Latex på flaskerne?
Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 31-07-07 08:48

Hejsa

Jeg kom i tanke om en ting, som jeg ikke rigtigt ved om har været
afprøvet.

Kan man smørre latex på flasken i stedet for flaskenet/ommaling? Det
giver vel en overflade der beskytter flasken, gør den mindre glat og
kan nemt repareres i modsætning til flaskenet der bare bliver grimmere
og grimmere med tiden.

Nogle der har gjort sig forsøg med det eller har gode bud på hvorfor
det er en rigtigt dårlig idé?

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-07-07 09:24

Jeg ved ikke om latex er holdbart nok, gummi/latex har også den ulemple at
det bliver glat når det bliver vådt.

Jeg har ser noget tilsvarende blive brugt med held. Det var noget der hed
gummihud som man brugt på biler der hvor de var udsatte for stenslag. Det
havde også den fordel at man kunne lakkere hen over det og stadig have den
lidt bløde effekt.

Det nemmeste er at blive en gammel rotte, så skal udstyret se gammelt og
slidt ud.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-07-07 17:17

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde også den fordel at man kunne lakkere hen over det og stadig have den

Mjae... det kan gøres med varierende held. Gummihuden som sprøjtes på nedre
paneler, i slitagepunkter ved hjulkasser osv osv er både godt og ondt. Det
gode er at det er fleksibelt og sejt, derfor skal der en del til før
skrammer, stenslag, hårdhændet behandling og deslige slår hul på
forseglingen.
Men ulemben er at når der går hul på forseglingen og der trænger vand
indenunder, så kan rusten ligge og gnave et stykke tid før man opdager det.
Gummihuden er rynket og ujævn at se på, derfor lægger du ikke mærke til på
samme måde at malingen bobler. Med en jævn lakoverflade får du øje på
problemet før (hvis tæringen er udefra kommende) og kan hurtigere stanse
processen ved at rense metallet op og pletmale skaden.
Det er i hvert fald min erfaring som mekaniker og ejer af mange rustne
møgspande.

På dykkerflasker har du det samme problem. Selvom at det er svagere, ville
jeg nok foretrække en jævn og hård overflade.
En del har eksperimenteret med epoxylakering... og en del har brændt
fingerene derpå med masser af rust til følge.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 31-07-07 17:59

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> En del har eksperimenteret med epoxylakering... og en del har brændt
> fingerene derpå med masser af rust til følge.

Enig, mit første flaskesæt (2x7 Nimrod)
var plastikcoatede og de så nye ud i 8 år,
indtil jeg begyndte at kunne mærke at
coatingen ligesom knasede, når jeg strammede
spændebåndene.

Så skrællede jeg coatingen af og fandt store
flader af rust, som ikke kunne ses på overfladen.

Heller en tynd glat overflade, hvor man hurtigt kan
se om en skade er ved at udvikle sig, og som
kan klares med lidt zinkspray og maling.

Et andet alternativ er selvfølgelig at passe på
sine flasker, så de ikke får skrammer ))

Søren Arnvig

Fra : Oxe

Dato : 31-07-07 20:07

Jeg har et forslag til et godt alternativ.

Min ældste søn ønskede sig en sort flaske i fødselsdagsgave, så jeg
malede en gammel grå 5-liters Dräger flaske om med POR15.
Resultatet var/er uforligneligt, og selvom kvaliteten af den
medfølgende pensel mest af alt minder om en udtjent bagepensel,
fremstår flasken bemærkelsesværdig jævn glat og blank, nærmest som om
den var emaljeret.

http://www.por15.dk/

Oxe

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 01-08-07 08:09

Hejsa

> [...]
> kan klares med lidt zinkspray og maling.
>
> Et andet alternativ er selvfølgelig at passe på
> sine flasker, så de ikke får skrammer ))

Så vejen frem er grimme flasker med flaskenet

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 01-08-07 08:19

Hejsa

> [...]
> medfølgende pensel mest af alt minder om en udtjent bagepensel,
> fremstår flasken bemærkelsesværdig jævn glat og blank, nærmest som om

Tak for info. Mine flasker er generelt pæne, men min ene 12l er lidt
bulene i bunden i lakken. Måske skulle jeg sætte mig med lidt
sandpapir og lidt POR15 og så den til at se lidt pænere/sikre ud.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : TT

Dato : 01-08-07 09:51

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Kan man ikke få galvaniseret sine flasker udvendigt, ligesom dem på OMS
hjemmeide - det ser cool ud...

-Torben

Fra : Seerup

Dato : 01-08-07 14:56

| Kan man ikke få galvaniseret sine flasker udvendigt, ligesom dem på OMS
| hjemmeide - det ser cool ud...
|
| -Torben

Det kan du jo fsv. godt.
Men Zink smelter ved 419°C, og jern (flaskerne) kan, alt efter legering, ændre
karakteristika allerede ved 200°C.
Så hvis du forsøger den løsning, så kræver det en trykprøvning bagefter.

Seerup

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-08-07 21:16

"Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ændre
> karakteristika allerede ved 200°C.
> Så hvis du forsøger den løsning, så kræver det en trykprøvning bagefter.

Det er almindeligt at få metaliseret sine flasker når man sætter dem i
stand. Først sand- eller glasblæses flasken så den er helt ren ( alle disse
fup-midler der smørres udenpå rusten duer ikke ), derefter blæses fordampet
Zink på ( en tynd Zink tråd der smeltes i en blæseflamme ), flasken grundes
og males flere gange. Sidst jeg fik det gjort med en flaske var hos scansub
og det kostede SVJH 300 Kr. Det kan man ikke gøre billigere/bedre selv.

Allan Hansen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 02-08-07 08:50

Jeg tager som regl en våd klud og tørre dem af.
Det andet virker lidt hysterisk. Flasker kan ved almindelig brug holde
i over 30 år, så hvorfor gøre aå meget ud af det...

Claus

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-08-07 09:47

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tager som regl en våd klud og tørre dem af.
> Det andet virker lidt hysterisk. Flasker kan ved almindelig brug holde
> i over 30 år, så hvorfor gøre aå meget ud af det...

Der kommer engang imellem flasker på markedet med porøs lakering. Jeg har
haft 3 flasker som var 6-9 måneder gamle, hvor malingen faldt af bunden og
afslørede store rustplamager. Det er under flaskefødderne hvor det rigtigt
kan sidde og hygge sig.
Det burde ikke ske, men det er desværre ikke sjældent.

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 02-08-07 18:09

Okay.. Det har jeg aldrig oplevet eller set.
Jeg ville nok forsøge med en reklamation.

Fra : Oxe

Dato : 02-08-07 10:52

For lige at konkretisere det nærmere, så advokerer jeg ikke for, at
man behandler tærede flasker med por15.
Men hvis man af æstetiske grunde ønsker en flot og ekstrem slidstærk
hjemmelakering, kan jeg varmt anbefale por15.
Mine egne flaskesæt er slidte og skrammede uden overflødige flaskenet;
men for et seksårigt fødselsdagsbarn betyder det jo noget at flasken
er flot.
Med hensyn til galvanisering, kan man jo alternativt vælge en
forkromning af flaskerne. Tommy hos Scubagear har et sådant flot
parade sæt

Oxe