland.
Det var en fototur i koldt vejr, ned til -30 grader.
Han klarede sig med 2 batterier til sit Nikon D2Xs. Iøvrigt virkede kamera
og objektiverne uden problemer. Det er rimeligt godt klaret.

Sidste år var jeg en uge uden mulighed for oplade batteriet. Jeg tog knap
800 billeder, uden særlige forbehold og med flittig brug af
billedstabiliseret objektiv. Så vidt jeg husker nåede jeg ikke at tømme eet
batteri på mit Canon 1D mkII. Jeg havde et par reserve batterier, så der var
ikke brug for at spare på det første.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-06-07 22:37

Mogens Hansen wrote:
> "Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Det kunne man godt forestille sig - men jeg _ved_ det ikke.

Jeg har læst flere steder, at en af fordelene ved de hurtige kort skulle
være, at man bruger mindre strøm fordi de er hurtigere til at gemme. Men som
Mogens, er jeg langt fra sikker.. Men det lyder da fornuftigt?

> [...]
> Han klarede sig med 2 batterier til sit Nikon D2Xs. Iøvrigt virkede
> kamera og objektiverne uden problemer. Det er rimeligt godt klaret.

Hvor så du ham henne Mogens? Og hvad synes du om det?

Der er også forskel på batterierne D2Xs og D200 i mellem. D200 får jo ofte
hug for at æde batterierne hurtigt. Har hørt folk snakke om omkring 600
billeder per opladning. Jeg har ikke selv så meget erfaring med det, men jeg
deler da et D200 med kollegaerne i vores lille atelier. Synes ofte at
batteriet viser lav batteristand og man er nødt til at sætte det ekstra i.
Mit private Canon 30D har jeg kun opladet 2 gange siden december hvor jeg
købte det, og jeg har taget over 3500 billeder, halvdelen af dem er taget i
raw+fine jpeg og jeg har preview på skærmen slået til. Synes det er meget
pænt klaret.

Man skulle med fordel kunne slå billed preview på skærmen fra på D200, og
dermed få en hel del flere billeder per opladning.

> [...]
> tømme eet batteri på mit Canon 1D mkII. Jeg havde et par reserve
> batterier, så der var ikke brug for at spare på det første.

Der er nok en del forskel på batteriet på 1d MkII og D200. Det er så vidt
jeg husker, en anelse større det batteri på Canon'en..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-06-07 01:07

Anders Houmark wrote:

> [...]
>
> Man skulle med fordel kunne slå billed preview på skærmen fra på
> D200, og dermed få en hel del flere billeder per opladning.

Det kommer i høj grad an på, hvordan man bruger kameraet.
Jeg har haft så lavt et output som 350 RAW-billeder på en opladning - Det
med hyppig chimpin' tjekning af histogram og småglemning med at slukke
skærmen ved at at aktivere udløseren igen osv.
Og jeg har personlig rekord på 2884 billeder på en opladning i jpg. Her blev
der hugget igennem og kun få kig på histogrammet og få sletninger. (Road
Racing - fotografi)
Jeg har aldrig kørt med helt slukket skærm.
Men hvis man kører intensivt på batterierne stiger effektiviteten
væsentligt.
Fedtspiller man, ja så falder den.

Jeg ville finde mig i de 83 ekstra gram et batteri vejer incl plastlåget for
at sikre mig, at der er strøm nok til hele turen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-06-07 05:37

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvor så du ham henne Mogens?

På Nørrebro.

> Og hvad synes du om det?

Interessant og han viste gode billeder.
Han talte om Nikon D2Xs i sin egenskab af Nikon Ambassadør.
Hans bog og fotografering er iøvrigt også udemærket.

[8<8<8<]
> Der er nok en del forskel på batteriet på 1d MkII og D200. Det er så vidt
> jeg husker, en anelse større det batteri på Canon'en..

Jeps.
D200 har Lithium-Ion batteri.
1D mkII har NiMH batteri på størrelse med hvad man finder i en middelstor
slagboremaskine

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Flerbrugermaskine

Dato : 20-06-07 12:32

> "Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> På Nørrebro.

Det skal lige indskydes, at grunden til jeg spørger er, at jeg arbejder i
Click kæden, og at vi selv her på sydfyn har haft fornøjelsen af at have en
foredragsaften med Casper Tybjerg hernede.

> Interessant og han viste gode billeder.
> Han talte om Nikon D2Xs i sin egenskab af Nikon Ambassadør.
> Hans bog og fotografering er iøvrigt også udemærket.

Dejligt at høre. Vi har også kun haft positive tilbagemeldinger fra vores
kunder, hvilket er ret dejligt, da vi har investeret en del tid og penge i
det
Jeg har haft fornøjelsen af, at blive underholdt af Kasper en gang før, der
var det bare internt i Click kæden, og der fortalte han udelukkende om
Safari rejser med Limpopo.. Det var nu også spændende, og stadig mange gode
billeder

Heheh

Mvh Anders

Fra : Fly

Dato : 20-06-07 09:56

Hej!

De gange jeg selv har være på vandreture har jeg prioriteret de ekstra gram
til batterier og hukommelseskort højt og taget den ekstra vægt med. Som en
skriver er det jo ikke mange gram ekstra for at sikre de gode minder. I
øvrigt er det også surt at stå med f.eks. en GPS med flade batterier når der
er brug for den...

En rygsæk vejer afhængig af turens type 15-30 kilo for sådan en 14-dages
tur, og så betyder 100 eller 200 gram altså ikke alverden medmindre det er
en hardcoretur i bjergtoppene med bidende frost og "tynd luft".

Sidst jeg var på en "hygge-vandretur" insisterede en 15-årig knægt på at han
VILLE have en økse med til hvis nu de skulle lave et godt bål. Vi andre
syntes at det var det 2.-dummeste "dødvægt" man kunne have med (håndvægte er
det dummeste), men han slæbte den hele vejen. Den vejer vel et kilo, og han
kom levende hjem trods det alligevel, men kunne godt se komikken i at den
var med.

Det eneste øksen blev brugt til var at banke et par konservesdåser flade så
de fyldte mindre i affaldsposen

Derfor: Tag nu de ekstra batterier med - du får sikkert ikke brug for dem,
men har du dem ikke med, så får du brug for dem. Sådan er det bare.

-Fly

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-06-07 11:46

Fly wrote:

> I øvrigt er det også surt at stå med f.eks. en GPS med flade batterier når der
> er brug for den...

Et kompas vejer ca 30 gram og virker altid.

> En rygsæk vejer afhængig af turens type 15-30 kilo for sådan en 14-dages
> tur, og så betyder 100 eller 200 gram altså ikke alverden medmindre det er
> en hardcoretur i bjergtoppene med bidende frost og "tynd luft".

Jeg ligger omkring 28 kg, og derfor bliver HVERT gram vendt. Og ja, der
er toppe på programmet

> Derfor: Tag nu de ekstra batterier med - du får sikkert ikke brug for dem,
> men har du dem ikke med, så får du brug for dem. Sådan er det bare.

Min ide er at være sikker på, at jeg IKKE skal bruge det, og derfor ikke
skal bære det med. Alt, der har været med på turen og ikke været brugt
er død vægt, eneste undtagelse et førstehjælpspakken. Tandpastatuben
indeholder heller ikke mere, end jeg skal bruge.

Bo //

Fra : Preben

Dato : 20-06-07 18:56

> [...]
> er død vægt, eneste undtagelse et førstehjælpspakken. Tandpastatuben
> indeholder heller ikke mere, end jeg skal bruge.

En ægte ingeniørs tankegang... lidt a'la "er glasset halvtomt eller
halvfuldt" - nej, glasset er bare dobbelt så stort som nødvendigt *gg*!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-06-07 20:18

Preben wrote:

> En ægte ingeniørs tankegang... lidt a'la "er glasset halvtomt eller
> halvfuldt" - nej, glasset er bare dobbelt så stort som nødvendigt *gg*!

Jeg er vist afsløret. Som een af mine medstuderende sagde efter en
dårlig eksamen: Jeg har lært at man ikke skal overdimensionere, så
enhver karakter over 6 er spild

Han havde senere svært ved at få arbejde, og er endt med at lave noget
helt andet, og han har det godt med eget rejseselskab...

Bo //

Fra : Preben

Dato : 20-06-07 21:28

> Han havde senere svært ved at få arbejde, og er endt med at lave noget
> helt andet, og han har det godt med eget rejseselskab...

Det vigtigste er jo at have det godt...

Og god tur til fjeldet!

/ Preben

Fra : Fly

Dato : 21-06-07 18:30

> Et kompas vejer ca 30 gram og virker altid.

OK. Et kompas og en GPS tjener to forskellige formål, og kan ikke erstatte
hinanden, men den del er off-topic

> Jeg ligger omkring 28 kg, og derfor bliver HVERT gram vendt. Og ja, der er
> toppe på programmet

Hvis der er toppe på programmet og du godt kunne tænke dig at tage billeder
der oppe fra, vil jeg klart mene at et ekstra batteri er guld værd. Ellers
stillede du vel ikke spørgsmålet i en fotogruppe, hvis fotos var ligegyldige
Det er også først nu jeg er tilpas vågen og ser at det er et D200 du
tager med.

Det vejer vel knapt et kilo og helt ærligt kan jeg ikke forstå dit argument
med vægten lige i denne henseende. Et ekstra batteri vejer vel 75-100 gram,
og det er en lille procentdel af kameraets vægt i forhold til hvis du havde
et mikro-mikro kompaktkamera og det var 4-8 stk. AA-batterier vi snakkede
om.

> [...]
> død vægt, eneste undtagelse et førstehjælpspakken. Tandpastatuben
> indeholder heller ikke mere, end jeg skal bruge.

Enig. Kører selv efter samme koncept langt hen ad vejen, men havde da en GPS
med på den seneste tur inkl. ekstra batterier med. Primært fordi nogle af de
andre deltagere ikke anede hvad en GPS kunne bruges til, medmindre den sad i
en bil og sagde "Drej til højre..."

Når du vælger at tage et godt kamera med synes jeg at det er synd at du må
skyde løs og fravælger at bruge skærmen. Jeg ville hellere have de ekstra
75-100 gram med og have muligheden for at gennemse dagens skud på skærmen.
Når reservebatteriet sættes i kan du overveje at droppe skærmen for at spare
på resten af turen.

Håber mine råd kan bruges - de er skrevet for at hjælpe og ikke for at
genere dig.

-Fly

Fra : Jarle H Knudsen

Dato : 21-06-07 12:09

On Tue, 19 Jun 2007 18:57:35 +0200, Bo Bjerre wrote:

> I slutningen af juli tager jeg på fjeldet, og har i to uger IKKE
> mulighed for at tankeandet end frisk luft og koldt vand.

Har du vurdert et produkt som dette?

http://www.windupradio.com/isun.htm

--
jhk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-06-07 17:48

Jarle H Knudsen wrote:

> Har du vurdert et produkt som dette?
>
> http://www.windupradio.com/isun.htm

Under INGEN omstændigheder, da den ikke kan lade et kamerabatteri op, og
iøvrigt vejer meget mere end et ekstra batteri. Jeg har set lignende
produkter andre steder, og de er efter min opfattelse morsomme, men ikke
brugbare.

Bo //