Hurtigt dykkerkursus forud for rejse til G~
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 31-07-07 23:53

Jeg står for pludselig at skulle til Danmarkshavn i Nordøstgrønland i
14 dage til september som filmfotograf på en videnskabelig
ekspedition. Der er mulighed for at jeg kan komme i vandet og filme UV-
arkæologers arbejde. Jeg ved endnu ikke hvilke dybder det kunne dreje
sig om.

Nu har jeg ganske vist fridykket på mellemniveau i knap 10 år, men jeg
har aldrig taget mig sammen til at tage noget certifikat. Så, hvor i
Storkøbenhavn indtil Roskilde kan man fhv. hurtigt og fhv. bekvemt få
taget indtil f.eks. PADI Advanced? Jeg er lidt ude af trit med centre
osv., så hvem kan folk anbefale til to back-to-back kurser i en fart?

Og hvordan er mulighederne for leje af dykkergrej, hvis det skulle
blive nødvendigt? Og hvad vil folk anbefale af grej til vandet i
Danmarkshavn på denne årstid? Jeg har aldrig dykket i andet end
våddragter, kan 9mm og en spand varmt vand gøre det? Noget jeg bør
være opmærksom på mht. regulator, dykkercomputer, mv?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-08-07 00:18

> [...]
>ekspedition. Der er mulighed for at jeg kan komme i vandet og filme UV-
>arkæologers arbejde. Jeg ved endnu ikke hvilke dybder det kunne dreje
<snip>
> Noget jeg bør
>være opmærksom på mht. regulator, dykkercomputer, mv?

Du bør være opmærksom på, at du skal være i besiddelse
af et erhvervsdykkerbevis for at arbejde under vandet.

LOV nr 1173 af 19/12/2003

§ 3. Dykkerarbejde må kun udføres af personer med bevis som erhvervsdykker.

Stk. 2. Ved dykkerarbejde forstås i denne lov en arbejdsopgave,
der udføres under vand, til hvis udførelse der kræves anvendelse
af åndedrætsudstyr, og som normalt udføres mod vederlag.
Udførelse af særlige dykkeropgaver såsom redningsopgaver eller
lignende, herunder opgaver, som løses af kommunale redningsberedskaber,
betragtes som dykkerarbejde, uanset om arbejdet udføres uden vederlag.

Stk. 3. Dykkerarbejde omfatter ikke opgaver,
der udføres i forbindelse med rekreativ dykning.

Stk. 4. Den, der benytter personer til dykkerarbejde eller rekvirerer
dykkerarbejde i øvrigt, skal sikre sig, at de pågældende personer
er i besiddelse af de til arbejdet krævede beviser.

Stk. 5. Uanset stk. 1 og 4 kan der fra danske skibe i udlandet
anvendes udenlandske dykkere uden erhvervsdykkerbevis,
når de pågældende ikke tilhører skibets besætning.

§ 24. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 1 år den, der
1) overtræder § 3, stk. 1 og 4, § 12 og § 16, stk. 1

Søren Arnvig

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 01-08-07 01:06

On 1 Aug., 01:18, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> [...]
> lovgivning, straffes med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 1 år den, der
> 1) overtræder § 3, stk. 1 og 4, § 12 og § 16, stk. 1

Den var rigtig god at få, tak for det.
Falder pågældende situation evt. ind under §3? Jeg kender ikke skik og
brug.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-08-07 06:10

Film eller fotoarbejde falder ind under erhvervsdykker lovgivningen hvis:

1. betales helt eller delvist for din tilstedeværelse eller resultat
2. Er en forhåndsaftale om køb at dit produkt, som du har lavet som
rekreativ dykker
3. Hvis erhversdykkere får ondt i røven og beslutter at forfølge dig, da de
udbyder en tilsvarende service.

Sådan som du har præsenteret opgaven rammer den klokkerent ind i
erhvervsdykker certifikat kravet. Sorry )-:

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-08-07 06:25

> [...]
>våddragter, kan 9mm og en spand varmt vand gøre det? Noget jeg bør
>være opmærksom på mht. regulator, dykkercomputer, mv?

Filmarbejde involverer rigtigt lang tid hvor du ikke bevæger dig særligt
meget. 9mm våddragter er gode til f.eks 18-20 graders vandtemperatur i en
lille times tid. Koldere end det, så bliver det ubehageligt. Tørdragt med
_rigeligt_ inderdragt er vejen frem.
Jeg bruger 2,2mm compressed tørdragt, 400 gram tinsulate underdragt,
Xerotherm mellemlag, et sæt kvalitets svedtransporterende undertøj og nogle
gode tørhandsker. Hvis det er helt slemt, sætter jeg en elektrisk varmevest
i med 75 minutters brændtid.
Jeg kunne forestille mig at temperaturen i Grønland nok er meget lig med det
som jeg oplever på dybden.

Fra : TT

Dato : 01-08-07 10:15

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmevest i med 75 minutters brændtid.
> Jeg kunne forestille mig at temperaturen i Grønland nok er meget lig med

Halløj,

Johnny kan du ikke fylde lidt mere info på - Xerotherm mellemlag, hvad er
det, fourth element, hvilken model ?? - elektrisk varme vest - har du et
link, eller hvordan virker den, findes den så man kan tænde den efter behov
??

BTW har du prøvet en weezle - svarer den ikke i rimeligt omfang til en 400
grams thinsulate?

Mvh. Torben

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-08-07 12:22

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behov ??
>
> BTW har du prøvet en weezle - svarer den ikke i rimeligt omfang til en 400

Hej Torben

Jo jeg har afprøvet diverse weezle dragter, jeg syntes de havde alt for stor
luftvandring til min smag. Så når man dykkede den med min sædvanlige måde
var den hundekold fordi luften var presset ud.
Men som fotograf er jeg også langt mere hys med trim og varme end
almindelige dykkere.
Jeg bruger en 400gr DUI fordi den fylder mindre end min gamle underdragts
opsætning. Det var jeg nød til da jeg fik ny tørdragt i foråret.

Fourth Element er fabrikanten, Xerotherm er modellen. Den er fra 2003 så
muligvis har de ændret navnet, men jeg tror det ikke.

Elektrisk varmevest er en Typhoon Icebreaker. Selve varmevesten er rigtig
god. Men batteripakken og varmestyrings elektronikken som sidder indstøbt i
batteripakkens låg er det værste lort som nogensinde er blevet lavet.
Utallige design og inovations priser, glødene anmeldelser i dykkerblade - de
burde have daglige pisk for at lave så dårlig en løsning.

Mvh
Johnny

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-08-07 09:47

Du vil sikkert ikke få meget ud af at tumle rundt i nyt og meget tungt
udstyr og så også have et UV-kamera med. Det foregår sikkert på ret lavt
vand så en bedre løsning er nok at tage det fra overfladen eller at få dem
der dykker til at sætte det på et stativ på bunden.

Vandet er koldt omkring 0 grader så hvis der er dykkere deroppe må du
forhører dig hvilket udstyr de bruger og så se om du kan prøve noget
tilsvarende herhjemme og så låne deroppe hvis det bliver nødvendigt.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : olav.bro@googlemail.~

Dato : 02-08-07 20:08

On 1 Aug., 13:22, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> Utallige design og inovations priser, glødene anmeldelser i dykkerblade - de
> burde have daglige pisk for at lave så dårlig en løsning.

Hej.

Lyder meget hyggeligt og spændende med en dykkertur til Grønland.
Har selv en del Fourth Element tøj, hvilket jeg er meget tilfreds med,
blandt andet under tørdragt, til ski og jagt. Blandt andet Xerotherm
Artic, som det stadig hedder. Meget varmt og behageligt at have på.

Du kan læse mere om Fourth Element på www.easydive.dk under produkter.

Venlig hilsen
Olav Bro

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-08-07 00:28

<olav.bro@googlemail.com> skrev i en meddelelse
.. Blandt andet Xerotherm
Artic, som det stadig hedder. Meget varmt og behageligt at have på.

Generel info: Xerotherm Artic er 3 gange så tyk som Xerotherm. Artic
modellen er beregnet til at være eneste inderdragt.