Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af kikkert
Fra : Hans Poulsen

Dato : 17-06-07 12:43

dk.fritid.foto er den gruppe, jeg forsøger mig i, skønt mit spørgsmål intet
har med fotografering at gøre.

Jeg undskylder på forhånd, hvis jeg har grebet helt forkert, og vil være
taknemelig for at blive ledt over i den gruppe, hvor mit spørgsmål hører
hjemme.

En af dagene vil jeg forære mig selv mit livs første kikkert, og da jeg er
fyldt 70 år, kan det vel heller ikke være for tidligt.

Ved at google lidt frem og tilbage og se billeder af den type, jeg har i
tankerne, er forvirringen stor hos mig.

Priserne varierer fra 299 kr. til et sted mellem 8.000 kr. og 9.000 kr.

Det, jeg går efter, er en kikkert, der kan ligge fast i handskerummet i
bilen, og som kan hjælpe mig lidt med at se, hvad der befinder sig af
landskaber, huse, kirker etc. på den anden side af fjorde, stræder, dale
etc. [Jeg tør næsten ikke nævne det, men fugle interesserer mig ikke].

Hvilken type forretning går jeg ind i? En optiker? En sportsforretning? En
jagt- og fiskeri-forretning? En fotohandel?

Er der noget specielt, jeg skal være opmærksom på?

Hvad vil andre almindelige mennesker anse for passende at give for en
kikkert til det begrænsede brug, som jeg har skitseret overfor?

300 kr. 500 kr. 700 kr. Mere?

Venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : K

Dato : 17-06-07 13:39

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vil andre almindelige mennesker anse for passende at give for en
> kikkert til det begrænsede brug, som jeg har skitseret overfor?
>
> 300 kr. 500 kr. 700 kr. Mere?

Hej Hans..

Tag et kig på denne hjemmeside: http://www.kikkertpriser.dk/shop/default.asp

Hvis jeg skulle se efter en all round-kikkert, ville jeg nok ofre noget i
omegnen af 1000,- kr.
Så ville jeg ikke gå helt galt i byen.
Men mindre kunne sikkert også gøre det.
Der er i hvert fald kikkerter i flere prisklasser.

Mvh.

Fra : Ivar

Dato : 17-06-07 14:02

Hans Poulsen skrev:

> Det, jeg går efter, er en kikkert, der kan ligge fast i handskerummet i bilen

Det er ikke det bedste sted for en kikkert, så lad nu være med
at købe en der er alt for dyr.

En typisk kikkert hedder 8x40 eller 7x50. Det første tal er
hvor meget kikkerten forstørre. Pas på med at få en kikkert der
forstørrer for meget, så bliver billedet uroligt og svært at se på.
Det andet tal er diameteren på yderste linse (objektivet), jo
større jo mere lysstærk.

Ved almindelige kikkerter er den største forskel nok i den mekaniske
kvalitet. Steiner laver nogle kikkerter, hvor man ikke skal stille
skarpt (ikke-elektrisk autofocus), det er smart, men de er ikke
billige.
Man kan også få kikkerter med elektronisk billedstabilisering (fx fra
Canon), men de er også meget dyre.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-06-07 14:29

"Hans Poulsen"
> [...]
>
> Hvad vil andre almindelige mennesker anse for passende at give for en kikkert til det
> begrænsede brug, som jeg har skitseret overfor?

Tag evt ind i naturbutikken.dk de elsker deres kikkerter og du kan
kigge igennem dem inden du køber - det er vigtigt med kikkerter..!
Lidt skøre og meget flinke folk - -max-

Fra : .J.S...

Dato : 17-06-07 15:48

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> wrote in message

> Er der noget specielt, jeg skal være opmærksom på?

Med alderen har man brug for mere lys og ryster måske også mere på hånden så
en 7x50 er sikkert bedre end 8x40 eller 10x40 som jeg synes er meget svær at
holde uden støtte.

Hvis du bruger briller så sørg for at få en model som kan bruges med
briller, det er noget med at de kopper som sidder omkring okularerene skal
kunne trykkes ned så man kan komme tættere på.

> Hvad vil andre almindelige mennesker anse for passende at give for en
> kikkert til det begrænsede brug, som jeg har skitseret overfor?
>
> 300 kr. 500 kr. 700 kr. Mere?

Meget individuelt, jeg ville ikke købe noget til undet 1000kr, men det er
dine øjne som skal afgøre hvad der er godt nok.

Find en forretning med stort udvalg, naturbutikken som nævnt eller en jagt
butik, og så prøv modeller i forskellige prisklasser.

mvh/JS

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-06-07 16:12

Hans Poulsen skrev i 46751e38$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:
> dk.fritid.foto er den gruppe, jeg forsøger mig i, skønt mit spørgsmål
> intet har med fotografering at gøre.

Jeg har tidligere fået glimrende hjælp i dk.fritid.ornitologi.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Poulsen

Dato : 18-06-07 14:08

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettet!
> PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?

Stor tak til jer alle her i tråden. Efter nøje at have læst, hvad I skrev,
anbefalede, advarede imod etc.,
har jeg i dag i Naturbutikken, Vesterbrogade 138-140, købt en Kite
Birdwatch, 10x42. Det var mit
første besøg i den forretning, og jeg må sige, at serviceniveauet er helt i
top.

Indehaveren viste mig adskillige kikkerter, men uden noget som helst
købepres. I det afgørende øjeblik
greb letsindighed mig, men så må den i værste fald stå på mælk og havregryn
i et stykke tid.

1.695 kr.

Igen tak!

Venlig hilsen
Hans Poulsen
Kikkertejer

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-06-07 08:56

"Hans Poulsen"

> [...]
> afgørende øjeblik
> greb letsindighed mig, men så må den i værste fald stå på mælk og havregryn i et stykke

Tillykke med det, godt at høre du havde en af de goe oplevelser
og købte noget der passede dig, 1042 lyder rigtigt fornuftigt. -max-