Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 jpg format billeder
Fra : Disney

Dato : 15-06-07 23:25

Hej

hvad er forskællen på de 3 jpg formater man kan tage i D70??
Fine fylder mest
normal og basic ja....
Mit problem er at jeg gerne vil tage i det format som både er raw (nef) og
jpg samtidig. men der kan man kun tage jpg i basic. men prøver jeg så at
uploade dem for at få lavet papir billeder af dem, kan de laves i samme
kvalitet som de billeder jeg har taget i fine jpg. Det forstå jeg så ikke
helt.

En anden ting. hvordan laver jeg bedst min NEF filer om til jpg når jeg skal
havde dem fremkaldt??
Jeg har prøvet forskællidt, og filerne bliver i forskellig størelse andpå
hvordan jeg gør det. har det noget at sige???
Håber nogle kan hjælpe mig eller give mig et link så jeg bedre ved hvad jeg
skal gøre.

MVH
Jens

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 16-06-07 08:44

"Disney" <disney__dkfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan jeg gør det. har det noget at sige???
> Håber nogle kan hjælpe mig eller give mig et link så jeg bedre ved hvad

Ja det er mange ? du der lægger ud til os.
Ment i bedste mening , så er du nød til at sætte dig lidt ind i den digitale
verden.
Det gør du bedst og nemmest ved at låne noget litteratur om emnet.
Du kan også købe flere hæfter til billig pris hos boghandelen.
Her på nettet, er der en gæv pige der hedder Lotte, som har beskrevet lidt
af de problemer du slås med.
http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.php Prøv at læse det hun skriver.
venlig foto hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-06-07 08:42

Hej,

> [...]
> uploade dem for at få lavet papir billeder af dem, kan de laves i samme
> kvalitet som de billeder jeg har taget i fine jpg. Det forstå jeg så ikke

Forskellen er hvor hård komprimeringen er. Jo lavere kvalitet jo hårdere
komprimering. Der ændres ikke på billed størrelsen ved at skifte jpeg
kvalitet.

> En anden ting. hvordan laver jeg bedst min NEF filer om til jpg når jeg skal
> havde dem fremkaldt??

Det kommer helt an på hvad det er du vil lave. Vil du rette hvidbalance,
korrigere eksponeringen eller andet?
Hvilken software bruger du? Prøv at søge på google og se om ikke du kan
finde en guide til den software jeg bruger.

> Jeg har prøvet forskællidt, og filerne bliver i forskellig størelse andpå
> hvordan jeg gør det. har det noget at sige???

Ja det har noget at sige, men du skal nok ikke se på filstørrelsen se på
billedet istedet. Filstørrelsen alene siger ikke noget (eller meget
ldit) om kvaliteten af billedet.

-Thomas