Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Standard for hotshoe
Fra : Gorm

Dato : 16-06-07 15:57

Hej.

Mit Minolta A1 er begyndt at vise svaghedstegn - CCD sensoren er
sansynligvis periodisk defekt, så jeg er begyndt at overveje en
afløser. I den forbindelse overvejer jeg en Olympus E-510. Nu kommer
spørgsmålet: jeg anskaffede mig i sin tid en Minolta 5600
computerflash som fungerer ganske fremragende, men er forbindelserne
til hot-shoe standardiserede, så jeg vil være i stand til at anvende
5600 flashen på et Olympus E-510??? Flashen var temmelig dyr, så det
ville være dejligt, hvis jeg ikke blev nødt til at købe en ny, bare
fordi kameraet går i udu.

Hilsen Gorm.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-06-07 17:17

"Gorm" <oz6gh@post.cybercity.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> computerflash som fungerer ganske fremragende, men er forbindelserne
> til hot-shoe standardiserede, så jeg vil være i stand til at anvende

Nej.

Generelt bruger de forskellige fabrikater forskellige kontrol-signaler, så
de ikke passer sammen.

Der er en standard for hot-shoe - men den dækker kun flash med manuel
styring, hvilket er ret begrænset.
Dertil kommer at Minolta _ikke_ følger den standard.

Din flash vil formodentlig kunne bruges på et Sony DSLR (Sony har købt
Konica Minolta's DSLR afdeling).
Så vidt jeg kan se bruger A1 og D7 samme flash 5600HS(D), og dermed burde
den passe på Sony A100.
Ligner din ikke denne flash
http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=HVL-F56AM&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=DSA+Flashes+%26+Lights
Jeg tror det er din bedste mulighed. Men prøv lige at check det lidt ekstra,
da jeg ikke er Sony/Minolta bruger.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gorm

Dato : 16-06-07 22:18

Hej Mogens.

Tak for dit svar - ret nedslående må jeg sige ;-|

Nej, flashen lignder ikke helt den, du henviser til. Og jeg vil ikke
købe Sony kameraer
på grund af deres ihærdige brug af memorystick.

Men ok - jeg er blever meget klogere.

Hilsen Gorm.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-06-07 06:45

"Gorm" <oz6gh@post.cybercity.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Og jeg vil ikke
> købe Sony kameraer
> på grund af deres ihærdige brug af memorystick.

Sony A100 bruger CF kort.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen